Chișinău: Obiectivul Administrației Naționale a Drumurilor rămâne același: siguranță, confort în trafic și dezvoltarea durabilă a infrastructurii rutiere naționale.

42

Drumarii moldoveni au parte, în această perioadă, de schimbări radicale în managementul Administrației Naționale a Drumurilor. Echipa de conducere a reușit să schimbe radical activitatea structurilor, centrale și locale, iar rezultatele au început să fie simțite de toți participanții la traficul rutier. Schimbările au în vedere un nou management, bazat pe adaptarea la legislația și normativele tehnice europene, rezultatele fiind pe măsura așteptărilor.

În ultimii ani am urmărit cu atenție activitatea drumarilor moldoveni, fiind plăcut suprinși de rezultatele remarcabile obținute pe majoritatea drumurilor naționale, concretizate în condiții foarte bune de deplasare, în siguranță și confort. Desigur, trebuie să o spunem deschis că rezultatele sunt o îmbinare a profesionalismului conducerii AND cu sprijinul conistent primit din partea conducerii Republicii Moldova, care a pus la dispoziție, înainte de toate, fondurile publice de care a fost nevoie.

Facem o trecere în revistă a progresului lucrărilor din sectorul rutier, punând sub lupă Administrația Națională a Drumurilor. Până în luna mai, Administrația Națională a Drumurilor a valorificat circa 222,42 milioane lei pentru implementarea proiectelor de reabilitare, întreținere și modernizare a infrastructurii rutiere naționale, contribuind astfel la îmbunătățirea siguranței rutiere și a confortului participanților la trafic. Din suma totală valorificată, peste 37 milioane lei au fost destinate lucrărilor de reparații capitale ale drumurilor și podurilor.

Dintre proiectele aflate în execuție enumerăm:

– Reparația capitală a drumului R26 Bender – Căușeni – Cimișlia, km 23,821 – km 46,308, împărțit în trei loturi distincte, inclusiv reabilitarea podurilor aflate pe acest traseu;

– Construcția podului peste r. Bâc și a pasajului peste calea ferată, inclusiv drumul de acces către str. Pietrăriei, pe drumul național M1 Frontiera cu România-Leușeni-Chișinău-Dubăsari-frontiera cu Ucraina (Etapa II), km 95,3-96,3;

– Amenajarea rețelei exterioare de canalizare pe drumul național M1 Frontiera cu România-Leușeni-Chișinău-Dubăsari-frontiera cu Ucraina (Etapa II);

– Asigurarea stabilității terasamentelor pe drumul național M5 Frontiera cu Ucraina-Criva-Bălți-Chișinău-Tiraspol-frontiera cu Ucraina, km 182,00-182,40; Amenajarea sensului giratoriu pe drumul național R6 Chişinău – Orhei – Bălţi, km 32,00, s. Peresecina;

– Reparația pasajului peste calea ferată și a podului de pe drumul public național R6 Chișinău–Orhei–Bălți, km 132,080 și km 136,450;

– Reparația drumului G39 R14-Unchitești-Țipordei-R19, km 0,00-9,63;

– Reparația podului de pe drumul G104.1 R3 – Buțeni – Molești – G104, situat la km 5,14;

– Reparația drumului G108 M5-Florești-Anenii Noi (etapa I), km 9,00-16,08;

– Reparația drumului G109 Delacău-Bulboaca-R2, km 7,99-9,13 și km 13,4-19,43;

– Reparația drumului G113 Bender – Copanca – Plop-Știubei – Căușeni, km 28,76 – 35,07.

În prezent, sunt 14 șantiere active pentru lucrări de reconstrucție și reparații ale drumurilor și construcțiilor inginerești. În această perioadă, a fost redeschisă circulația pe pasajul peste calea ferată situat pe drumul public național R6 Chișinău – Orhei – Bălți, la km 132,080, după finalizarea lucrărilor de reparație capitală. De asemenea, a fost redeschisă circulația rutieră la intersecția drumului G108 M5 – Florești – Anenii Noi, km 15,40, cu drumul local L478, în urma finalizării lucrărilor de construcție și amenajare a unui sens giratoriu.

