Infrastructura rutieră administrată de către consiliile județene din Moldova a primit în ultimul timp o atenție mult mai mare față de deceniile trecute. Printr-o trecere în revistă a acestora am putut observa multe lucrări de întreținere, prin care s-a îmbunătățit calitatea carosabilului. De asemenea, au fost demarate și lucrări de reabilitare a unor drumuri, investiții care să asigure noi condiții de circulație și, de ce nu, o perioadă mai lungă de timp fără bani cheltuiți pe acestea. Și alte investiții sunt acum în plină pregătire, demersurile de achiziții fiind spre finalizare, la unele așteptându-se ordinele de începere a lucrărilor. Pe de altă parte, constatăm o colaborare și între județele Moldovei, ceea ce permite dezvoltarea infrastructurii interjudețene, prin pregătirea unor axe rutiere.
O astfel de investiție este reabilitarea și modernizarea celei mai importante rețele de infrastructură rutieră din județele Iași și Suceava prin Axa Rutieră Strategică Iași – Suceava. Rețeaua de drumuri care va fi reabilitată cuprinde DJ 282, Rediu – Movileni – Gropnița, DJ 281D de la Coarnele Caprei – Focuri – Gropnița, DJ 281B Coarnele Caprei – Belcești (DJ 281), DJ 281 de la Belcești – Ceplenița, DJ 281 de la DN 28B – Scobinți – Lespezi, limită județul Suceava. Tronsonul sucevean al drumului va pleca de la limita cu judeţul Iaşi, spre Budeni – Dolhasca pe DJ 208A – Liteni – Udeşti – Bosanci – Ipoteşti – Suceava, de unde se va face legătura cu DJ 209C spre Moara Liteni – Moara Vorniceni şi spre DJ 209D Zahareşti – Stroeşti – Vâlcele – Costâna – Dărmăneşti, până la intersecția cu drumul național DN 2, aproape de orașul Siret. Lungimea totală a drumului, până la Dărmăneşti, este de 172,3 km (147 km până la Suceava), urmând să conecteze 22 de unităţi administrativ – teritoriale urbane şi rurale la reţeaua europeană de transport TEN-T și va deservi 800.000 de locuitori.
Proiectul „Regiunea Nord – Est- Axa rutieră strategica 1: Iasi – Suceava” face parte din Planul de Dezvoltare Regională Nord – Est 2014 – 2020, Axa prioritară 6: Îmbunătățirea infrastructurii rutiere de importanță regională, Prioritatea de investitii 6.1: Stimularea mobilității regionale prin conectarea nodurilor secundare și terțiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale.
Noul traseu Iaşi – Suceava (147 km), este cu numai 1 km mai scurt decât celelalte rute clasice Iaşi – Suceava, pe drumuri naţionale, prin Paşcani – Fălticeni sau prin Botoşani, ambele având o lungime egală, de 148 km.
Lucrările de reabilitare și modernizare a drumurilor județene ieșene sunt în sfârșit în derulare, fiind semnate contractele, iar pe unele deja sunt utilajele drumarilor. Desigur, cel mai important obiectiv îl reprezintă Axa 1, Iași – Belcești – Lespezi – județul Suceava, o investiție realizată împreună cu autoritățile județului Suceava, despre care am vorbit la începutul articolului.
Un alt important tronson de drum pe care se lucrează este DJ 246, limită județ Vaslui – Tufeștii de Sus – Scânteia – Șcheia – Drăgușeni – Ipatele – Țibănești, în lungime de 36 km. Aici se realizează terasamentele, taluzările, se sapă șanțurile pentru scurgerea apelor pluviale, se fac reparații la podețe și a fost ridicat zidul de sprijin, lung de 115 metri, necesar susținerii versantului de la ieșirea din satul Cuza Vodă spre Țibănești. Totodată, se lucrează la podul dintre localitățile Ipatele și Cuza Vodă, unde au fost montate deja grinzile prefabricate. Lucrări importante se află în desfășurare și pe cei 25 km ai DJ 281C Blăgești – Hărmănești – Todirești – Coasta Măgurii – Cotnari – intersecție DN 28B. Aici a fost așternut covorul asfaltic, iar acum se lucrează la rigolele carosabile, taluzarea zonei drumului și se refac accesele la proprietăți.
