Drumarii români: A venit vremea drumarilor constructori și a rezultatelor muncii acestora

215

De la necaz și tristețe la bucuria și fericirea de a fi în rând cu lumea. De la complăcere și abandon la perseverență și reușită. Da, de cele mai multe ori, acestea au fost elementele care caracterizau mare parte din societatea noastră. Deși civilizația era la doar un pas, accesul la ea depindea de cele mai multe ori de doar câteva zeci sau sute de mii de euro, sume care foarte des erau greu de găsit. Din ce în ce mai mult încep să apară asemenea situații și în Moldova, o regiune rămasă în urmă cu dezvoltarea și modernizarea infrastructurii rutiere: proiectele autorităților încap greu la finanțare. Sunt și cazuri în care găsim o implicare a constructorilor în depășirea tuturor greutăților. Spunem la plural, a constructorilor, deoarece aceștia sunt tot mai mulți implicați în găsirea finanțărilor, dar, mai ales, în depășirea nenumăratelor situații cu care se întâlnesc viitorii beneficiari.

Ing Ioan CIOMAJA – manager general Viacons Rutier Huși

Cum se poate schimba situația? În primul rând, unind eforturile executanților și ale beneficiarilor, astfel încât „să se vorbească o limbă comună”.

Am descoperit, astfel, un exemplu, care-o are în rol de liant pe firma VIACONS RUTIER Huși, unul dintre cei mai serioși constructori de drumuri și poduri din România, strâns legat de experiența acumulată timp de peste cinci decenii de către inginerul Ioan CIOMAGA, absolvent al secției CFDP din cadrul Facultății de Construcții din Iași.

Lucrările executate și felul cum arată sediul administrativ al firmei, dotarea acesteia cu tehnică de lucru, dar și colectivul pe care-l conduce, demonstrează că aici, la Huși, poate învăța oricine lecția unui management performant, constituit după oglinda fidelă, inginer CFDP Ioan CIOMAGA.

 „Ne dorim dezvoltarea infrastructurii rutiere deoarece este motorul economiei, iar dacă proiectele prind contur mai repede va fi un pas important pentru toată Moldova”, îmi spunea ing. Ioan CIOMAGA, managerul general al firmei Viacons Rutier Huși.

Alin ȘERBĂNESCU, purtătorul de cuvânt al CNAIR, spunea în urmă cu câțiva ani: „Concretizarea proiectelor din Moldova va conduce la o infrastructură extraordinară. Rețineți ce vă spun: Moldova va deveni cel mai atractiv pol de dezvoltare economică. Și mai importantă cred că va fi deschiderea Moldovei prin autostrăzile ce vor fi construite spre vestul Europei, spre sud și nord și spre frații noștri din Republica Moldova. Toate acestea vor scoate Moldova din sărăcie și va fi cea mai atractivă zonă din România, din toate punctele de vedere”.

Da, iată că previziunile lui Alin ȘERBĂNESCU au început să prindă contur noile autostrăzi, cu șanse mari de a fi folosite încă din acest an. Asta denotă profesionalismul și seriozitatea specialiștilor din CNAIR, cei care au reușit transpunerea în practică a proiectelor la care visează românii de mult timp. De prea mult timp.

Nevoile noastre sunt multe, unele mai mari ca altele sau mai urgente decât altele. Căutarea soluțiilor este continuă, deși uneori sunt deșarte. În schimb, după unii, satisfacția lucrului împlinit ori bucuria trăită la acel moment nu mai este necesară:„dar ce mare realizare ai făcut” sau „lucrarea trebuia făcută mai înainte” etc sunt „mulțumirile” pe care le primești.

Astfel, nu este de mirare că mereu ne plângem, de multe ori batem la uși închise și lucrăm în gol, iar de multe ori ne lovim de ziduri, nu de bariere. Avem prin unele birouri „specialiști” care caută și pe cantul proiectelor doar, doar vor găsi ceva necorespunzător…

Și drumurile județene și cele locale au „haine” noi, podețe trainice din beton, iar trotuarele au apărut și pe ele poți  merge și cu sandale, nu numai cu cizme de cauciuc, ele au devenit o certitudine în Moldova, iar realitatea este trăită cu bucurie de moldovenii care intră și ei în rând cu lumea civilizată.