Transformări esențiale în infrastructura rutieră a Republicii Moldova!

115

De la șantierele din Nord până la drumurile din SUD, 2024 a fost un an al transformărilor pentru infrastructura rutieră a Republicii Moldova

Anul 2024 a fost un an plin de provocări, dar și de realizări remarcabile pentru drumarii din Republica Moldova. De la modernizarea infrastructurii rutiere până la intervenții în situații de urgență, fiecare proiect finalizat a reprezentat un pas înainte în dezvoltarea rețelei naționale de drumuri. La cumpăna dintre ani, ne propunem să trecem în revistă momentele cheie care au marcat efortul neobosit al specialiștilor implicați în toate etapele, de la planificare și execuție, până la monitorizare și întreținere.

Printre cele mai notabile proiecte din acest an se numără:

Semnarea Acordului de Cooperare cu Banca Europeană de Investiții pentru proiectul de construire a autostrăzii Iași-Ungheni-Chișinău-Odesa, un pas important în conectivitatea regională și internațională, care va sprijini dezvoltarea economică durabilă și mobilitatea eficientă în întreaga regiune.

Proiectul de construire a autostrăzii Iași-Ungheni-Chișinău-Odesa este inclus în Planul Reconstrucției Infrastructurii Moldovei 5+ și are o importanță națională strategică.

Au avut loc mai multe întâlniri bilaterale pentru discuții privind construcția podului Ungheni (MD) – Ungheni (RO). Construcția podului Ungheni (MD) – Ungheni (RO) va consolida și îmbunătăți semnificativ conexiunile rutiere între România și Republica Moldova, facilitând transportul de mărfuri sau persoane și promovând cooperarea economică și socială.

Administrația de Stat a Drumurilor a lansat noua versiune a platformei de achitare a vinietei, un instrument esențial în procesul de digitalizare a serviciilor publice din Republica Moldova. Până la sfârșitul lunii noiembrie a anului 2024, au fost procurate 689.154 de viniete, iar încasările în bugetul de stat au constituit 120.439.670,67 lei, reprezentând o sursă importantă și esențială de finanțare pentru întreținerea drumurilor locale și naționale.

Modernizarea infrastructurii rutiere este mai mult decât un obiectiv – este o misiune. În 2024, această misiune a fost transformată în rezultate concrete, vizibile pe întreg teritoriul țării.

Podurile au beneficiat de lucrări semnificative de reparație și reabilitare, contribuind la creșterea siguranței rutiere și la îmbunătățirea conectivității regionale, astfel:

Finalizarea în timp record a lucrărilor de reparație a podului pe drumul R16 Bălți–Fălești–Sculeni–Ungheni, km 62,38, circulația a fost deschisă în doar 6 luni. Podul din proximitatea satului Medeleni, comuna Petrești, este de o importanță și  însemnătate socio-economică majoră, având în vedere că asigură legătura către vama Sculeni.

Circulație deschisă cu 3 luni mai devreme pe podul peste râul Răut, situat pe drumul R12, km 59+960. Realizat într-un timp record și cu respectarea celor mai înalte standarde de calitate, proiectul de reconstrucție a podului peste râul Răut reprezintă un pas semnificativ în dezvoltarea durabilă a regiunii, aducând beneficii majore locuitorilor din zonă și tuturor participanților la trafic, oferindu-le o cale de transport sigură și fiabilă.

A fost redeschisă circulația pe podul de șosea, poziționat pe drumul public R3 Chișinău–Hîncești–Cimișlia–Basarabeasca–frontiera cu Ucraina, km 95,740, după finalizarea lucrărilor de reparație.

Finalizarea acestui proiect reprezintă un pas semnificativ pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere regionale, contribuind la asigurarea unei mobilități sigure și eficiente pentru toți cetățenii. 

Au fost demarate lucrările de reparație capitală a drumului național R26 Bender–Căușeni–Cimișlia, un proiect esențial pentru îmbunătățirea infrastructurii rutiere din sud-estul țării. Acest traseu, situat în sudul-estul Moldovei, are o importanță strategică și constituie un coridor important pentru tranzitul de la Punctele de Trecere a Frontierei de la Tudora și Palanca și accesul către zona de sud a țării, portul Giurgiulești, PTF Giurgiulești – Galați, PTF Cahul-Oance și PTF Leova-Bumbăta.

Evoluții considerabile pentru infrastructura rutieră au avut loc prin îmbunătățirea drumurilor regionale. În 2024, Administrația de Stat a Drumurilor a demarat lucrări de reparație a îmbrăcămintei rutiere pe 143,14 km de drumuri regionale, contribuind la conectarea mai eficientă a satelor cu centrele urbane și la dezvoltarea economică locală. Totodată, pentru a spori siguranța pietonilor, au fost construite aproximativ 10 km de trotuare, oferind locuitorilor din comunitățile rurale un acces mai sigur și mai confortabil.

În cadrul programului „Lucrări și servicii pentru întreținerea periodică a drumurilor”, pe parcursul acestui an, au fost executate lucrări de amenajare a straturilor bituminoase subțiri la rece de tip Slurry Seal pe o lungime totală de 32,4 km. Această tehnologie modernă contribuie semnificativ la prelungirea duratei de viață a drumurilor și la creșterea siguranței rutiere.

DCIM\100MEDIA\DJI_0010.JPG

Un pas semnificativ în dezvoltarea infrastructurii rutiere este faptul că Administrația de Stat a Drumurilor se alătură revoluției digitale în construcții. O delegație a Administrației de Stat a Drumurilor (ASD) a participat la evenimentul ,,The BIM Challenge 2024” de la Constanța, organizat de ALLBIM NET. Aceasta a demonstrat angajamentul instituției de a adopta soluții inovative, precum Building Information Modeling (BIM), pentru dezvoltarea durabilă și modernizarea infrastructurii rutiere din Republica Moldova.