Lucrările de reparație a drumului G108 M5 – Florești – Anenii Noi, pe sectorul cuprins între km 9,00 și km 16,08 (Etapa I), continuă. Pentru a asigura întreținerea drumurilor publice naționale, au fost valorificate în luna mai circa 181,99 milioane lei. Printre lucrările executate se numără: întreținerea curentă a îmbrăcămintei asfaltice (plombări, colmatarea fisurilor); reparația trotuarelor și consolidarea acostamentelor, întreținerea mijloacelor de semnalizare rutieră și a elementelor de siguranță; întreținerea plantațiilor rutiere, întreținerea iluminatului stradal și a lucrărilor de artă (poduri, podețe); aplicarea marcajului rutier, montarea indicatoarelor, amenajarea sensurilor giratorii și a stațiilor de așteptare etc. Tot în luna mai, pe lângă aceste investiții, alte 3,06 milioane lei au fost valorificate pentru cofinanțarea proiectelor de reabilitare a drumurilor.

În același context, lucrările de reparație a îmbrăcămintei rutiere continuă pe aproximativ 45 de sectoare de drumuri regionale (G), repartizate în 36 de loturi, cu un progres general de execuție de peste 70%. Dintre acestea, 10 sectoare au fost finalizate, iar 9 se află în curs de finalizare. Aceste drumuri traversează sau leagă localități din diverse regiuni ale țării, contribuind la îmbunătățirea condițiilor de circulație pentru locuitori.

Printre aceste sectoare se enumeră: G62 R16 – Izvoare – Stolniceni – Sculeni – R16, sectorul Sculeni – Cioropcani, raionul Ungheni, km 14,21 – 20,10; G70 Strășeni – Scoreni – Dănceni – R3, sectorul Strășeni – Scoreni, raionul Strășeni, km 5,31 – 10,30; G68 R20 – Orhei – Susleni – Ustia – Criuleni, sectorul Vîșcauți – Mărcăuți, raionul Dubăsari, km 25,30 – 26,37; G124 R26 – Ivanovca – Carabetovca – R3, sectorul Sadaclia-Carabetovca, raionul Basarabeasca, km 15,81 – 16,35 și km 19,00 – 20,23; G132 R35 – Baimaclia – Taraclia de Salcie – R32, raionul Cantemir, sectorul Baimaclia – Chioselia între km 21,32 – 24,73 și sectorul Chioselia – Țărăncuța între km 26,11 – 27,90; G20 G17 – Fîntînița – Țarigrad – Drochia – R7, localitatea Țarigrad, raionul Drochia, km 10,00 – 14,20, și alte sectoare de drumuri regionale în conformitate cu Anexa 1 la Programul Fondului Rutier.

Totodată, au început lucrările pe următoarele sectoare de drumuri:

– R15.1 Bălți – M5, municipiul Bălți, km 0,00 – 2,30;

– G94 G91 – Valea Mare – Boldurești – Valea-Trestieni – G89, raionul Nisporeni, sectorul Brătuleni – 94.1 Boldurești, km 10,95 – 16,90;

– G116 R30 – Ștefan Vodă – Alava – Săiți – G117, raionul Ștefan Vodă, localitatea Volontiri, km 16,71 – 18,51;

– G114 G113 – Talmaza – Olănești – R31, sectorul Răscăieți – Purcari, km 23,74 – 25,11.

În vederea sporirii siguranței rutiere, au început lucrările de amenajare a unui sens giratoriu provizoriu la intersecția dintre drumul public național R30 Anenii Noi – Căușeni – Ștefan Vodă – frontiera cu Ucraina, km 43,075 și drumul local L573.2 (drumul de acces spre orașul Căușeni).

În ceea ce privește lucrările de proiectare, evaluarea drumurilor și podurilor, precum și procurarea terenurilor necesare lucrărilor, informăm că în perioada menționată au fost valorificate circa 1,30 milioane lei.

„De la șantierele din nord până la drumurile din sud, mii de cetățeni și comunități locale vor beneficia direct de proiectele derulate de Administrația Națională a Drumurilor, prin drumuri bine întreținute, condiții mai bune de circulație și infrastructură modernă, atât în zonele rurale, cât și pe traseele naționale. Pentru mulți dintre aceștia, un drum reparat înseamnă acces mai rapid la servicii importante precum sănătatea, educația, piața sau locul de muncă. Obiectivul Administrației Naționale a Drumurilor rămâne același: siguranță, confort în trafic și dezvoltarea durabilă a infrastructurii rutiere naționale”, a spus Sergiu Bejan, directorul general al AND.

Nicolae Popovici