Viitorul infrastructurii rutiere înseamnă atingerea statutului de smart city.

37

Sectorul construcțiilor se confruntă cu o multitudine de provocări legislative, de la standarde și normative privind emisiile globale și reziliență climatică, până la cerințe de conformare seismică și analize ale ciclului de viață al construcțiilor (LCA) sau evaluarea performanței de mediu a acestora. Toate acestea pun o presiune considerabilă asupra sectorului construcțiilor și fac parte din cerințele moderne ale organizațiilor globale.

Din anul 2022 au început în Republica Moldova două proiecte majore de infrastructură rutieră – proiectul M1-Trușeni și proiectul M1-Petricani. Ambele proiecte au ca scop modernizarea nodurilor rutiere cheie în vederea optimizării conectivității între localități, contribuind astfel la îmbunătățirea mobilității și siguranței traficului.
Proiectele au fost elaborate prin colaborarea dintre INJPROIECT Chișinău și Administrația de Stat a Drumurilor, cu susținerea specialiștilor de la Universitatea Tehnică din Moldova și din ALLBIM NET, iar implementarea BIM a jucat un rol crucial în succesul acestui proiect.
Proiectul M1-Petricani a reprezentat în anul 2022 o premieră a utilizării BIM pentru infrastructura din Moldova, fiind primul în care Administrația de Stat a Drumurilor, prin implicarea și eforturile domnului Director General Interimar Sergiu Bejan, a formulat cerințe BIM, stabilind un nou standard pentru proiectele viitoare.

Tot aici, managementul de proiect, stocarea informațiilor, colaborarea între specialiști, verificarea coliziunilor și comunicarea cu beneficiarul au fost realizate cu ajutorul platformei Bimplus, o platformă CDE (Common Data Environment) puternică, conformă cu standardul SR EN ISO 19650. Chiar dacă ne situăm la nivelul anului 2024, instrumentele software folosite au livrat nivelul de performanță necesar dezvoltării într-un singur model 3D, a tuturor elementelor componente infrastructurii rutiere – au fost modelate elementele esențiale precum sensuri giratorii, infrastructură de tip poduri, pasaje, intersecții de drumuri și toate elementele conexe care însoțesc aceste infrastructuri.

Un alt rezultat semnificativ al acestui proiect a fost utilizarea parametrizării în infrastructura modelată, prin intermediul Allplan Drumuri și Allplan Poduri, formate care vor putea fi valorificate și în alte proiecte.
Viitorul înseamnă atingerea statutului de smart city. Digitalizarea și automatizarea vor redefini modul în care construim și trăim și vor avea un impact major asupra calității vieții și a sustenabilității mediului construit.
Inteligența artificială va permite simularea unor scenarii complexe și dezvoltarea unor sisteme avansate de monitorizare, ceea ce va facilita tranziția către orașele inteligente. În viitor ne putem aștepta la un ecosistem urban în care toate componentele sistemului vor fi interconectate și gestionate inteligent, de la gestionarea traficului până la monitorizarea stării clădirilor în timp real.
Automatizarea va revoluționa și procesele de fabricație și execuție, ceea ce va permite o eficientizare a activităților de construcție, reducând timpii de execuție, dar și costurile operaționale. Un exemplu concret este utilizarea elementelor prefabricate, fie că vorbim despre beton, oțel, fațade sau instalații.