Investiții în infrastructura transfrontalieră de peste Prut

93

Acum aproape un secol, peste  râul Prut au fost 27 de poduri, majoritatea fiind din lemn. Astăzi, există numai nouă poduri, dintre care şase rutiere (Lipcani – Rădăuţi – Prut, Costeşti -Stânca(suprapus pe barajul Lacului de acumulare cu acelaşi nume), Sculeni – Sculeni, Leuşeni – Albiţa, Cahul – Oancea, Giurgiuleşti – Galaţi) şi trei feroviare (Ungheni – Iaşi, Stoianovca – Fălciu şi Giurgiuleşti – Galaţi). Podurile rutiere au fost expertizate și s-a constatat că unele au nevoie de reparații capitale sau chiar de înlocuirea cu noi lucrări de artă. Podul de la Giurgiulești a fost deja reparat capital, lucrările și costurile acestora fiind suportate de către partea română.

Având în vedere perspectivele conferite de statutul de țară membră UE al României și statutul de țară candidată al Republicii Moldova, au fost demarate și derulate activități comune pentru îmbunătățirea condițiilor de circulație între cele două state. Colaborarea României cu Republica Moldova, pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere, este concretizată de către autorități prin depunerea primelor două aplicații de finanțare comune, în cadrul programului Mecanismul pentru Interconectarea Europei (Connecting Europe Facility – CEF). În final, rezultatul va contribui la dezvoltarea conectivității infrastructurii de transport rutier, atât pentru partea română, cât și pentru partea moldoveană. Aplicațiile au în vedere dezvoltarea infrastructurii rutiere transfrontaliere în două puncte de pe malurile Prutului, respectiv la Ungheni (RO) – Ungheni (MD) și Albița (RO) – Leușeni (MD).

Aplicațiile de finanțare ale celor două proiecte comune România – Moldova, prevăd:

1. UNGHENI-UNGHENI

Partea română

– dezvoltarea legăturii cu infrastructura rutieră existentă în România prin modernizarea drumului județean DJ249A(Iași – Mânzătești – Ungheni) și clasarea sa la un profil de drum național, care va face legătura cu noul pod peste Prut, aprobat deja cu finanțare CEF. Această infrastructură va funcționa și după conectarea podului de la Ungheni cu Autostrada A8, ca nod rutier cu drumul național din proximitate;

– achiziționarea și instalarea echipamentelor la Punctele de Trecere a Frontierei.

Partea Republicii Moldova

– construirea infrastructurii de acces între noul pod de la Ungheni și rețeaua de drumuri existente, precum și a punctului de trecere a frontierei în Republica Moldova;

– achiziționarea și instalarea echipamentelor la Punctele de Trecere a Frontierei.

Valoarea totală a proiectului este de 66.372.078 euro, din care contribuția Uniunii Europene este de 33.186.039 euro, fără TVA.

2. ALBITA-LEUSENI

Partea română – scopul principal vizează fluidizarea traficului în Punctul de Trecere a Frontierei prin:

– dotarea Punctului de Trecere a Frontierei existent cu echipamente care vor fi exploatate de către reprezentanții Administrației Naționale a Vămilor Române;

– reorganizarea fluxului de mărfuri care intră în țară, prin extinderea și relocarea Agenției de Control și Încasare Albița în vecinătatea stației de tratare a biroului vamal, înainte de intrarea în terminalul de mărfuri și înainte de controlul poliției de frontieră;

– în paralel, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România realizează documentația tehnică pentru un nou pod peste Prut în locul celui existent, cu 2 benzi pe sens, care, de asemenea, va fi propus spre finanțare din programul CEF – Connecting Europe Facility.

Partea Republicii Moldova

Infrastructura de acces la podul Albița – Leușeni: – lărgirea la 4 benzi de circulație a drumului, pe o lungime de cca. 1 km (având în vedere lărgirea proiectului podului în curs de dezvoltare de către autoritățile române);

– fluidizarea traficului prin modernizarea dotărilor existente la Punctul de Trecere a Frontierei, dotări care vor fi operate de către reprezentanții Serviciului Vamal al Republicii Moldova.

