Drumul spre locul unde se află mașina electrică a Nadiei Comăneci

187

Exponatul este expus pe drumul național DN 2H, Rădăuți – Mănăstirea Putna

Există multe drumuri care străbat locuri superbe din România, multe dintre ele ducând spre oameni minunați și musai de cunoscut. Toți sunt unici, fiecare îmbogățindu-ne prin realizările și experiența lor.

Deja au notorietate minunatele mănăstiri din Moldova, ospitalierele pensiuni, muzeele cu diferite tematici atractive și superbele case în stil bucovinean.

Mai puțin se știe de galonata colecție de motociclete Expo Moto Bucovina, un salon unic în România, care rămâne de neuitat pentru toți cei care pășesc în interior. Desigur, prima atracție o reprezintă mașina electrică a Nadiei Comăneci, unică în Europa. Pentru a vă bucura de minunea lui Alexandru Şcheul, îndreptați-vă pașii spre Expo Moto Bucovina – Expoziţie, nu muzeu, pentru cӑ toate piesele expuse sunt în perfectӑ stare de funcţionare. Pentru a ajunge acolo, întrebați pe oricine vă iese în cale „Unde este “moşia” lui Sandu Șcheul”? Sigur veți primi răspunsul corect de la primul întâlnit în cale: la Horodnicul de Jos, undeva între Rӑdӑuţi şi Suceava. În cadrul complexului economic „Kiler”.

Mărci renumite reunite lângă Rădăuți

Rar ne-a fost dat să vedem cum pasiunea pentru motociclete se materializează în ceva atât de frumos și impresionant, cum este colecția de motociclete – Expo Moto Bucovina: motociclete complet funcționale, strălucitoare ca la ieșirea din fabrică, grupate după țara de proveniență, de la „comuniste” la „capitaliste”, sunt găzduite în expoziția din curtea fabricii Killer. Aici gășiți diverse modele de motociclete din anii 1920, din al doilea război mondial și chiar din zilele noastre, fabricate în fostele țări socialiste ca URSS, Cehoslovacia, RDG, Ungaria și bineînțeles România, diverse modele de Mobra,Carpați, Jawa, CZ, MZ, Ural, Danuvia, dar și modele ale mărcilor din spațiul capitalist că Triumph, BSA, Simpson, BMW, Norton, Harley Davidson, Honda, Kawasaki,Yamaha. Tot acolo putem vedea o motocicletă nazistă din al doilea război mondial, sau chiar motoreta lui Louis de Fine sau modelul de motocicletă folosită de Tom Cruise în Top Gun. Esențial să spunem că toate „motoarele” sunt funcționale și înscrise în circulație. 

Începuturile…copilăriei

Sandu Șcheul este motociclist de mai bine de 40 de ani, începând din copilărie să călărească o bicicletă cumpărată de mama sa, apoi alta și alta, până ce a trecut la motoreta tatălui său(Carpați, existӑ încӑ şi e expusӑ în Expo Moto Bucovina), apoi Mobra, care devenise mijloc strict necesar deplasării în activitatea sa profesională. Cu o motoretă a avut curajul să facă un tur al țărilor socialiste, moment plin de încercări, care l-au determinat să schimbe multe în viața sa.

De circa 15 ani a început să restaureze și să colecționeze motoare pe care le-a recondiționat, apoi a trecut la motociclete, totul începând cu o Jawa 250. Astfel, astăzi a ajuns să dețină cea mai mare colecție de motociclete din Estul Europei, totalul lor însumându-se la aproape două sute.

Fiecare motor are povestea lui acolo, iar Sandu Șcheul este gata să o împărtășească oricui dorește să asculte. Veți găsi un om pasionat, îndrăgostit de motoare, care a investit mii de ore și multe resurse pentru a ne oferi o frântură din istoria motocicletelor.

Trebuie să ai nervii tari când constați că motorul este gripat și nu mai ai piese de schimb. Sau ai doar un cadru al motocicletei și începi să pui pe el telescoapele, roțile și celelalte marunțișuri originale, dar te împotmolești că nu mai găsești cauciucurile și farul: soluția? Adaptarea. Nicăieri în această lume nu mai găsești piese originale, din anii de dinainte de războaiele mondiale și atunci mintea-ți născocește soluții. A găsit, ceea ce veți vedea fiind dovada izbânzii sale.

