Județul Bistrița Năsăud – tehnologie pentru reciclarea asfaltului uzat

102

O firmă din Feldru vrea să transforme în asfalt numai-bun de folosit deșeurile rezultate în urma modernizării drumurilor județene, orășenești și comunale.

GDT Betoane Feldru vrea să dezvolte o linie de reciclare asfalt cu stație de asfalt semi-mobilă și platformă betonată de depozitare sistem de reciclare drumuri. Aceasta va fi situată în localitatea Florești și a primit deja aprobarea Agenției pentru Protecția Mediului Bistrița – Năsăud.

„Prin proiect se dorește achiziționarea și amplasarea unei linii de reciclare semi-mobilă, electrică, cu capacitate de sortare, concasare și recuperare a materialelor reciclabile; amplasarea stației de mixturi asfaltice semi-mobile cu linie de reciclare asfalt, pe platformă betonată, mobilitatea sa permițând o ușoară demontare a acesteia și montarea ei pe alte amplasamente, în funcție de cererea pieței și de lucrările beneficiarului; depozit agregate; platformă betonată depozitare sistem de reciclare drumuri, această platformă betonată pentru sistem de reciclare drumuri presupune parcarea unor utilaje mobile pe roți sau șenile, utilaje care se deplasează în șantierele de drumuri”, se arată în documentul depus de firmă la APM Bistrița-Năsăud.

Odată gata investiția va permite reciclarea și valorificarea deșeurilor rezultate în urma săpăturilor la lucrări de construcții și reabilitări de drumuri, construcții civile și industriale. Vor fi produse agregate minerale, mixturi asfaltice și alte materiale necesare pentru construcția de drumuri, lucrări civile și industriale.

Reciclarea la rece in situ este o tehnologie deja consacrată la „drumuri naționale” și constă în procesul de refacere a îmbrăcăminților rutiere bituminoase la rece, care are cel mai mic impact asupra mediului și prețul cel mai scăzut.

Procedeul folosește un utilaj de o complexitate ridicată, denumit în literatura de specialitate reciclator. Acesta preia materialul supus reciclării într-o cameră de amestec unde se produce noul material format din mixtură asfaltică existentă, liant hidraulic și adaos de material mineral.

„Ideea sistemului de reciclar a venit din necesitatea de a crește viteza de lucru, întrucât aceasta crește cu aproximativ 50% prin sistemul de recixlare in situ sau stabilizare, că poți să faci și stabilizare cu același utilaj. În România nu prea se utilizează sistemul de reciclare și stabilizare, acum a început doar în zona autostrăzilor, drumurilor naționale, dar cred că o să prindă amploare, am văzut la licitații că se scot pe piață și am zis că trebuie să fim cu un pas în față să câștigăm timp. Timpul costă bani”, declara Alexandru Farcaș, în 2023, pentru Ziarul Financiar.