Mărturie a muncii titanice a peste 1.600 de oameni care au lucrat aproape două decenii în Obcinele Bucovinei cu lopata, târnăcopul şi roaba pentru a realiza noua cale rutieră, DN 17A Sadova – Rădăuți, a rămas „Palma”, monumentul constructorilor de drumuri. Lucrarea de artă a fost realizată în anul 1968, imediat după recepția noului drum, de către colectivul șantierului Suceava al Întreprinderii de Construcții pentru Transporturi din Iași. Pentru a afla tainele acestui monument‐simbol am discutat cu fostul inginer stagiar Radu Andrei, acum profesor doctor inginer al Facultății de Construcții şi Instalații, din cadrul Universității Tehnice „Gh.Asachi” Iaşi.
„Ştiam că, odată cu finalizarea lucrărilor la acest drum, s‐a făcut o placă comemorativă, din marmură, dedicată celor care au proiectat şi construit drumul, care urma a fi amplasată undeva, pe acest traseu, pe un zid de sprijin, pe un pod sau pe un soclu. După terminarea lucrărilor de la podul de la km 20+900, de la Vatra Moldoviței, numit de localnici şi „podul leilor”, am primit ca temă, din partea Directorului I.C.T. de atunci, dr. ing. Mihai Boicu, să mă gândesc cum şi unde ar fi cel mai potrivit loc pentru amplasarea acesteia, pe traseul drumului.
Ulterior, la întrunirea de recepție a drumului, de la Vatra Moldoviței, la care participam şi eu în calitate de inginer stagiar, la intrebarea directă a d‐lui Mihai Boicu, dacă m‐am mai gândit la tema respectivă, am luat pur şi simplu dintr‐un pahar gol, un simplu şervețel de hârtie, pe care am schițat instantaneu, proiectul monumentului PALMA şi l‐am transmis, apoi, din mână în mână, către masa prezidiului. Pe lângă aspectul comemorativ, am vrut ca monumentul, prin obeliscul „Palmei“, să scoată în evidență pentru generațiile care vor veni, efortul uman şi dăruirea cu care simplii muncitori drumari, majoritatea localnici din zona Bucovinei, au contribuit la realizarea acestui drum turistic, dar mai ales strategic, într‐o vreme când munca anuală era esențială, deoarece nu se dispunea de echipamente şi utilaje adecvate.
În acelaşi timp, prin drumul, care urca în spirală, în jurul” Palmei”, către cer, terminându‐se cu un pod simbolic, am vrut să exprim dorința constructorilor pentru progresul rutier, conştienți că acesta nu poate fi realizat decât prin sacrificii şi eforturi permanente de autodepăşire. După o scurtă analiză a „proiectului”, pe acelaşi şervețel de hârtie, directorul I.C.T., a scos stiloul din buzunar, si cu o mică modificare(a „tăiat” autovehiculul de pe pod), a semnat în semn de aprobare a proiectului, după care mi l‐a transmis în sală, tot din mână în mână, spunându‐mi: „după ce încheiem şedința, aş vrea să stăm de vorbă, în particular, ca să stabilim detalile şi condițiile de execuție”.
Aşa s‐a născut, pe şantier, acum 56 de ani, ideea acestui monument al drumului Sadova‐ Rădăuți, monument care, finalizat şi inaugurat în luna decembrie 1968, a fost adoptat şi consacrat ca Monument al Drumurilor“, ne‐a spus cu modestie, aşa cum îl ştim cu toții, domnul profesor doctor inginer Radu ANDREI.
„Proiectul” a fost gândit şi apoi realizat din dorința de a rămâne peste timp un simbol al drumarilor şi nu a mai fost nevoie de alte documentații sau prea multe aprobări pentru construirea respectivului obiectiv. Lucrarea de artă este reprezentată sub forma unei mâini, cu o înălțime de aproximativ 7 metri iar în jurul palmei şerpuieşte, stilizat, un drum, având la capăt un pod. Placa de marmură a fost fixată pe monument şi are inscripția: „Construcția Drumului Național Sadova – Rădăuți s‐a terminat în anul 1968 de către Santierul de Drumuri Suceava din Intreprinderea Construcții – Transporturi Iaşi. Beneficiar Direcția Regională Drumuri şi Poduri Iaşi“.
Doar două luni de muncă intensă au fost necesare constructorilor, sub supravegherea proiectantului, să pună în practică dorința unanimă de a avea un monument al lor, de altfel primul monument al drumarilor. Monumentul este amplasat pe Obcina Mare, la o altitudine de peste 1.000 metri, pe partea stângă a DN 17 A, într‐o zonă de unde se poate admira mirificul peisaj al Bucovinei. Obiectivul este construit din fier și beton armat, materiale de bază folosite în construcții, împodobit cu basoreliefuri sugestive, care cuprind vechea stemă a Moldovei (cu capul de bour) și scene din lucrările rutiere specifice – montarea grinzilor la poduri, trasarea elementelor geometrice pe teren, lucrări de terasamente executate mecanizat.
Recent, prin grija Asociației Profesionale de Drumuri şi Poduri – Moldova „Neculai Tăutu” s‐a mai adăugat o placă comemorativă metalică cuprinzând textul ”Baladei Drumului”, culeasă de la muncitorii care au participat acum 45 de ani la
construcția acestui drum.