Deși are o rețea de peste 1000 km de drumuri județene, județul Iași are încă sectoare de piatră și pământ sau covoare asfaltice distruse. De aceea, în prezent se lucrează intens la modernizarea acestora, exemple fiind DJ248 D, Păun – Tomeşti – DN28, DJ 249, Tomești – Țuțora, DJ 282D, Potângeni – Românești – Podu Iloaiei – Popești – Mădârjac și altele.
Bucovina arată și mai frumos cu reabilitatele sau modernizatele sale drumuri, naționale și județene. Sunt o mulțime de lucruri de văzut și de vizitat, iar ceea ce place cel mai mult ochiului este pitorescul acestei zone – casele, oamenii, locurile. Transrarăul – o șosea relativ recent construită, care – așa cum îi spune și numele – traversează muntele Rarău a devenit un obiectiv turistic la fel de atrăgător precum Transfăgărașanul și Transalpina. Transrarăul este format din DJ 175A și DJ 175B și face legătura între localitățile Chiril, de pe DN 17B, și Pojorâta, de pe DN 17.
În prezent sunt în plină reabilitare și alte drumuri județene sucevene, cele mai importante fiind Drumul Talienilor(DJ DJ209B, numit și Drumul Vitoriei Lipan) care unește județele Suceava și Neamț, respectiv comunele Mălini și Comuna Borca, prin Pasul Stânișoara, drumul județean Frasin – Broșteni, DJ 177A și drumul județean DJ 208C, Liteni – Valea Glodului – Vulturești – Pleșești – Hârtop.
Și administratorii din județul Neamț au demarat ample programe de proiectare și execuție pentru modernizarea și reabilitarea unor sectoare de drumuri județene. Cel mai important proiect îl reprezintă derularea unor lucrări comune ale județelor Neamț și Bacău. Proiectul Regiunea Nord-Est – Axa Rutieră Strategică 3: Neamţ – Bacău – Reabilitare şi modernizare axa de transport Piatra Neamţ – Mărgineni – Făurei – Horia – Ion Creangă – Icuşeşti – limită judeţul Bacău a fost depus în cadrul apelului de proiecte POR 2014-2020, Axa Prioritară 6. Îmbunătăţirea infrastructurii rutiere de importanţă regională, Prioritatea de investiţii 6.1 Stimularea mobilităţii regionale prin conectarea nodurilor secundare și terţiare la infrastructura TEN-T, inclusiv a nodurilor multimodale. Obiectivul general al proiectului îl constituie îmbunătăţirea situaţiei actuale a infrastructurii din cadrul spaţiului rural, asigurarea siguranţei și fluenţei traficului existent și prognozat, în conformitate cu prevederile legale și cu reglementările tehnice specifice în vigoare.
Axa de transport interjudeţeană are o lungime totală de 70,630 km, din care propuşi spre realizare prin proiect sunt 60,360 km, conectarea la reţeaua TEN-T realizându-se în Municipiul Piatra Neamţ prin intersectarea drumului judeţean DJ 157 cu drumul naţional DN 15, în localitatea Horia prin intersectarea drumului judeţean DJ 157 cu drumul naţional DN 15 D şi intersectarea drumului judeţean DJ 207 C cu drumul naţional DN 2 (E 85). Axa de transport reabilitată și modernizată prin acest proiect este formată din trei tronsoane de drumuri judeţene, după cum urmează:
– drumul judeţean DJ 157 Horia – Trifeşti – Climeşti – Făurei – Mărgineni – Piatra Neamţ, km. 0+000 – 47+700: cu o lungime totală de 47,700 km, asigurând legătura între localităţile Horia, Trifeşti, Giuleşti, Climeşti, Făurei, Mărgineni, Dochia, Izvoare şi Piatra Neamt.
– drumul judeţean DJ 207 C Horia – Ion Creangă km. 0+000 – 7+100: cu o lungime totală de 7,100 km, asigurând legătura între localităţile Horia, Cotu Vameş şi Ion Creangă.
