Proiectul autostrăzii Ungheni-Chișinău-Odesa este unul de amploare, iar fără sprijinul financiar al partenerilor externi, Republica Moldova nu va putea să-l realizeze. Declarația aparține ministrului în exercițiu al infrastructurii și dezvoltării regionale, Vladimir Bolea. Oficialul a precizat că autostrada va reprezenta o continuare a Autostrăzii A8 din România, transmite IPN.
Vladimir Bolea a menționat că primul obiectiv concret al proiectului autostrăzii este construcția podului peste Prut, care va face legătura directă între România și Republica Moldova. Acesta este adaptat standardelor europene, având patru benzi de circulație.
„În ceea ce privește autostrada, ea va fi o continuare a Autostrăzii A8 de la Pașcani – Iași și vine spre Chișinău. Pe data de 26 aprilie, am început construcția primului pod peste Prut. În 18 luni acest pod trebuie să fie dat în exploatare. Va fi un pod de tip autostradă, cu patru benzi”, a spus vicepremierul în exercițiu, Vladimir Bolea, în cadrul emisiunii „Pe față” de la postul public de televiziune.
Vladimir Bolea a evidențiat complexitatea procesului de construcție a autostrăzii, care implică mai multe etape tehnice, de la studiul de prefezabilitate și alegerea traseului optim, până la achiziția terenurilor și faza de proiectare.
„Avem resurse financiare din partea Unii Europene pentru construcția primului capăt de autostradă în Republica Moldova, în continuarea podului, până la sensul giratoriu. În rest, suntem la faza de studiu de prefezabilitate, adică trebuie să vină experții să ne spună care sunt trei posibile trasee pe unde poate să treacă această autostradă. Ulterior, la minister vom stabili care este cel mai convenabil și cel mai ușor de construit segment. Ulterior, se trece la faza de proiectare, iar noi, ca minister, cât are loc procesul de proiectare, trebuie să identificăm toate segmentele de teren care nu aparțin statului, ele urmează a fi achiziționate. Cred că numai partea asta o să ia câțiva ani”, a explicat Vladimir Bolea.

Ministrul a atras atenția asupra costurilor mari ale proiectului și asupra necesității implicării partenerilor internaționali.
„Vrem ca toată lumea să înțeleagă că autostrada Ungheni-Chișinău-Odesa, la faza actuală, costă în jur de 1,2 miliarde de euro. Considerăm că fără suport din partea partenerilor europeni va fi imposibil de construit”, a mai spus Vladimir Bolea.
Autostrada care ar urma să conecteze orașele Iași-Ungheni-Chișinău-Odesa va avea o lungime de peste 320 de kilometri.
Proiectul autostrăzii peste Prut prevede două etape – prima de la Ungheni la Chişinău, iar cea de-a doua etapă – de la Chişinău spre sud-estul ţării. Porţiunea de la Ungheni la Chişinău se va conecta cu reţeaua de autostrăzi din România, în special cu autostrada A8, care va lega Târgul Mureş de Iaşi şi Ungheni, dar care încă nu e a intrat în faza lucrărilor pe teren, iar din Iaşi – cu autostrada A7, aflată în fază de construcție. Autostrada va include și noul pod în regim de autostradă, care este acum construit peste Prut la Ungheni – Zagarancea.

De asemenea, iIntențiile autorităților de la Chișinău cuprind și obiectivul ca toate drumurile naţionale şi regionale, pe o distanţă cumulată de aproape 6.000 km, să fie în stare bună, cu reparaţii majore acolo unde e cazul sau construcţii de drumuri noi. Printre drumurile noi care urmează a fi construite sunt centura oraşelor Vulcăneşti şi Cimişlia, dar şi reconstrucţii majore de trasee mari şi importante în nordul Moldovei.
Podul Ungheni – Ungheni- Zagarancea face parte din Autostrada Unirii, care conectează orașele Târgu Mureș – Iași – Ungheni – Chișinău și reprezintă punctul de legătură al rețelei rutiere din Moldova cu rețeaua de autostrăzi a Uniunii Europene.
Nicolae Popovici











