La Cluj Napoca, metrou. Monorai, la Iași?!

110

Da, viitorul se gândește și se proiectează de acum. Nu mai contează că este un centru de cercetare din București sau din provincie. Zilele trecute, președintele României, Nicușor Dan, a avut întrevederi cu cercetători și studenți ieșeni, ocazie de a afla despre idei inovatoare cu care se prezintă în competiții pe plan mondial.

Astfel, cu nenumărate proiecte de cercetare futuriste, specialiștii Iașului încep să se implice și în dezvoltarea urbei de pe cele șapte coline. Asociația #HaiCaSePoate, o organizație specializată pe infrastructura rutieră, propune o INVESTIȚIE STRATEGICĂ pentru viitorul economic, social și turistic al Iașului, o investiție de secol 21. „Aceasta este CHEIA care poate deschide viitorul economic al Iașului! Această investiție este o declarație de ambiție, una care poate consolida rolul Iașului ca pol major de dezvoltare europeană! Este un proiect sută la sută „VERDE” care va putea fi propus la finanțare în noul exercițiu financiar al Uniunii Europene 2028-2034! În perioada 2025-2027 Parlamentul Uniunii Europene negociază cu statele membre noul buget european, iar Iașul trebuie să fie pregătit! România ar putea beneficia de un buget total de 60,2 miliarde euro în perioada 2028-2034”, a spus ing. Cătălin Urtoi, membru fondator al asociației.

Dacă Bucureștiul are metrou, iar Cluj Napoca va avea metrou în curând, iată că și ieșenii caută și ei soluții pentru scoaterea orașului din nenumăratele blocaje cu care se confruntă zi de zi. O soluție ar fi implementarea unui proiect de transport revoluționar, așa cum o reprezintă Monoraiul sau REM-ul canadian.

Monoraiul reprezintă o cale de rulare pentru tracțiune terestră sau suspendată a vehiculelor de pasageri sau marfă, care folosește o singură șină. În cele mai multe cazuri, șina este elevată, dar trenurile monoșină pot merge și la suprafață, în subteran sau în tuneluri speciale. Vehiculele monoșină sunt mai late decat calea care le suportă.

Réseau Express Métropolitain (REM) este un proiect de tranzit feroviar ușor complet automatizat (LRT) în construcție, care va deservi marile zone metropolitane din Montréal, Canada. Lungimea traseului (67 km) o face una dintre cele mai mari rețele automate din lume. În total, rețeaua LRT va include 26 de stații cu trei conexiuni la metrou. Acest proiect sprijină dezvoltarea durabilă și reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră.

Municipiul Iași are șansa de a depăși nenumăratele blocaje din traficul rutier, iar soluțiile nu trebuie inventate: ele sunt deja în lume. Rămâne de văzut dacă vor reuși autoritățile să se implice pentru atragerea finanțării și derularea proiectelor. Un examen pe care trebuie să-l treacă, altfel municipiul Iași va suferi în continuare.

Nicolae Popovici, Bogdan Chirica