– drumul judeţean DJ 207 D are o lungime totală de 28,000 km, cu originea în localitatea Sagna şi punct terminus în localitatea Bătrâneşti, limită cu judeţul Bacău. Sectorul de drum judeţean cuprins între km 12+170 – 28+000 în lungime de 15,830 km, asigură legătura între localităţile Ion Creangă, Muncelu, Recea, Icuşeşti, Rocna şi Bătrâneşti.
Prin proiect s-a propus reabilitarea drumurilor judeţene menționate prin execuţia unui sistem rutier modern şi asigurarea corespunzătoare a scurgerii apelor pluviale, iar pentru menţinerea curăţeniei şi esteticii drumurilor modernizate se vor amenaja cu îmbrăcăminte asfaltică şi intrările drumurilor laterale şi de exploatare, care să satisfacă condiţiile de siguranţă şi confort impuse de legislaţia tehnică în vigoare. Din acest motiv, pentru evitarea colmatării șanturilor proiectate, în dreptul acceselor la proprietăţi, se vor realiza podeţe tubulare amplasate în continuarea axei șanţurilor, iar pentru asigurarea scurgerii apelor se vor executa podeţe laterale și transversale. Pentru împiedicarea alunecărilor de teren pe DJ 207D se va executa un zid de sprijin de debleu în lungime de 100 ml.
Lucrările de modernizare care se vor executa pe această axă rutieră constau în lucrări de reprofilare, consolidare, amenajarea de șanțuri pereate, rigole, construirea a 134 de podețe, 14 poduri, turnare de covor asfaltic, amenajare de acostamente și benzi de încadrare.
De asemenea, „Axialul – DJ 155 F, Bicaz – Izvorul Muntelui – Durău – Bistricioara”, un drum de o importanță capitală pentru turismul nemțean, este în sfârșit reabilitat. Lucrarea este deosebit de complexă, iar pentru realizarea ei colaborează mai multe instituții. Lucrările care se realizează acum sunt: balastări, sprijiniri de maluri, forări pentru stabilizarea terenului cu piloni masivi din beton, lărgirea drumului în anumite locuri unde se impun astfel de variante, subtraversări cu tuburi de 1000 mm pentru scurgerea torenţilor, drenări. Odată cu aceste lucrări,
vor fi și amenajări ce ţin de agrement: ştrand, locuri de joacă pentru copii, piste pentru biciclişti, pietonal pentru promenadă, teren de tenis, dată fiind lipsa unor spaţii pentru asemenea activităţi în Staţiunea Durău.
O altă lucrare importantă, în pregătire, va fi reabilitarea și consolidarea drumului județean DJ 127 A, care face legătura între județele Neamț și Harghita spre Tulgheș.
Ample lucrări de reabilitare a infrastructurii rutiere din cadrul reţelei de drumuri judeţene ale judeţului Bacău, sunt premisele revigorării socio-economice a unei zone cu o dezvoltare structurală deficitară. Cu finanțare de la Uniunea Europeană, prin Programul Operațional Regional vor fi reabilitate tronsoanele de drumuri județene DJ207D, DJ241 si DJ241A, cu o lungime totală: 94,44 km. Cele 3 tronsoane sunt: Drumul județean DJ 207D (limită judeţ Neamţ – Traian – DN2F) străbate comunele Dămienești (satele Drăgești și Dămienești), Negri (satele Brad, Călinești, Mâgla și Ursoaia), Prăjești (sat Prăjești), Traian (sat Traian); Drumul județean DJ 241 (limită judeţ Vrancea- Podu Turcului – Izvoru Berheciului) traversează comunele Izvoru Berheciului (sat Izvoru Berheciului), Colonești (satele Spria, Călini, Colonești și Zăpodia), Răchitoasa (satele Putini, Magazia, Buda, Barcana, Răchitoasa, Tochilea și Burdusaci), Motoșeni (sat Motoșeni), Glăvănești (satele Răzeșu și Glăvănești) și Podu Turcului (sat Podu Turcului).
Totodată, prin Programul Operaţional Regional – Axa prioritară 2 – Îmbunătăţirea infrastructurii de transport regionale şi locale au fost semnate contractele de Reabilitare şi modernizare a DJ 116 Târgu Ocna – Oituz , km 15+80 – 26+700, și DJ 119 F, Căiuţi – Pralea, km 0+000-14+ 300.