Pasiunea lui Sandu Șcheul îi este susținută și de soția sa, Ana Șcheul, care i-a fost alături de-a lungul anilor în toate „aventurile” pe două roți.

Expo Moto Bucovina este deschisă zilnic, iar intrarea este gratuită. Cred că odată ajunși în Bucovina, ar fi păcat să ratați o vizită în una dintre cele mai mari expoziții de motociclete funcționale din Europa.

Drumurile din Bucovina s-au înnoit, ceea ce permite oricui să se deplaseze confortabil și în siguranță pe aici, iar un popas la expoziție veți vedea că este ceva firesc. Dar și de neuitat!

Expo-Moto-Bucovina: NSU 500 Einzyilinder-Touren-Modell 1929 in perfecta stare de funcționare,  Mag 500 din 1928 recondiționată, KS -ul 750, STANDARD S500 din 1930, sau minunata donație care a aparținut unui soldat Englez în războiul din Irak, Scuter Manet S100 fabricat în Cehoslovacia, în 1961, BMW R71, fabricat in 1938… sunt informații despre motoare care nu vă spun nimic. Dar odată ce vă veți afla față-n față cu bijuteriile, veți dori să le revedeți cât mai des.

Toate la un loc înseamnă pasiune și talent, alături de perseverență și muncă – enorm de multă muncă! – dau naștere la lucruri precum Expo Moto Bucovina.

Mașina Nadiei Comăneci

După performanțele din 1976, de la Olimpiada de la Montreal, Nadia Comăneci a devenit celebră în întreaga lume. Un an mai târziu, în 1977, gimnasta a mers în Mexic, la un turneu cu lotul feminin de gimnastică al României. Președintele Mexicului, Lopez Portillo, și fiica sa erau deja fani ai Nadiei, astfel că aceștia și-au dorit să o cunoască personal.

Nadia a fost plimbată de fiica președintelui cu mașina marca Viniera, o copie după un model de epocă Rolls Royce, și a primit cadou un model identic. Așa a ajuns o astfel de mașină în 1977 în România, primul autovehicul electric de pe meleagurile noastre.

Maşina se numeşte Viniegra şi a fost fabricată în Mexic, în anii 1970. Este dotată cu două motoare, şase baterii de 58 de amperi, iar viteza maximă ajunge la 40 de kilometri pe oră.

„Mai sunt doar 4 astfel de mașini în lume, iar una dintre ele se află acum la Suceava și poate fi admirată de oricine la Expo Moto Bucovina, din localitatea Horodnicu de Sus. Această mică bijuterie este mașinuța electrică primită de la președintele Mexicului în 1977 de către Nadia Comăneci. După o recondiționare care a durat aproape 2 luni de muncă a ieșit cum mi-am dorit, perfectă ca aspect și funcționare. Se află în Expo-Moto-Bucovina. Vă așteptăm în vizită. Am și documentele originale. Numele ei este Cenușăreasa”, este scurta prezentare făcută de noul ei proprietar, omul de afaceri Alexandru Șcheul.

Pentru ca povestea din spatele mașinii să nu poată fi contestată, Alexandru Șcheul a cumpărat, odată cu vehiculul electric, și o adeverință din 1980 a Federației Române de Gimnastică, care confirmă că mașina a fost a Nadiei, dar și contractul de vânzare-cumpărare prin care Nadia a vândut mașina unui bărbat din Deva, tot în 1980.

Iatӑ cӑ un om, unul dedicat comunității, nu o uzinӑ sau un muzeu, nu o instituţie culturalӑ, o persoanӑ fizicӑ a gӑsit o cale de a salva, recondiţiona şi reînmatricula motociclete clasice produse atât în ţӑrile blocului comunist, cât şi în restul lumii.

Foarte mulți sunteți cei ce merg pe drumul național DN 2H pentru a ajunge la Sfânta Mănăstire Putna. Cu siguranță veți trece pe lângă o clădire cu multă sticlă pe care scrie „ExpoMoto Bucovina”. Să știți că merită să-i treceți pragul!Pentru cei care n-au posibilitatea să ajungă acolo, le recomand să citească ce a scris Maria Cristina Ţiilica, Alexandru Şcheul Colecţia şi pasiunea sa pentru motociclete, Suceava, Editura Lidana, 2019.