Asociația Mondială de Drumuri (PIARC) a publicat recent prima ediție a Manualul de management al dezastrelor (DMM)
Manualul oferă recomandări privind strategiile și metodele eficiente de gestionare a diverselor dezastre pe rețeaua de drumuri. Manualul prezintă concepte de bază, studii de caz ale lecțiilor învățate și experiențe dobândite în aplicarea acestor concepte de bază în practică. Aceste idei și exemple sunt clasificate și furnizate pentru fiecare etapă a ciclului de gestionare a dezastrelor.
Lecțiile învățate din evenimentele trecute joacă un rol important în gestionarea dezastrelor. Este responsabilitatea celor implicați în managementul drumurilor să dezvolte și să adopte rapid tehnologii de prevenire a dezastrelor bazate pe cunoștințele și abilitățile dobândite din experiențele anterioare în caz de dezastre. Acest manual va ajuta la schimbul de informații între administratorii de drumuri. Manualul este disponibil în engleză și va fi publicat în curând în franceză și spaniolă. Manualul conține 20 de capitole organizate în 5 Secțiuni: Management, Atenuare, Pregătire, Răspuns și Reconstrucție.
Manualul are următoarea structură:
Secțiunea 1 – Managementul
• 1.1 Cadrul de reducere a dezastrelor
• 1.2 Reziliența
• 1.3 Managementul dezastrelor
• 1.4 KIOSK (tehnologii pentru reducerea efectelor dezastrelor)
Secțiunea 2 – Atenuarea
• 2.1 Măsuri de atenuare
• 2.2 Măsuri structurale
• 2.3 Măsuri non-structurale
• 2.4 Capitalul social
Secțiunea 3 – Pregătirea
• 3.1 Măsuri de pregătire
• 3.2 Planul de asigurare a continuității activității
• 3.3 Identificarea pericolului
• 3.4 Avertizarea prealabilă
• 3.5 Antrenamentul și exercițiile
Secțiunea 4 – Răspunsul
• 4.1 Măsuri de răspuns
• 4.2 Managementul informației
• 4.3 Coordonarea și cooperarea
• 4.4 Evacuarea
• 4.5 Sisteme inteligente de transport
• 4.6 Baze de date și Rețeaua socială
Secțiunea 5 – Reconstrucția
• 5.1 Reconstrucția în cazul dezastrelor obișnuite
• 5.2 Reconstrucția în cazul dezastrelor extraordinare
Manualul încearcă să răspundă așteptărilor și nevoilor administratorilor, direcțiilor și operatorilor în domeniul rutier, precum și ale tuturor membrilor Asociației Mondiale de Drumuri care activează în acest domeniu.
Această primă ediție a Manualului de management al dezastrelor este rezultatul unui proiect început de PIARC în 2020, sub responsabilitatea editorială a Comitetului Tehnic 1.5 – „Managementul dezastrelor”, prezidat de Yukio ADACHI (Japonia), director al Hanshin expressway Co., Ltd., Japonia.
Elaborarea cadrului conceptual al manualului și redactarea capitolelor au fost realizate inițial în cursul ciclului 2016-2019, de către Comitetul Tehnic E.3, sub responsabilitatea Keiichi TAMURA (Japonia), Președintele Comitetului Tehnic E.3.
Versiunea finală actualizată a manualului și versiunea web a manualului au fost realizate pe parcursul ciclului 2020/2023 de către Grupul de lucru 3 al Comitetului Tehnic 1.5, grup condus de ing Constantin ZBARNEA (România), șeful Serviciului Tehnic în cadrul Direcției Regionale Drumuri și Poduri Iași (C.N.A.I.R.).
Coautor și editor șef al manualului, ing. Constantin ZBARNEA a proiectat și desenat, de asemenea, coperta și majoritatea figurilor Manualului de Management al Dezastrelor.
Prima ediție a manualului a fost posibilă datorită contribuției următoarelor persoane:
Echipa editorială a secretariatul PIARC:
Patrick MALLEJACQ (secretar general)
Alain CHARLES (Manager sisteme informatice)
Cécile CHEVRON (Manager de proiect / Webmaster)
Comitetul Tehnic pentru Managementul Dezastrelor:
Yukio ADACHI (Japonia) – Președintele Comitetului Tehnic 1.5 – „Managementul dezastrelor”.
Constantin ZBARNEA (România) – Editor șef, conducător al Grupului de lucru 3 și webmaster al C.T. 1.5.
Autori:
Yukio ADACHI (Japonia)
Constantin ZBARNEA (România)
Chris ENGELBRECHT (SUA)
Dana HENDRIX (SUA)
Herry VAZA (Indonezia)
Shinjuro KOMATA (Japonia)
Mitsuya ENOKIDA (Japonia)
Tomoyuki SUGIZAKI (Japonia).
PIARC și colectivul redacțional al manualului vă invită să consultați manualul la adresa web https://disaster-management.piarc.org/en. Consultarea manualului este gratuită, însă pentru vizualizarea studiilor de caz și descărcarea manualului (integrală sau pe capitole) este necesară crearea unui cont gratuit pe pagina web https://www.piarc.org. Vă puteți abona pentru a fi înștiințat atunci când manualul va fi completat sau revizuit și de asemenea ne puteți transmite comentarii și opiniile dvs. referitoare la conținutul manualului.
Manualul de management al managementului dezastrelor este rodul muncii experților care lucrează în cadrul Comitetului Tehnic PIARC 1.5 în ciclul 2019-2022, cu conducerea puternică a domnului Constantin ZBARNEA (România). Acesta își propune să răspundă așteptărilor și nevoilor direcțiilor și operatorilor de administrare a drumurilor, precum și ale tuturor membrilor Asociației pe această temă.
Ceea ce am prezentat mai sus reprezintă informațiile cuprinse în comunicatul transmis de către Asociația Mondială de Drumuri (PIARC), dar considerăm că merită să facem și câteva precizări importante. În primul rând, România este singura țară din lume care deține funcția de Editor șef la 2 manuale PIARC și, mai mult de atât, deține funcția simultan la 2 din 6 manuale ale Asociației Mondiale a Drumurilor.
Concret, de numele ing. ZBARNEA se leagă 80% din conținutul și partea grafică a ambelor manuale, proiectarea și desenarea coperților la ambele manuale(acceptate deja de PIARC), stabilirea imaginilor, a culorilor paginilor web ale ambelor manuale. Sunt rezultate și activități pe care nu le-au realizat și ceilalti autori/editori de la celelalte manuale. Sunt realizări ale unui inginer CFDP, domeniul de specialitate rutier și nu ale unui inginer specializat pe web și desene grafice.
Ca o încununare a rezultatelor sale, ing. Constantin ZBARNEA a fost desemnat șef la unul din cele 3 grupuri de lucru ale Comitetului Tehnic 1.5, iar în grupul pe care il conduce activează chiar și președintele comitetului tehnic, un japonez foarte implicat. Da, este activitatea unui membru al Filialei APDP Moldova „Neculai Tăutu”, dar cu aceste mari realizări face cinste deosebită României.
Și, de ce nu, se poate spune că este un premiu pentru Breasla Drumarilor din România.