Un alt drum județean de importanță zonală va fi modernizat și reabilitat: DJ207F, drum care unește trei localități importante din proximitatea municipiului Bacău, care se adaugă celor 95 de kilometri din drumul interjudețean Bacău-Neamț. Lucrările vor presupune așternerea a mai multor straturi, unul de 20 de cm din balast, altul de 15 cm din piatră spartă și ultimele două, din mixtură asfaltică. Pentru preluarea apelor, vor fi amenajate șanțuri, podețe, inclusiv pentru accesul la curțile localnicilor, precum și indicatoare rutiere, marcaje și borne kilometrice.
De asemenea, șase drumuri județene vor fi reabilitate și modernizate prin PNDL II, fiind deja semnate contractele pentru DJ 241B, DJ 123, DJ 117, DJ 252C, DJ 243B și DJ 252A, cu o lungime totală de aproape 64 de km.
În județul Botoșani, cel mai important proiect îl reprezintă modernizarea drumului strategic, constituit din patru tronsoane de drum judeţean, în lungime totală de 106,265 kilometri, situate pe teritoriul judeţului Botoşani. Este cazul DJ 282 H (limită judeţ Iaşi-Rediu-Răuseni-Călăraşi), DJ 282 (Răuseni-Todireni-Albeşti-Truşeşti-Dângeni-Hăneşti), DJ 297 (DN 29D-Blândeşti-Suliţa-Lunca-Todireni) şi DJ 294 (Dângeni-Mihălăşeni), precum şi cel situat pe teritoriul Judeţului Iaşi -DJ 282 H (Şipote – limită judeţ Botoşani). Investiţia mai are în vedere reabilitarea a nouă poduri existente, construirea a trei poduri noi şi amenajarea a cinci treceri la nivel cu calea ferată.
De asemenea, proiectele a trei drumuri județene din județul Botoșani depuse în cadrul POR 2007-2013, axa 2, Domeniul Major de Intervenție 2.1. vor fi reabilitate și modernizate cu fonduri europene. Este vorba despre drumul județean 282 H, Călărași – Libertatea – DN 24C, drumul județean 208 H, DN28B Copălău – Cerbu – Dracșani și drumul județean 207 N, Botoșani – Curtești – Cristești – DN28B.
Circa 300 de kilometri de drumuri județene urmează a fi modernizate în anii următori în județul Galați. 13 este numărul proiectelor aflate în curs de implementare sau de contractare derulate de Consiliul Județean pentru infrastructura rutieră a județului Galați. Nouă dintre ele, inclusiv centura municipiului Galați, sunt finanțate din fonduri europene, prin Programul Operațional Regional 2014-2020. Proiectul cel mai mare este al centurii ocolitoare a municipiului Galați, cu 10,582 km de drum județean extins și modernizat (DJ 251M – variantă ocolitoare a municipiului Galați), pe care se va construi un pod tip hobanat. Tot prin Programul Operațional Regional 2014-2020, cu completare din Programul Național de Dezvoltare Rurală (PNDL) sunt în proiectare sau achiziție aproximativ 300 de kilometri de drumuri județene, care vor căpăta, în următorii doi ani, o nouă față.
Majoritatea lucrărilor sunt de modernizare și reabilitare, ceea ce se traduce, practic, prin drumuri aproape noi, făcute cu fundație, cu strat de piatră compactat, cu balast, cu strat de mixtură, strat de uzură, strat de binder și cu șanțuri. Toate podurile și podețele de pe drumurile incluse în aceste proiecte vor fi reparate, iar acolo unde expertiza tehnică o impune, vor fi refăcute, pentru că în județ există și podețe foarte vechi, de peste 30-50 de ani. Sunt peste 5.000 de poduri și podețe de acces în gospodării în localitățile străbătute de drumurile județene care vor fi modernizate și reabilitate, într-una din cele trei variante existente, dar beneficiind de o arhitectură unitară. De asemenea, acolo unde drumul permite, vor fi amplasate piste pentru biciclete și stații de autobuz iluminate cu panouri fotovoltaice. Amintim aici câteva dintre proiectele de reabilitare a drumurilor județene gălățene.
