Zona geografică Moldova a devenit un adevărat șantier de dezvoltare a infrastructurii rutiere, drumarii având deschise fronturi de lucru care să cheltuie banii din fondurile europene sau naționale. Va fi cu siguranță o „rețea sangvină” cu conectarea asigurată la autostrada Moldovei A7.
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) are în derulare lucrările de proiectare și execuție a noii Variante de ocolire a municipiului Galați. Este vorba despre realizarea unei investiții care va uni vama de la Giurgiulești, de pe DN 2B, cu drumul național DN25, urmând a fi scos în special traficul greu din municipiu.
Traseul centurii Galați
Traseul variantei de ocolire se desprinde din drumul național DN 25, prin noul Nod rutier de la Traian, supratraversează DN 25 și Calea Ferată Tecuci – Galați, traversează Văile Braniștea și Odobașcu, apoi Valea Rusca Mare, după care se îndreaptă spre nord – vest, pe la originea Văii Obreja, apoi spre sud – est, traversând Balta Mălina, pe la originea acesteia, la sud de localitatea Smârdan. După traversarea DJ 251, varianta de ocolire se îndreaptă spre nord – est, trece de pe zona de platou, în câmpia Brateșului și a Prutului, trece prin apropierea colțului din nord a Lacului Brateș, îndreptându-se spre drumul național DN 2B cu care se va intersecta într-un nod rutier. Deoarece traseul DN 2B spre Vama Giurgiulesti este situat în vecinătatea căii ferate, traseul existent va fi deplasat în partea stângă, cu scopul racordării variantei de ocolire la acesta printr-un sens giratoriu.
Date tehnice
Viitoarea centură ocolitoare a municipiului Galați va avea o lungime de 33,6 kilometri și va avea o bandă pe sens, cu o lățime a platformei de 10 metri (fiecare bandă de circulație având 3,5 metri, în timp ce acostamentele, câte 1,5 metri). Pentru trecerea peste cursuri de apă, drumuri și căi ferate, vor fi construite 27 de poduri, 1 pasaj, 4 viaducte și două noduri rutiere, respectiv câte unul la plecarea de pe DN25 (în zona localității Traian), intersecția cu DN26 (în zona localității Vanatori). La Giurgiulești, acolo unde se va uni cu DN 2B, înainte de trecerea peste râul Prut, va fi amenajat un sens giratoriu. Lucrările de artă vor avea în final o lungime totală de peste 4,4 km, circa 13% din lungimea totală a traseului. Traseul, în plan orizontal, este format din arce de cerc a căror lungime însumată este de 15,550 km, respectiv un procent de 46% din traseu.
Viteza de proiectare a traseului, atât în plan orizontal, cât și în plan vertical, va fi de 100 km/h.
Sistem rutier
Sistemul rutier va fi unul suplu, conform normativelor în vigoare:
- 4 cm strat de uzură din beton asfaltic MAS 16;
- 5 cm strat de legatură din binder de criblură;
- 10 cm strat de bază din mixtură bituminoasă (anrobat);
- 20 cm strat superior de fundație din piatră spartă de carieră;
- 25 cm strat inferior de fundație din agregate naturale de balastieră;
- 15 cm strat filtrant, antigeliv;
- 30 cm pământ stabilizat cu lianți hidraulici.
Noduri Rutiere
Nodul rutier Traian este prevăzut la desprinderea variantei de ocolire din DN 25. Desprinderea variantei de ocolire Galați din DN 25 se realizează printr-o bretea a nodului rutier având prevăzut un pasaj peste CF și DN 25, cu sens unic de circulație pe fiecare bretea, respectiv spre: Tecuci – Giurgiulești; Giurgiulești – Galați; Giurgiulești – Tecuci; Galați – Giurgiulești. Pentru accesul pe bretelele rutiere sunt prevăzute benzi de accelerare – decelerare, iar pentru fluxurile de circulație Tecuci – Giurgiulești și Giurgiulești – Galați este prevazută o bandă de interferentă a fluxurilor de 3,50 m lățime, pe o lungime de 200 m. Deoarece cele două bretele traversează pârâul Bârlădel, sunt necesare două poduri. Partea carosabilă a bretelelor rutiere are lățimea de 6,00 m și platforma de 8,00 m.