Cu o floare nu se face primăvară, iar drumarii, știu asta, de aceea an de an se implică la plantarea copacilor pentru a aduce mai mult verde și viață în comunități.

DRUMARII în IE – simbolul nostru de MÂNDRIE! Sub acest generic drumarii moldoveni au o tradiție frumoasă: odată pe an schimbă haina de drum pe o IE, simbol al mândriei și al respectului față de rădăcinile lor.

„Infrastructura rutieră reprezintă unul dintre motoarele dezvoltării economico-sociale a țării noastre. Prin ea vom motiva marii investitori să opteze pentru regiunea Est- europeană în calitate de zonă de investiții cu o piață mare, produse alimentare calitative, dar și a forței de muncă numeroase. Depunem eforturi foarte mari pentru a construi autostrada A8. Concomitent, lucrăm la reabilitarea infrastructurii existente, aflată la nivelul anilor 1980, să o sincronizăm cu infrastructura Europeană spre care tindem și, atunci când va fi posibilă, integrarea în UE, să fie un proces natural, făcând integrarea un următor pas firesc spre Uniunea Europeană”, ne-a spus conf. univ. dr. Sergiu Bejan, directorul general al Administrației de Stat a Drumurilor din Republica Moldova.

Așadar, munca drumarilor de dincolo de Prut, începe să fie tot mai apreciată la adevărata valoare, deoarece încep să se vadă schimbările esențiale în drumurile pe care le construiesc și în comunitățile care se bucură de ele. Este un motiv de mândrie să vezi cât de importantă este contribuția pe care o au DRUMARII în dezvoltarea țării lor!

DCIM\100MEDIA\DJI_0230.JPG

Strategii pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere

Urmare a discuțiilor purtate în ultimii ani de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale cu Instituțiile Financiare Internaționale, a fost selectat un șir de proiecte, parte a Planului prioritizat de acțiuni din Strategia națională, fiind creat conceptul Proiectului „Moldova drumuri IV”, care este o continuare logică a proiectelor anterioare incluse în Proiectul de Susținere a Programului în Sectorul Drumurilor, implementat cu suportul acestora, în cadrul căruia au fost reabilitate și construite circa 500 km de drumuri naționale din rețeaua prioritară.

Astfel, pentru realizarea Programului anterior menționat, care presupune realizarea proiectelor de reabilitare, modernizare și construcție a drumurilor naționale, dar și servicii de consultanță în supervizarea implementării proiectului, pe parcursul duratei de execuție a lucrărilor, a perioadei de notificare a defecțiunilor și a perioadei de prestare a serviciilor de consultanță, este necesară atragerea surselor externe de finanțare.

În prima secțiune a Proiectului „Moldova drumuri IV”, este prevăzută executarea lucrărilor de reabilitare, modernizare și extindere a următoarelor sectoare de drumuri:

– Drumul M5 Frontiera cu Ucraina–Criva–Bălți–Chișinău– Tiraspol–frontiera cu Ucraina, pe sectorul Criva – Bălți, cu o lungime de 133 km (reabilitare);

– Drumul M2, centura orașului Chișinău, pe sectoarele 2 și 3, cu o lungime de 17,35 km (extindere la 4 benzi de circulație și intersecții denivelate);

– Drumul M3 Chișinău – Comrat – Giurgiulești – frontieră cu România, sectorul de ocolire a orașului Cimișlia, km 0+000 – km 7+200 (construcție nouă).

Pentru sectoarele de drumuri nominalizate au fost elaborate studii de fezabilitate și documentația de proiect, astfel procedurile de achiziționare a lucrărilor au fost lansate imediat după aprobarea finanțării acestora. Concomitent, pentru dezvoltarea și continuarea programelor cu finanțare externă, proiectul prevede elaborarea studiilor de fezabilitate și a documentației de proiect pentru următoarele sectoare de drumuri:

– Drumul M5, sector Bălti – Rădeni (km 133+000 – km 189+000);

– Construcția sectorului lipsă între drumul național R1 și M5 (completarea rețelei de drumuri naționale incluse în rețeaua Trans Europeană de Transport);

– Drumul M5, sector Rădeni – Chișinău (km 189+000 – km 258+000);

– Drumul M5, sector Budești – frontieră cu Ucraina (lungimea 85 km);

– Drumul M2, sector Chișinău – Budești (sectorul 4 al drumului de centură al or. Chișinău);

– Drumul M2, ocolire orașului Chișinău sectoarele 5 și 6 (sectoare lipsă cu o lungime de aproximativ 50 km);

– Construcția Autostrăzii Ungheni – Chișinău – Odesa;

– Drumul M1, sector Leușeni – Chișinău (km 0+000 – km 85+000);

– Drumul M1, sector Chișinău – Dubăsari (km 105+000 – km 154+000).

Eforturile drumarilor și ale Guvernului Republicii Moldova, cu sprijin consistent din partea Instituțiilor Financiare Internaționale au șanse de reușită, proiectele privitoare la autostrăzi, variante ocolitoare și reabilitarea drumurilor fiind deja în diferite stadii de implementare – Studii de prefezabilitate, Studii de fezabilitate, Proiecte tehnice, Execuție Lucrări, Recepție Lucrări. Sunt pașii firești spre realizarea obiectivelor finale și exploatarea de către beneficiari.