Fonduri de la Guvern pentru asfaltarea drumurilor spre vămi

187

Fonduri de la Guvern pentru asfaltarea drumurilor spre vămile cu Ucraina și Republica Moldova de la Vicovu de Sus, Racovăț, Rădăuți – Prut și Bumbăta

         Ministerul Transporturilor a solicitat  94 de milioane lei din Fondul de Rezervă al Guvernului pentru lucrări de asfaltare pe drumurile de acces și lucrări de modernizare în vămile cu Ucraina și Republica Moldova de la Vicovu de Sus(județul Suceava), Racovăț(județul Botoșani), Rădăuți – Prut(județul Botoșani) și Bumbăta(județul Vaslui). Au fost demarate lucrările de proiectare și execuție pentru operaționalizarea vămii de la Bumbăta, situat în comuna Vetrișoaia. Demersuri similare cu ale drumarilor au în derulare și alte instituții ale statului român, precum cele de la Mediu, Apele Române, Cadastru, Silvic, Armata, autoritățile locale și județene.

           Cea mai mare sumă, 68 de milioane lei, va fi pentru lucrările din vama Vicovul de Sus – Krasnoilsk (Ucraina). Vor fi reasfaltați 70 de kilometri pe patru drumuri naționale (38 km. pe DN 2 – E85) Suceava – Siret, iar pentru vama Rădăuți Prut – Lipcani 10 milioane lei pentru asfaltarea DN 29 A Rădăuți Prut – Dorohoi. De asemenea, prin Hotărârea Guvernului nr. 189/01 .03.2023, Consiliul Județean Botoșani a predat în administrare Ministerulului Transporturilor și Infrastructurii sectoarele de drum județean DJ 291C, km 21 +191 – km 26+373 și DJ 298, km 21+430 – km 33+883.

Motivul invocat de către Ministerul Transporturilor este acela că traficul de mărfuri pe relația cu Ucraina pune presiune și mai mare pe punctele de trecere a frontierei, unde timpii de așteptare depășesc uneori chiar și o zi. Astfel, schimburile comerciale cu Ucraina au crescut cu 20% față de perioada similară a anului trecut (2021), aceste creșteri fiind determinate de numărul mare de camioane din Ucraina care se întorc în țara vecină după ce au descărcat mărfurile în diverse state, fiind ales transportul rutier pe fondul blocajelor din porturile ucrainene cauzate de război. Nu în ultimul rând, lucrările prevăzute au în vedere că infrastructura rutieră din zonă este precară inadecvată situației de extremă urgență.

Având în vedere aprobarea „Memorandumului pentru stabilirea unor măsuri de eficientizare a activității de transport rutier din zona vămilor cu Ucraina și Republica Moldova, prin prezentul act normativ se propune aprobarea suplimentării bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, pe anul 2023, la capitolul 84.01 “Transporturi” titlul 55 „Alte transferuri”, articolul 55.01 „Transferuri interne”, alin. 51.01.28 „Întreținerea infrastructurii rutiere” cu suma de 93.958 mii lei credite de angajament si 93.958 mii lei credite bugetare, pentru finanțarea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2023. În acest an vor fi executate următoarele lucrări de întreținere:

Pentru Punctul de trecere a frontierei Vicovul de Sus – Krasnoilsk:

Covor asfaltic pe DN 2E, km 77+000-87+525, cu o valoare estimată de 5.496 mii lei;

Covor asfaltic pe DN 2H, km 17+950-32+187, cu o valoare estimată de 11.321 mii lei;

Covor asfaltic pe DN 17A, km 77+340-84+425, cu o valoare estimată de 6.221 mii lei;

Covor asfaltic pe DN 2, km 441+500-479+269, cu o valoare estimată de 45.105 mii lei.

În prezent accesul în punctul de trecere a frontierei se face prin drumul național DN2E, km 30+500 – km. 87+525 (Păltinoasa – Vicovu de Sus), punctul vamal fiind închis în urmă cu mai bine de un deceniu. Drumul național DN 2E este amenajat pentru traficul de persoane și autovehicule cu masa maximă autorizată de 3,5 tone (trafic ușor).

Pentru Punctul de trecere a frontierei  Racovăț – Diakivți:

Reparații pe DJ 291C, km 22+000-27+270  cu o valoare estimată de 1.775 mii lei;

Reparații pe DJ 291B, km 0+000 – 12+400 cu o valoare estimată de  4.175 mii lei. Aceste două drumuri vor avea o nouă denumire, respectiv DN 29F, iar pe aici se va desfășura în condiții optime traficul de marfă pentru vehicule cu masă maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, precum și efectuarea transporturilor de echipamente de prim ajutor și ajutoare umanitare în cadrul unor misiuni umanitare pe teritoriul României sau care tranzitează România în scop umanitar și a căror încărcătură poate fi constituită din componente care nu sunt indivizibile.

Pentru Punctul de trecere a frontierei  Rădăuți  Prut – Lipcani:

Lucrări de întreținere pe DN 29A Radauti Prut Dorohoi cu o valoare estimată de 10.889 mii lei.

Pentru Punctul de trecere a frontierei între localitățile Bumbăta (România) – Leova (Republica Moldova):

Preluarea și executarea unor lucrări de reparații pe  DC 41, cu o valoare estimată de 595 mii lei, prin care va fi reamenajat corpul drumului;

Lucrări de amenajare intersecție DC 41 – DN 24A cu o valoare estimată de 023 mii lei;

Lucrări de reparații pe DN 24A între Huși și Fălciu cu o valoare estimată de 1.358 mii lei.

Pentru operaționalizarea vămii de la Bumbăta, situat în comuna Vetrișoaia, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, prin CNAIR, urmează să preia Drumul comunal DC 41 cu o lungime de aproximativ 3,2 km. Astfel, în vederea asigurării capacității de preluare a traficului greu, este necesară preluarea şi darea în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii a drumului comunal DC41, precum și trecerea în domeniul public al statului şi încadrarea acestuia în categoria funcţională a drumurilor de interes naţional, în vederea realizării de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – S.A. a activităţilor de interes naţional în domeniul administrării drumurilor, respectiv pentru asigurarea comunicației de legătură de la punctului internațional de trecere a frontierei de stat Bumbăta către drumul național. Deja sunt în curs de realizare lucrările necesare de amenajare platformă și traversare dig, precum și amenajare drum acces DC 41, întrucât drumul comunal are în prezent o structură rutieră precară, constituită din îmbrăcăminte de balast, structură rutieră ce nu poate prelua traficul greu, în vederea aducerii acestuia în stare corespunzătoare desfășurării traficului greu. Pentru traversarea râului Prut, armata va monta și amenaja un pod de pontoane care va asigura trecereea provizorie de pe cele două maluri. De asemenea, prin prezentul act normativ se autorizează Ministerul Finanțelor să introducă, la propunerea ordonatorului principal de credite, modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat și în volumul și structura bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii pe anul 2023.