Nodul rutier Vânători va fi construit la intersecția variantei de ocolire cu DN 26 în Lunca Brateșului, care se supratraversează cu un pasaj. Intersecția rutieră dintre varianta de ocolire și DN 26 se prevede cu un sens giratoriu situat în debleu, la adâncimea de cca. 10 m, iar pe părțile laterale, la nivelul terenului și a intrărilor în curți sunt proiectate, pe partea stângă și pe partea dreaptă a DN 26 reamenajat, două drumuri, cu sens unic, paralele pe care, la supratraversarea sensului giratoriu, sunt prevăzute pasaje superioare. Se asigură continuitatea desfășurării fluxurilor de circulație pe sensurile unice Galați – Oancea și Oancea – Galați și intrările – ieșirile în și din proprietățile particulare situate pe partea stangă și pe partea dreaptă a actualului DN 26. Pe DN 26 resistematizat partea carosabilă este prevăzută cu lățimea de 7,00 m, iar platforma cu lățimea de 10,00 m; acostamentele de 1,50 m lățime sunt formate din benzi de încadrare de 2×0,75 m și acostamente de 2 x 0,75 m, consolidate cu balast stabilizat acoperit cu emulsie cationică. Drumurile laterale amplasate la nivelul terenului (cu pasaje peste triunghiurile de separare a fluxurilor de circulație ale sensului giratoriu), partea carosabilă are o lățime de 7,00 m cu o platformă de 9,00 m; acostamentele de 1,00 m lățime sunt formate din benzi de încadrare de 2 x 0,50 m lățime cu același sistem rutier ca și a părții carosabile și de 2 x 0,50 m acostamente consolidate cu balast stabilizat, acoperit cu emulsie cationică. DN 26 existent, la ieșirea din municipiul Galați, spre Tulucești, are partea carosabilă cu patru benzi de circulație (două benzi pe sens), până la km 8+030, motiv pentru care cele două drumuri laterale se racordează direct la benzile de circulație existente, fără intermediul benzilor de accelerale – decelerare.
LUCRĂRI SPECIALE
Tunelul Valul lui Traian. Varianta de ocolire Galați intersectează monumentul istoric denumit „Valul lui Traian” la km 3+092. Profilul longitudinal al drumului în această zonă este în săpătură, motiv pentru care este necesar realizarea unui tunel pe direcția variantei de ocolire Galați. Acesta a fost prevăzut prin execuția unei casete din beton armat, secțiune dreptunghiulară, executat la zi, prin săpătură deschisă, cu o singură galerie pentru două benzi de circulație. Structura de rezistență a tunelului este alcătuită din radier general de beton armat de 60 cm grosime executat pe o pernă de piatră spartă de 1,50 m grosime. Pereții de beton armat ai casetei de beton monolit au o grosime de 60 cm asigurând un gabarit de 11,40 m. Partea carosabilă este de 8,60 m și două trotuare de serviciu de 1,50 m, respectiv 1,30 m. Gabaritul pe verticală este de 5,50 m. Soluția prezentată asigură posibilitatea descărcării de sarcină arheologică a monumentului Valul lui Traian și asigură continuitatea drumului local adiacent monumentului.
Lucrări de artă noi
Pe noul traseu vor fi 27 poduri cu dimensiuni între 26 m și 156,60 m, un pasaj de 81,4 m și 4 viaducte cu dimensiuni de 140m – 1404. Prezentăm în continuare pe cele mai importante obiective.
Pod de descărcare peste Valea Rusca Mare, km 6+038, cu 4 deschideri de 40 m + 3×60 m + 40 m, având lungimea totală de 280,60 m (inclusiv zidurile întoarse ale culeilor). Suprastructura podului este de tip mixt, cu structura de rezistență alcatuită din 3 grinzi metalice cu inima plină și platelaj din beton armat, soluție mixtă oțelbeton. Lățimea părții carosabile a podului este de 7,80 m, cu două trotuare de 1,50 m, lățimea liselor de parapet de 2 x 0,25 m rezultând o lățime totală de 11,30 m. Suprastructura este pozată pe aparate de reazem din neopren armat cu izolatori și opritori seismici. Culeele sunt de tip lamelar fundate indirect în stratul de bază. Pilele sunt realizate din beton armat, fundate indirect în stratul de bază. Piloții forați de diametru mare Ø1500 mm au lungimi de 25 m, câte 6 bucăți pentru fiecare infrastructură.