Deja s-a emis ordinul de începere a lucrărilor pentru „Reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport regional între localitățile Matca – Valea Mărului – Cudalbi – Slobozia Conachi – Smârdan (DJ 251)”, iar obiectivele propuse constau în 28 km de drum județean reabilitat și modernizat (DJ 251 între km 6+780 – km 23+840 și km 61+460 – km 72+400). Un alt exemplu cu lucrări în derulare: „Reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport regional pe traseul Buciumeni – Nicorești – Cosmești – Movileni – Barcea”, cu următoarele obiective propuse: 21,50 km de drum județean reabilitat și modernizat, 2,95 km pistă de biciclete construită, 20.625 mp trotuare modernizate/realizate, nouă stații de transport public și alveole construite/modernizate. Un al treilea proiect pregătit: „Reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport regional între localitățile Vârlezi – Tg. Bujor – Umbrărești – Viile – Fârțănești – Foltești (DJ 242)”, prin care vor fi reabilitați și modernizați 30,700 km de drum județean, se va construi o pistă de biciclete de 3,84 km și o suprafață de 37.158 mp trasee pietonale.
Și în județul Vrancea vor fi demarate în acest an lucrările efective de execuție la patru drumuri de interes județean, finanțate prin Programul Operațional Regional. Primul obiectiv este „Modernizarea infrastructurii rutiere de drum județean dintre localitățile: Limita județ Buzău – Voetin – Sihlea – Obrejița – Tâmboiești- Bordești”. Prin implementarea proiectului vor fi modernizați 22,5 km din drumul judetean DJ 202E, ceea ce va determina îmbunătățirea parametrilor drumului modernizat, astfel încât se va asigura accesul celor peste 12000 de locuitori ai comunelor de pe traseu la traficul de pe rețeaua TEN-T. De asemenea, vor fi modernizate sau realizați 10 km de trotuare și trasee pietonale, 22,6 km marcaje rutiere, 40 treceri de pietoni cu avertizări luminoase, 24 benzi rezonatoare și indicatoare rutiere noi, iar 51 podețe de descarcare vor fi înlocuite.
Al doilea obiectiv este „Modernizarea infrastructurii rutiere de drum județean dintre localitățile: Focșani – Golești – Vârteșcoiu – Odobești”. Prin implementarea proiectului vor fi modernizați 15 km din drumul județean DJ 205C, vor fi reabilitate două poduri, ceea ce va determina îmbunătățirea parametrilor drumului modernizat, beneficiari direcți fiind aproximativ 30.000 locuitori ai localităților tranzitate de acest drum. În cadrul proiectului vor fi amenajați 13.594 mp trotuare, 28 treceri de pietoni cu semnalizare luminoasă cu panou fotovoltaic, vor fi montate 150 indicatoare rutiere. De asemenea, vor fi executați 45,5 km marcaj longitudinal și vor fi montați 180 m parapete de protecție. Nu vor lipsi nici investițiile pentru siguranță rutieră (marcaje rutiere, indicatoare, borne și parapete), inclusiv semnalistica luminoasă verticală pentru treceri de pietoni, cu alimentare fotovoltaică).
„Modernizarea infrastructurii rutiere de drum județean dintre localitățile: Dumbrăveni – Gugești – Popești – Urechești – Budești – Cotești – Blidari – Bontești – Dălhăuți -Faraoanele – Râmniceanca – Beciu – Odobești „ va fi obiectivul cu cel mai lung traseu, respectiv 29,7 km din drumul județean DJ 205B. Pe lângă lucrările efective la partea carosabilă și la poduri, pe acest drum vor fi realizați 40.485 mp trotuare pe toată lungimea drumului din intravilan și vor fi montați 370 m parapete de protecție. De asemenea, vor fi montate 347 indicatoare rutiere, din care 219 indicatoare cu leduri – semnalizare luminoasă. Vor fi realizați 88,4 km marcaje longitudinale și amenajate 37 treceri de pietoni cu semnalizare luminoasă cu panou fotovoltaic.
