Viteza și indisciplina în trafic, cauze principale ale accidentelor rutiere în România

116

39% dintre accidentele rutiere din România sunt cauzate de viteza excesivă și indisciplina în trafic, a declarat marți, 19 martie, şeful Serviciului Siguranţa Traficului în cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Flavius-Florin Pavăl.
Declarația a fost făcută în cadrul conferinței „Drumurile sigure salvează vieţi”, organizată de Deltabloc, relatează Agerpres.
„În 2021 am avut o scădere de 6% a numărului de decese rutiere”
„Stăm destul de prost (la accidentele rutiere n.r.), dar suntem în trendul european. În decada 2010-2020, am scăzut şi noi. Trendul european a fost de scădere de la 68 de decese la 1.000.000 de persoane în 2010, la 42. Noi eram undeva mai sus, deci am avut o plecare mai proastă, să spunem aşa, în 2010. Dar şi noi, prin eforturile depuse, am scăzut la 85 de decese (…) În 2021 deja am mai avut o scădere de 6% a numărului de decese rutiere”, a declarat Pavăl.
Potrivit declarației sale, lipsa de disciplină în trafic a pietonilor, dar și a conducătorilor auto, precum și viteza determină 39% dintre accidentele rutiere produse în țară.
„Conducătorul auto trebuie să fie disciplinat”
„Avem două cauze care produc 39% dintre accidente. Vorbeam de educaţie – indisciplina pietonilor – şi viteza. Toate conduc la conducătorul auto şi acesta trebuie să fie disciplinat, atât coercitiv, cât şi preventiv, prin campanii, ca să conştientizeze rolul. Vorbeam de cele două cauze principale. Deci, ca un exemplu, să vedem că totul stă şi în puterea conducătorului auto, avem un exemplu pe A1, la km 71, pe Calea 2. În fiecare lună, din mai 2023 şi până în februarie, vedem că cel puţin 21% dintre conducători au depăşit limita maximă admisă, de 130 km/h. Dacă ne gândim la ce înseamnă accident la peste 130 km, înseamnă deces imediat. Nu există soluţii dacă nu ai alte soluţii tehnice, de exemplu un atenuator de impact în parapet. Dar dacă conducătorul auto nu respectă viteza, clar nu ai ce să faci sau trebuie să depui extrem de multe eforturi sau pe locaţii în care nu ar trebui doar ca să reduci accidentele. (…) La fel şi un alt de exemplu, pe autostradă, în partea de vest a ţării, unde avem tot depăşiri foarte multe. Peste 17% din conducătorii auto lunar depăşesc viteza maximă admisă”, a declarat șeful CNAIR.
Numărul de mașini, aproape dublat
Conform sursei citate, numărul accidentelor trebuie pus în relație cu situația actuală a parcului auto din țară. Din 2010 și până acum, numărul autoturismelor a crescut semnificativ, cu 84%, aproape dublându-se.
Reprezentatul CNAIR a mai adăugat că știe de existența unor „puncte negre”, acele sectoare de drum din infrastructura rutieră în care se produc mai multe accidente decât rata medie, însă au fost luate măsuri pentru soluționarea unora dintre ele.
„Sunt 267 de hotspoturi pe drumurile naționale”
„Avem 267 (puncte negre, n.r.) pe cele de pe drumuri naţionale, iar pe cel de la intersecţia Centurii cu Splaiul Unirii l-am tratat. Am reamenajat intersecţia, tocmai pentru că se produceau foarte multe accidente. (…) înainte de implementare era o circulaţie nereglementată şi după reglementarea acesteia nu s-a mai produs niciun accident în acea intersecţie şi chiar s-a şi fluidizat”, a susţinut Pavăl.
În privința situației de pe DN2, a fost implementată circulaţia 2+1, inspirată de modele europene. Odată cu instituirea măsurii, numărul de accidente rutiere a scăzut de la 43 la șase, și implicit numărul de persoane decedate și rănite grav, a adăugat sursa citată.
„Sistemul 2+1 decongestionează traficul”
„Avem strategia de a implementa sistemul de circulaţie, de sistematizare în sistem 2+1 pe toată lungimea DN2 şi atunci n-o să mai fie congestiile pe care le întâlnim astăzi în două zile – vineri şi duminică – pentru că toată circulaţia va fi dispersată pe toată lungimea drumului, conducătorii auto vor fi învăţaţi cu modul de circulaţie şi atunci congestia va dispărea, iar oricum vom asigura şi siguranţa rutieră prin diminuarea accidentelor”, a subliniat el.
În scopul respectării legislației de către conducătorii auto, 617 milioane de euro, accesate prin PNRR, vor fi investite în siguranţă pasivă, iluminat, separare căi, semnalizare, marcaje, digitalizare şi elemente de siguranţă.
„Am obținut finanțare pentru 89 de obiective”
„Noi am accesat şi finanţare BEI în care vom realiza măsuri de îmbunătăţire a siguranţei în 89 de obiective prin resistematizare de intersecţii, construire de sensuri giratorii şi realizare de pasaje denivelate. Ca practică internaţională, de exemplu, parapetul din beton este o soluţie care reduce cu până în 60% numărul de accidente rutiere sau de victime”, a adăugat reprezentatul CNAIR.
Flavius-Florin Pavăl a menționat, în cadrul conferinței, că intenționează să lanseze și o campanie de educare a elevilor în peste 140 de unități de învățământ din țară, cu scopul de a preveni numărul incidentelor în trafic.
„Încă de mici, trebuie să înțelegem ce înseamnă un accident rutier”
„O să facem şi o campanie de conştientizare şi de educare a elevilor, pentru că de la vârste fragede, dacă reuşeşti să educi copilul, atunci când va fi adult el poate să respecte regulile şi să fie atent şi să înţeleagă ce înseamnă un accident rutier şi, implicit, să diminuăm numărul de accidente. Am pregătit, ca proiect pilot, două campanii care se vor desfăşura pe DN1 şi DN2, două din cele mai periculoase drumuri. Vor însemna kituri care vor consta din materiale educaţionale, din materiale de promovare tot educaţionale şi sesiuni interactive, cel mai important. De aceea, dorim să le efectuăm cu persoane cu studii specifice în domeniul pedagogiei, să avem materiale video, traineri calificaţi şi conferinţe educative. Vor fi peste 140 de şcoli, licee în cadrul cărora vom face aceste sesiuni într-un an de zile”, a susţinut acesta.
Reducerea numărului de accidente rutiere, precum și a ratei mortalității, reprezintă principalele obiective ale măsurilor de circulație.
„Am fost aproape de obiectivul UE, dar nu a fost atins”
„Obiectivul UE pentru decada 2010 – 2020 a fost de reducere cu 50% a numărului de persoane decedate. Acest obiectiv a fost menţinut şi pentru decada în care suntem, adică 2020 – 2030. Reducerea reală în Uniunea Europeană a fost de 37%, din păcate nu s-a atins obiectivul Uniunii Europene. România se situează la 31%, dar pe drumuri naţionale şi autostrăzi – şi sunt drumurile cu cele mai mari viteze – numărul de persoane decedate a scăzut cu 43,9%. Noi aproape ne-am apropiat de obiectivul Uniunii Europene şi între timp am reuşit să creştem faţă de această decadă şi lungimea drumului de autostrăzi cu aproape 80%”, a punctat oficialul CNAIR. Sursa: Radio România Actualități