Compania Națională de Investiții Rutiere și reprezentanții constructorilor de Autostrăzi și Drumuri Expres din România au avut, astăzi, o primă întâlnire de lucru pentru a discuta propuneri de îmbunătățire a contractelor de autostrăzi și drumuri expres.
Principalele teme avute în vedere au fost legate de alocarea riscurilor din cadrul contractelor, simplificarea documentației care stă la baza certificatelor de plată, dar și personalul cheie.

În ceea ce privește 𝐚𝐥𝐨𝐜𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐫𝐢𝐬𝐜𝐮𝐫𝐢𝐥𝐨𝐫 din cadrul contractelor și distribuirea echitabilă între Beneficiar și Constructor, directorul general al CNIR, Gabriel Budescu a propus o analiză a acestora, mai ales a riscurilor care nu pot fi definite: ,,Sunt chestiuni pe care consider că trebuie să le discutăm și să la îmbunătățim pe parcurs. Un aspect ar fi alocarea riscurilor în cadrul contractelor. Pe parcurs, riscurile au fost transferate Constructorilor, mai ales cele pe care Beneficiarul nu le-a știut sau nu le-a vrut. Experiența a arătat că, în unele cazuri, problema s-a întors la Beneficiar, care, nu a mai făcut față, s-a blocat sau chiar a renunțat la contract. Și nici beneficiarul nu a mai avut soluții legale de a suplimenta contractul. De aceea aș vrea să vedem ce riscuri pot rămâne la noi, ca Beneficiar, ce riscuri sunt la dumneavoastră, iar riscurile care nu pot fi alocate niciuneia dintre părți, să încercăm în timp, să le includem într-un manual de bună practică și să le definim cât mai bine. De exemplu siturile arheologice sau utilitățile, cum le alocăm raportat la timp și bani, și un model, o matrice pentru a le putea cuantifica” , a transmis Gabriel Budescu, directorul general al CNIR.

La rândul lor, reprezentanții constructorilor au prezentat importanța unei pregătiri corespunzătoare a proiectelor, calitatea studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice, o durată corespunzătoare de timp pentru a reuși întocmirea unor oferte competitive, cu necesitatea de prelungire a perioadelor în care se pot depune ofertele. De asemenea, au fost transmise sugestii și propuneri pentru clarificări în ceea ce privește funcționarea aplicației ,,Registrul Utilajelor” și repartizarea acestora în cadrul contractelor.
O altă temă a discuțiilor au reprezentat-o 𝐬𝐢𝐦𝐩𝐥𝐢𝐟𝐢𝐜𝐚𝐫𝐞𝐚 𝐝𝐨𝐜𝐮𝐦𝐞𝐧𝐭𝐚𝐭̦𝐢𝐞𝐢 𝐜𝐚𝐫𝐞 𝐬𝐭𝐚̆ 𝐥𝐚 𝐛𝐚𝐳𝐚 𝐜𝐞𝐫𝐭𝐢𝐟𝐢𝐜𝐚𝐭𝐞𝐥𝐨𝐫 𝐝𝐞 𝐩𝐥𝐚𝐭𝐚̆ 𝐬̦𝐢 ,,𝐩𝐞𝐫𝐬𝐨𝐧𝐚𝐥𝐮𝐥-𝐜𝐡𝐞𝐢𝐞’’. Există în piața construcțiilor un ,,trafic” cu CV-uri pentru diferite funcții. În realitate, ele nu se regăsesc la final pe fiecare șantier. Și aici, la nivel de propuneri, putem discuta despre punctaj, să nu mai punctăm managerul de proiect, ci inginerul de drumuri, responsabilul de poduri, personalul care efectiv se va regăsi în acel șantier.
Nu în ultimul rând, au fost abordate criteriile de incluziune socială pe care CNIR le-a inclus în punctajul licitațiilor pentru construirea autostrăzilor și a drumurilor expres, angajarea persoanelor fără loc de muncă sau cu dizabilități din județele traversate sau limitrofe traseului proiectului și cum poate răspunde piața acestor noi criterii.