Pod peste Braţul Ghimia. Traseul variantei de ocolire întâlnește la km 31+890 Brațul Ghimia, pentru care a fost proiectat un pod de 140 m lungime. Suprastructura podului este o grindă continuă cu 3 deschideri de 40 m+60 m+40 m, având lungimea totală de 156,60 m (inclusiv zidurile întoarse ale culeilor). Suprastructura podului este de tip mixt, cu structura de rezistență alcatuită din 3 grinzi metalice cu inima plină și platelaj din beton armat, cu care conlucrează, soluție mixtă oțel-beton. Lățimea părții carosabile a podului este de 7,80 m, cu două trotuare de 1,50 m, la care se adaugă lățimea liselor de parapet de 2 x 0,25 m rezultând o lățime totală de 11.30 m. Suprastructura este pozată pe aparate de reazem din neopren armat cu izolatori și opritori seismici. Culeele sunt de tip lamelar fundate indirect în stratul de bază. Pilele sunt realizate din beton armat, fundate indirect în stratul de bază. La nivelul căii, racordarea cu sistemul rutier al rampelor se va realiza prin plăci de racordare cu terasamentele cu lungimea de 6,00 m.
VIADUCTE PESTE ALTE CĂI RUTIERE ȘI PESTE CF
Viaductul Traian La nodul Traian s-a proiectat un viaduct de 457,80 m lungime și două rampe de acces de 200 m fiecare. Viaductul Traian asigură o parte carosabilă de 4 benzi de circulație, iar după traversarea liniei de cale ferată se desprind bretele de acces C (coborare Giurgiulești – Tecuci) și D (urcare Galați – Giurgiulești), iar pentru traversarea DN25 Tecuci–Galați, Viaductul Traian asigură 2 benzi de circulație. Lungimea suprastructurii Viaductului Traian este de 440 m, alcătuită din 8 deschideri 40 m + 5 x 60 m + 67 m + 33 m). Pe zonele bretelelor de acces suprastructura este formată din 5 deschideri de 40 m + 2 x 60 m + 40 m, însumând o lungime totală de 209,30 m (inclusiv zidurile întoarse ale culeilor). Suprastructura viaductului Traian este de tip mixt, cu structura de rezistență alcătuită din grinzi metalice cu inimă plină și platelaj din beton armat, cu care conlucrează, soluție mixtă oțel-beton. Pe zona de 2 benzi de circulație, pe 5 deschideri, lățimea suprastructurii este de 11,30 m, din care: 7,80 m parte carosabilă, două trotuare de 1,50 m și lățimea liselor de parapet de 2 x 0,25 m. Pe acestă zonă, suprastructura este formată din trei grinzi metalice cu inimă plină, prevăzute cu antretoaze, contravântuiri, ridigizări orizontale și verticale. Pentru asigurarea bretelelor de urcare și coborâre ale nodului rutier Traian, lățimea viaductului se mărește înainte de traversarea peste linia CF, suplimentar cu încă două benzi, rezultând o lățime de 14,80 m a părții carosabile. Pe zona de 4 benzi de circulație, pe 3 deschideri, lățimea suprastructurii este de 18,30 m care este formată din 4 x 3,50 m parte carosabilă, efect de bordură 2 x 0,40 m, două trotuare de 1,50 m, lățimea liselor de parapet de 2 x 0,25 m. Pe această zonă suprastructura este formată din cinci grinzi metalice cu inimă plină, prevazute cu antretoaze, contravântuiri, ridigizări orizontale și verticale. Bretelele de acces asigură o lățime de 9,00 m care este formată din 5,50 m parte carosabilă, două trotuare de 1,50 m și lățimea liselor de parapet de 2 x 0,25 m. Traseul bretelelor de acces este format din două curbe cu raza de 60,00 m și un aliniament, cu racordare la DN25. Tablierul metalic este format din două grinzi metalice cu inimă plină, prevăzute cu antretoaze, contravântuiri, ridigizări orizontale și verticale. Suprastructura este pozată pe aparate de reazem din neopren armat cu izolatori și opritori seismici. Culeele sunt de tip lamelar fundate indirect în stratul de bază. În zona viaductului cu două benzi de circulație, dar și cu 4 benzi de circulație pilele sunt realizate din beton armat, fundate indirect în stratul de bază. Piloții forați de diametru mare Ø1500 mm au lungimi de 20 m, 35 m şi 40 m câte 4 bucăți pentru zonele de bretele de acces, 6 bucăți pe zona de 2 benzi de circulație și 10 bucăți pe zona de 4 benzi de circulație. La nivelul căii, racordarea cu sistemul rutier al rampelor se va realiza prin plăci de racordare cu lungimea de 6 m. Racordarea cu terasamentele se face prin sferturi de con pereate. S-a prevăzut montarea stâlpilor de iluminat în zona nodului rutier.