Al patrulea obiectiv este „Modernizarea infrastructurii rutiere de drum județean dintre localitățile: Gologanu – Slobozia Ciorăști – Cotești”. In cadrul acestui proiect vor fi modernizați aproximativ 17 kilometri de drum județean, vor fi realizați 1.225ml trotuar cu lățime de 1,50 m. De asemenea, va fi modernizat podul peste pârâul Râmna și vor fi amenajați 28.841 metri de rigole și șanțuri. În cadrul acestui proiect vor fi amenajate 53 de podețe de descărcare, 20 de treceri de pietoni, 568 metri liniari de parapet metalic, indicatoare rutiere, care vor crește siguranța circulației și confortul populației deservite de proiect.
În stadiu de implementare se află un al cincilea proiect de investiții în infrastructura rutieră vrânceană: „Modernizarea infrastructurii rutiere de drum județean dintre localitățile: Gugești – Dragosloveni – Gura Caliței – Dealu Lung -Tinoasa – Poenița – Dumitrești”. Acesta are o lungime de 56 de kilometri și prevede construirea unui viaduct, ca unică soluție de consolidare a zonelor cu alunecări de teren. Acest proiect depinde însă de găsirea soluției de finanțare…
Reţeaua de drumuri judeţene din județul Vaslui are în prezent carosabil pe doar 35% covor asfaltic. Astfel, județul Vaslui are în componență 51 de drumuri județene, cu o lungime totală de 940 de kilometri. Situația drumurilor județene este următoarea: 345,9 kilometri cu beton asfaltic, 20,4 kilometri cu beton de ciment, 109,7 kilometri cu îmbrăcăminte asfaltică ușoară, 342 kilometri de drumuri pietruite și 121,9 kilometri de drumuri județene din pământ. După implementarea proiectelor aflate în derulare, mai rămân doar 10% din drumurile județene de pământ, adică aproximativ 83 kilometri. De aceea, sunt în lucru și alte activități de achiziție ale unor lucrări de reabilitare a infrastructurii rutiere vasluiene.
Printre cele mai importante obiective derulate în această perioadă consemnăm Reabilitarea și modernizarea drumului județean DJ 244 B, Crețeștii de Sus – Murgeni km 0+000-55+780, co-finanțat de Uniunea Europeană în cadrul Programului Operațional Regional 2007-2013, Axa prioritara 2 „Îmbunătățirea infrastructurii de transport regionale și locale. Prin proiect sunt executate lucrări de reabilitare și modernizare a întregului traseu al drumului care străbate județul Vaslui de la nord la sud și leagă 5 comune și un oraș de drumul european E 581, drumurile naționale DN 24 A și DN 26, deservind o populatie de 21.000 locuitori. Un alt obiectiv îl reprezintă acela de „Reabilitare și modernizare drum județean DJ 284: DN 24B (Huși) – Epureni – Duda – Pâhnești – Fundătura – Arsura – DN 28 (Ghermănești), Județul Vaslui”.
„Zeci de kilometri cu asfalt nou, de o calitate foarte bunã, asemãnãtoare celor de pe drumurile europene, lucrãri de artã realizate la centimetru și cu o estetică atrăgătoare, șanțuri betonate, semnalizare rutieră nouă. Asta a reușit să realizeze Viacons Rutier Huși, în câțiva ani. Au scãpat sãtenii din comunele județului Vaslui de coșmarul drumurilor pline de mâl, ori de câte ori ploua mai abundent, deoarece noi am executat lucrările cu maximă exigență. Acum avem în derulare mai multe luucrări, dar cel mai important este proiectul de modernizare și reabilitare a patru tronsoane care fac parte din drumul județean DJ 284, DN 24B (Huși) – DN 28 (Ghermănești), pe un aliniament sinuos ce pleacă din Huși și se oprește la granița cu râul Prut. Avem la dispoziție bază materială și dotare de ultimă generație, specialiști foarte bine pregătiți și personal deservent calificat. Nu a fost ușor să atingem acest nivel, știute fiind greutățile din ultimul deceniu. Mulțumesc primarilor, specialiștilor de la Inspecția în Constructii și Consiliului Județean Vaslui, care au fost alături de noi și astfel am reușit implementarea proiectelor de care depinde gradul de civilizație al locuitorilor din mediul rural”, ne-a spus managerul general al Viacons Rutier Vaslui, ing. Ioan CIOMAGA.