Județul Iași: fonduri guvernamentale pentru modernizarea drumurilor din comuna Dagâța.

131

Primăria comunei Dagâța, județul Iași, continuă preocupările pentru modernizarea infrastructurii rutiere din toate satele componente  BălușeștiBoatca, BuzdugDagâța (reședința administrativă a comunei), MănăstireaPiscu Rusului,  PoienileTarnița  și Zece Prăjini.

Prin eforturile depuse de conducerea primăriei, comuna va beneficia în continuare de fonduri guvernamentale pentru modernizarea tuturor categoriilor de drumuri. Deja se văd rezultatele eforturilor depuse – majoritatea drumurilor principale arată foarte bine, modernizate, făcându-i deja pe săteni să uite ceea ce aveau de suportat în urmă cu doar câteva decenii.

Cele mai multe fonduri sunt accesate prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”, ultimul proiect, aflat în derulare, are valoarea totală estimată de 4331025.95 lei. În această perioadă, primăria are în derulare licitația pentru contractarea unei firme care să execute lucrările de modernizare și reparare a străzilor.

Prin actualul proiect se va moderniza o lungime totală de 3.034,00 ml din aceste drumuri din comuna Dagâța, respectiv drumurile sătești: DS693, DS203, DS651, DS851, DS810+DS858, DS757, DS758, DS1003, DS1421, DS1332, DS1353. Structura rutieră proiectată va fi compusă din : ♦ Strat de uzură din mixtură asfaltică tip BAPC 16, în grosime de 4,00 cm; ♦ strat de legătură din BADPC22,4, în grosime de 6,00 cm; ♦ strat de fundație superior din piatră spartă amestec optimal, în grosime de 12,00 cm; ♦ strat de fundație inferior din balast în grosime de 20,00 cm; ♦ strat de formă din pământ stabilizat mecanic cu aport de balast 50%, în grosime de 10 cm.

De asemenea, vor fi avute în vedere și drumurile laterale (10 bucăți), care vor fi amenajate pe lungimea de 15,00 ml, cu următorul sistem rutier: ♦ strat de uzură din mixtură asfaltică tip BAPC 16, în grosime de 4,00 cm; ♦ strat de legătură din BADPC22,4, în grosime de 6,00 cm; ♦ strat de fundație superior din piatră spartă amestec optimal, în grosime de 12,00 cm; ♦ strat de fundație inferior din balast în grosime de 20,00 cm; ♦ strat de formă din pământ stabilizat mecanic cu aport de balast 50%, în grosime de 10 cm.

Drumurile propuse în acest proiect nu sunt modernizate, ele necesită o amenajare urgentă, întrucât sunt impracticabile pe timp ploios. Starea de viabilitate existentă este total necorespunzătoare pentru desfășurarea circulației în condiții normale, cu defecțiuni frecvente ale suprafeței de rulare și ale complexului rutier și pe suprafețe extinse, cu o îmbrăcăminte rutieră neconformă cerințelor actuale de securitate, confort și cu infiltrarea apelor din inundații în corpul drumului (îmbrăcăminte rutieră care permite infiltrarea apelor in corpul drumului, dispozitive de colectare și evacuare a apelor de suprafață care fie lipsesc, fie sunt într-o stare tehnica necorespunzătoare, cu apele care pot stagna în zona construcțiilor, neasigurarea platformei drumului, etc.).

„Prin realizarea lucrărilor de modernizare a drumurilor din comuna Dagâța se va sigura o circulație în condiții de siguranță indiferent de starea vremii și de cantitățile de precipitații. Prin realizarea acestor lucrări vor fi influiențate în sens pozitiv condițiile de trai ale localnicilor, activitatea economico-comercială, înfrumusețând zona. Astfel, prin acest nou proiect, continuăm să îmbunătățim condițiile de trafic și de viață ale populației, un deziderat la care muncesc alături de echipa formată din specialiști profesioniști din mai multe domenii de activitate. Am convingerea că prin eforturi susținute vom reuși să găsim soluții beneficie pentru toate domeniile de activitate”, a spus Mirel Damaschin, primarul comunei Dagâța.

Nicolae Popovici