Viaduct peste Balta Mălina. Viaductul are lungimea totală de 610,40 m (inclusiv zidurile întoarse ale culeilor), este alcătuit din viaductul principal cu deschideri de 50 m + 3 x 70 m + 50 m și viaducte de acces la viaductul principal cu deschideri de 4 x 40 m pentru viaductul de acces Brăila şi 3 x 40 m pentru viaductul de acces Giurgiulești. Realizarea viaductului principal în schema statică cadru cu stâlpi înclinați și grindă continuă casetată din beton armat precomprimat cu 5 deschideri: 50 m + 3 x 70 m + 50 m, presupune executarea infrastructurilor, montarea cofrajelor (cu zone curbe) și executarea tablierului în consolă. Viaductele de acces au schema statică alcatuită din grindă continuă casetată din beton armat precomprimat. Viaductul va asigura: Parte carosabilă m 2 x 3,50 = 7,00 Efect de bordură m 2 x 0,40 = 0,80 Trotuar m 2 x 1,50 = 3,00 Lisă trotuar – parapet de tip foarte greu m 2 x 0,25 = 0,50 Total lăţime secţiune transversală m 11,30 Culeile sunt masive, din beton armat, fundate indirect. Pilele viaductului principal au elevațiile lamelare, din beton armat, iar în sens longitudinal formează cadre cu stâlpi înclinați în formă de „V”, sunt fundate indirect prin intermediul piloților forați cu Ø1500 mm. Pilele viaductelor de acces au elevațiile lamelare, din beton armat, fundate indirect prin intermediul piloților forați cu Ø1500 mm. Plăcile de racordare cu terasamentul au lungimea de 6 m. Aparatele de reazem sunt din neopren armat cu izolatori și opritori seismici. Racordarea cu terasamentele se face prin intermediul sferturilor de con pereate.
Viaductul Brateș realizează coborârea în lunca Brateșului și va avea lungimea totală de 1404,80 m (inclusiv zidurile întoarse ale culeilor). Viaductul Brateș traversează Linia CF 703 Bârlad-Galați, simplă neelectrificată. Gabaritul asigurat pe verticală este de 33 m. Gabaritul pe orizonatală dintre elevația cea mai apropiată și axul liniei CF este de 31,80 m. De asemenea Viaductul Brateș traversează canalul de evacuare Chineja, digul de apărare Chineja și canalul magistral de irigații prin deschiderea principală a viaductului de 150 m. Viaductul Brateș este alcătuit din viaductul principal cu 5 deschideri: 60 m + 100 m + 150 m + 100 m + 60 m și viaducte de acces, 3 deschideri de 40 + 2 x 60 m pentru viaductul de acces dinspre Brăila și 13 deschideri de 12 x 60 m + 40 m pentru viaductul de acces dinspre Giurgiulești. Din punct de vedere al schemei statice, structura Viaductului Brateș este formată din cadru pentru viaductul principal și grindă continuă pentru viaductele de acces. Lungimea suprastructurii pentru podul principal este de 469 m, 159,50 m pentru viaductul de acces Brăila și 758,50 m pentru viaductul de acces Giurgiulești. Pentru podul principal din cadrul Viaductului Brateș, s-a adoptat soluţia cu suprastructură din beton armat precomprimat executat în consolă, cu secțiune variabilă. Secțiunea transversală a podului principal este formată dintr-o casetă din beton precomprimat. Viaductele de acces au schema statică alcatuită din grindă continuă casetată din beton armat precomprimat. Viaductul va asigura circulația autovehiculelor pe câte o bandă pe sens, geometria secţiunii asigurând următoarele valori pentru cele două direcții de mers: Carosabil m 2 x 3,50 = 7,00 Efect de bordură m 2 x 0,40 = 0,80 Trotuar m 2 x 1,50 = 3,00 Lisă trotuar – parapet de tip foarte greu m 2 x 0,25 = 0,50 Total lăţime secţiune transversală m 11,30 Caseta din beton armat se va realiza din elemente prefabricate din beton armat care ulterior se vor monolitiza și precomprima longitudinal prin intermediul cablelor de otel. Aparatele de reazem sunt din neopren armat cu izolatori și opritori seismici. Infrastructurile viaductului sunt realizate din beton armat, fundate indirect prin intermediul piloților forați cu diametrul mare. Trecerea de pe suprastructura pe terasament se face prin plăcile de racordare din beton armat cu lungimea de 6 m. Racordarea cu terasamentele se face prin sferturi de con pereate. S-a prevăzut montarea stâlpilor de iluminat pe toată lungimea viaductului.