Valoarea totală a proiectului este de 19.653.952 euro, din care contributia Uniunii Europene este de 9.826.976 euro, fără TVA.

Obiectivul general al proiectelor constă în asigurarea unei capacități adecvate a infrastructurii, a interoperabilității și eficienței serviciilor de trecere a frontierei dintre principalele vămi de pe Prut, la Ungheni (RO) – Ungheni (MD), respectiv Albița (RO) – Leușeni (MD), în conformitate cu reglementările în vigoare.

”Pentru prima dată, România și Republica Moldova au dezvoltat proiecte comune în vederea accesării fondurilor europene pentru dezvoltarea infrastructurii de transport transfrontalier. Punctele de trecere a frontierei asigură un flux continuu al traficului de mărfuri și de persoane, inclusiv cu rol umanitar, venind în sprijinul accesibilității Republicii Moldova către rețeaua trans-europeană de transport. Multumim Ministerului Infrastructurii si Dezvoltării Regionale din Republica Moldova pentru buna colaborare în pregătirea acestor proiecte și nu numai!”, a spus Irinel Ionel Scriosteanu, Secretarul de stat din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România,.

Cea mai importantă investiție de peste Prut este cnstrucția unui pod nou, la nivel de autostradă, la Ungheni (RO) – Ungheni (MD), lucrare de artă care va asigura accesul mult mai ușor și în condiții conforme cu normele de civilizație din Uniunea Europeană. Podul va fi element al Autostrazii A8, cunoscută și ca Autostrada Unirii, care va asigurarea continuitate autostrăzii Viena – Cluj – Iași – Chișinău – Odessa. De asemenea, se are în vedere construirea sau modernizarea mai multor poduri rutiere transfrontaliere peste Prut: Podul de la Sculeni (Sculeni); Podul Oancea (Cahul); Podul Albiţa (Leuşeni) – pod nou; Podul Răducăneni (Bărboieni) – pod nou; Podul Bumbăta (Leova) – pod nou; Podul Fălciu (Leca/Cantemir) – pod nou.

„Realizarea infrastructurilor majore, așa cum sunt și podurile transfrontaliere, este un proces de durată, ținând cont de faptul că se construiesc pentru o perioadă de minimum 100 de ani. Conectivitatea și mobilitatea populației și a mărfurilor sunt un deziderat necesar pentru creșterea economiei Republicii Moldova în concordanță cu cerințele Uniunii Europene. Cu mai multe ocazii, am salutat deschiderea colegilor noștri din Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România, cu care cot la cot, într-un timp scurt, am reușit să promovăm și semnăm Acordul Interguvernamental pentru construcția podului transfrontalier rutier peste râul Prut amplasat în preajma localităților Ungheni (MD) – Ungheni (RO), iar acum, urmare a aprobării de către Guvernul României a Memorandumurilor privind negocierea și semnarea acordurilor bilaterale între Republica Moldova și România, salut faptul că astfel s-a dat undă verde pentru reconstrucția/modernizarea a trei poduri peste Prut: 1. Cahul (MD) - Oancea (RO); 2. Leuşeni (MD) - Albiţa (RO) și 3. Sculeni (MD) - Sculeni (RO). Totodată, conform deciziilor comune, anul acesta se vor elabora studiile de fezabilitate pentru construcția altor 3 poduri. Aceste proiecte, în comun cu alte proiecte de infrastructură, pe domeniul feroviar, naval și aerian, ne aduc mai aproape de istoria noastră comună și de principiile și valorile europene”, ne-a declarat doamna Lilia DABIJA, ministru în cadrul Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova. Timp de cinci decenii, românii de pe ambele maluri au fost despărţiţi, dar a venit şi timpul renaşterii speranţelor lor. A trecut şi perioada clarificării priorităţilor sau a căutărilor de soluţii. Este, credem, momentul care să ne îndrepte spre realizarea celorlalte obiective necesare dezvoltării economico-sociale a Republicii Moldova şi astfel accesul său alături de România spre integrarea în Uniunea Europeană.