Asociația „HaiCaSePoate”, optimistă privind autostrăzile din Moldova!

38

Cătălin Urtoi, membru fondator al Asociației „HaiCaSePoate”, a făcut o analiză a stadiului implementării proiectelor autostrăzilor din zona Moldovei și prezintă public o evaluare a acestora.

„Două declarații avizate în decurs de o lună cu privire la tronsonul Pașcani-Siret (A7) și Moțca – Letcani – Ungheni (A8) ne dau speranțe că până în 2030 acestea vor fi realizate!

– În propunerea României pentru SAFE sunt trecute ambele capete, Pașcani-Siret (A7) și Pașcani-Ungheni (A8).

Sunt foarte optimist că ele o să fie eligibile pentru Comisie și deci să fie finanțate din programul SAFE. Este o diferență între cât costă ele și cât a propus România, cam 1 miliard euro…. În orice caz este important ca ambele bucăți de autostradă să fie făcute și sunt toate șansele.

Deci SAFE și FONDURI STRUCTURALE 2021-2027 ” – declarație președintele României Nicușor Dan, Iași 24 octombrie 2025.

„Avem propusă prin SAFE o sumă de peste 4 miliarde de euro. Cele mai importante proiecte sunt capetele de autostradă dinspre Moldova. E vorba de tronsonul Paşcani–Suceava–Siret, care ar lega cele două judeţe din nord de capitala ţării noastre, de asemenea, tronsonul foarte important, care leagă Iaşul şi Republica Moldova direct cu autostradă, e vorba de tronsonul Paşcani–Iaşi–Ungheni. Cele două proiecte sunt evaluate la o sumă de peste 3 miliarde de euro şi reprezintă cea mai mare parte acestei propuneri ” – declarație premierul Ilie Bolojan la 24 septembrie 2025 după o discuție cu cei de la Comisia Europeană.

Dacă punem cap la cap cele două declarații și ținem cont de faptul că tronsonul Pașcani-Siret (A7) ar avea o valoare de aproximativ 2 miliarde euro (fără TVA), iar tronsonul Motca-Leţcani-Ungheni (A8) ar avea o valoare de aproximativ 4,3 miliarde euro (fără TVA), adică un total pentru cele două tronsoane de aproximativ 6,3 miliarde euro, iată care ar fi concluzia:

1. Finanțarea prin SAFE (Security Action for Europe) a celor două tronsoane pare a fi certă.

2. Comisia Europeană va decide până la sfârșitul lunii noiembrie 2025 valoarea care va fi alocată din SAFE pentru cele două tronsoane.

3. Valoarea totala a celor două tronsoane este de aproximativ 6,3 miliarde euro fără TVA.

4. Dacă Comisia Europeană va aloca suma de 4,5 miliarde euro din SAFE pentru cele două tronsoane, atunci Guvernul României va trebui să găsească o soluție de cofinanțare pentru diferența de aproximativ 1,8 miliarde euro fără tva.

5. Diferența de 1,8 miliarde euro ar putea fi alocată din Programul Transport 2021-2027, singura soluție pentru ca cele două tronsoane să fie finalizate până în 2030, așa cum prevede programul SAFE.

6. Ținând cont că în acest moment Programul Transport 2021-2027 are o supraîncărcare de peste 300%, premierul Ilie Bolojan și Guvernul României împreună cu Ministerul Transporturilor – ministrul Ciprian Serban vor trebui să PRIORITIZEZE finanțarea celor două tronsoane prin acest program pentru a se încadra cu finalizarea lor în 31 Decembrie 2030!

7. În același timp, cele două companii CNAIR și CNIR trebuie să trateze cu celeritate cele două proiecte și să se închidă cât mai rapid etapa licitațiilor și semnarea contractelor!

Menționez că în acest moment sectorul Suceava – Siret, care are un lot la profil de autostradă și un lot la profil de drum expres nu are încă o valoare stabilită oficial printr-o hotărâre de guvern pe indicatorii tehnico-economici!

Alături de colegii din asociația #HaiCaSePoate si din poziția pe care o am, cea de membru în Consiliul de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere – CNIR voi urmări etapă cu etapă și o să vă informez aici transparent și de îndată cu privire la evoluția acestor proiecte: tronsoanele Pașcani-Siret (A7) și Moțca-Letcani-Ungheni (A8).”

Plecând de la anunțurile triumfaliste ale guvernanților, locuitorii din zona Moldovei, împreună cu asociațiile de profil, sunt nevoiți să trăiască cu speranța unui viitor apropiat cu autostrăzi puse în circulație.