PASAJE PESTE DRUMUL PROIECTAT
Va fi construit un pasaj peste DN26 Murgeni – Oancea – Galați, la km 19+932 și km 20+012. Pasajul are 3 deschideri de 19,70 m + 42,00 m + 19,70 m cu lungimea suprastructurii de 81,40 m. Lățimea totală a pasajului este de 11,50 m, din care: parte carosabilă de 7,80 m, două trotuare de 1,50 m şi 2 x 0,35 m lisele de parapet. Suprastructura pasajului este formată dintro dală de beton armat precomprimat turnat monolit. Fundațiile sunt indirecte încastrate în stratul de bază. Piloții forați de diametru mare Ø1500 mm au lungimi de 20 m, câte 9 bucăți pentru fiecare infrastructură. La nivelul căii, racordarea cu sistemul rutier al rampelor se va realiza prin plăci de racordare cu terasamentele cu lungimea de 6 m. Calea pentru toate structurile ( poduri, pasaje, viaducte) va fi alcatuită din următoarele straturi: – mixtură asfaltică MAS16 cu grosimea de 4 cm; – beton asfaltic BAP 16 cu grosimea de 3 cm; – protecția hidroizolației din mortar asfaltic BA8 – 3 cm; – 1 cm membrană hidroizolantă. La toate structurile se prevede parapete metalic de tip foarte greu la marginea părţii carosabile și parapete metalic pietonali ancorați în lisa de parapet.
DOTĂRI ALE DRUMULUI
Sunt prevăzute 2 spații pentru parcări de scurtă durată, stânga – dreapta, la km 14+700, dotate cu: grup social–bufet; puț forat; stație de epurare mecanobiologică; stație pompe uzate; parcare autovehicule grele; parcare autoturisme; mese și băncuțe cu copertină; spații protecție; post TRAFO; separator produse petroliere; containere ecologice; parcare autobuze și camioane; peron stație autobuz; parcare motociclete; împrejmuire exterioară.
LUCRĂRI HIDROTEHNICE Pe pârâul Bârladel s-a prevăzut devierea cursului pe o lungime de 1.800 m, încât să se poată asigura scurgerea debitului şi realizarea Nodului Traian fără traversarea pârâului. Pe Valea Costi-Sultanului se prevede devierea albiei pe o lungime de 1.800 m. Albia nou creată va fi protejată cu geocelule înierbate pentru stabilitatea taluzelor.
SIGURANȚA CIRCULAȚIEI Pentru asigurarea circulației, în lungul variantei de ocolire se prevăd următoarele lucrări: • Parapete metalice zincate de tip semigreu la marginea acostamentelor, unde înălțimile de rambleu sunt de peste 3,00 m înălțime; • Semnalizări prin: semne de avertizare; panouri indicatoare și portale; semne de informare; • Marcaje orizontale în ax și marginal; • Stâlpi de dirijare cu dispozitive reflectorizante.
Printre primele operațiuni executate o reprezintă deminarea terenului de muniția rămasă neexplodată din urma celei de-a doua conflagrații mondiale, care a lăsat „urme” în zona Galațiului. Apoi, urmează cercetările arheologice și realizarea diagnosticului arheologic pe toți cei 33,6 kilometri, astfel că diagnosticul arheologic va arăta dacă sunt situri pe traseul viitoarei centuri.
Pentru eliberarea culoarului pe care va fi construită Varianta de ocolire, prin Hotărâre de Guvern vor fi expropriate un număr de 665 imobile cu o suprafaţă de 1,7 milioane metri pătraţi, imobile situate în municipiul Galaţi şi localităţile Şendreni, Smârdan şi Vânători.
Pentru proiectare și execuția lucrărilor la acest nou obiectiv a fost semnat un contract cu deja renumita ASOCIERE SA&PE CONSTRUCT SRL – SC SPEDITION UMB SRL – SC TEHNOSTRADE SRL, durata contractului este de 12 luni perioada de proiectare, 42 luni perioada de execuție a lucrărilor, iar perioada de garanție a lucrărilor este de 120 de luni.