Administrația de Stat a Drumurilor informează despre stadiul actual și evoluția lucrărilor la obiectivul „Lucrări de reabilitare a drumului M1 Frontiera cu România – Leușeni – Chișinău – Dubăsari – Frontiera cu Ucraina, km 93,650 – 94,450, inclusiv reabilitarea podului peste r. Bâc și a pasajului peste calea ferată, Etapa II.”
Progresul fizic al lucrărilor de execuție pe sectorul de drum este de circa 82%, iar în ceea ce privește podul și pasajul – circa 77%. Totodată, progresul financiar înregistrat constituie aproximativ 78% din valoarea totală a contractului.
Menționăm, că acest obiect este unul complex, iar în cadrul proiectului se desfășoară un spectru amplu de lucrări, inclusiv reabilitarea podului peste râul Bâc și a pasajului peste calea ferată.

Printre lucrările incluse în proiect se numără:
– demolarea completă a podului existent și construcția capitală a unui nou pod peste r. Bâc, cu lungimea de cca 78,75 m, format din patru deschideri de 18 m fiecare, cu un total de 32 grinzi și plăci de racordare.
Lățimea podului este de 14 m și include două benzi de circulație (3,75 m fiecare), două benzi de siguranță (1,5 m fiecare), trotuar de 1,5 m pe partea stângă și parapete direcționale de siguranță pe ambele părți.

– demolarea și reconstrucția pasajului peste calea ferată, cu lungimea de cca 60,70 m, format din trei deschideri de 18 m fiecare, având în total 24 grinzi.
– construcția drumului de acces către str. Pietrăriei, cu o lungime de cca 920 m, două benzi de circulație (3,5 m fiecare), trotuare pe ambele direcții (1,5 m fiecare), iluminat stradal și reabilitarea unui tronson de 200 m pe str. Pietrăriei (acces către zona Pruncul);
– construcția drumului și amenajarea racordării drumului M1 cu intersecția drumului de acces către str. Pietrăriei cu o lungime de cca 164 m, două benzi de circulație (acces nr. 1);
– racordarea drumului M1 cu str. Pietrăriei (acces nr. 3 – cca 88 m) și racordarea str. Pietrăriei cu drumul M1, direcția spre Leușeni (acces nr. 2 – cca 114 m); benzi de accelerare și decelerare în zona SAC ,,Vento” de pe drumul M1, cu lungimea de cca 205 m;
– regularizarea albiei r. Bâc, pe o lungime de cca 500 m și consolidarea albiei cu saci Incomat umpluți cu beton monolit; construcția și amenajarea intersecției cu str. Calea Ghidighici, inclusiv trotuare și parapete pietonale; reparația drumului M1, pe un sector de cca 800 m, inclusiv construcția trotuarelor; pozarea unei noi rețele de canalizare sub presiune, cu diametrul de 600 mm, pe o lungime de cca 450 m (în cadrul unei licitații separate).
– construcția iluminatului electric stradal;
– construcția stației de epurare a apelor pluviale;
– construcția rețele exterioare de canalizare pentru colectarea apelor meteorice de pe partea carosabilă.

În același context, precizăm că pe parcursul implementării acestui proiect, au fost înregistrate mai multe impedimente care au condus la necesitatea prelungirii termenului de execuție, precum factori administrativi, dificultăți tehnice și condiții climatice nefavorabile. Printre cauzele principale se numără: emiterea autorizației de construire cu întârziere de 3,5 luni; problemele legate de proprietatea terenurilor; necesitatea obținerii autorizațiilor de defrișare a arborilor din zona drumului M1 și a fâșiei riverane a r. Bîc, proces ce a durat aproximativ două luni. În plus, lucrările la podul peste r. Bâc au fost complicate de proximitatea unei linii de înaltă tensiune (LEA 110 kV), fiind necesară montarea unui pilon provizoriu și relocarea cablurilor electrice. La pasajul peste calea ferată, demolarea fundației existente a relevat dimensiuni mai mari decât cele prevăzute inițial, ceea ce a impus modificări de proiect și soluții tehnice suplimentare. Conducta de canalizare sub presiune existentă, aflată într-un grad avansat de uzură (100%), se află în zona construcției drumului de acces către str. Pietrăriei. Astfel, a fost necesară reproiectarea rețelei, ceea ce a impus organizarea unei licitații separate și a generat întârzieri la livrarea materialelor din străinătate (2,5 luni). Totuși, în pofida acestor obstacole, măsurile corective aplicate au permis continuarea activităților în condiții favorabile.

În timpul lucrărilor au intervenit adaptări de soluții, precum: modificarea parțială a soluțiilor de proiect; volume de lucrări care au fost excluse din etapa I de implementare a proiectului, deoarece nu era rezonabil să fie executate atunci și au fost incluse spre implementare în etapa a II-a; defrișări suplimentare; completarea soluțiilor de evacuare a apelor pluviale și subterane; lucrări suplimentare pentru consolidarea patului drumului de acces către str. Pietrăriei; modificarea soluțiilor de proiect privind construcția fundației la pila nr. 1 a pasajului peste calea ferată; înlocuirea solurilor neomogene și altele.

„Trebuie să remarcăm importanța strategică a acestui proiect, care contribuie semnificativ la dezvoltarea infrastructurii rutiere din Chișinău și din zonele adiacente. Proiectul nu doar că va îmbunătăți circulația în zonă, dar va sprijini și creșterea economică prin facilitarea accesului rapid și sigur la principalele artere de circulație și zonele comerciale. De asemenea, va contribui la reducerea ambuteiajelor, va spori siguranța rutieră și va optimiza fluxul de trafic, asigurând astfel o mobilitate mai bună atât pentru locuitori, cât și pentru agenții economici din proximitate”, a spus Sergiu Bejan, directorul general al Administrației de Stat a Drumurilor.