Asfaltatorul a contestat testul de rugozitate pentru asfalt, făcut la cererea Primăriei Suceava, după mai multe accidente
Artera principală a municipiului Suceava, Calea Unirii, a fost asfaltată în zona de coborâre din centrul municipiului care coincide cu drumul național DN 29, Suceava – Botoșani. Pe aici rulează, zilnic, cca 300.000 de mașini. În ultimele luni, în această zonă, s-au produs mai multe accidente, dintre care înregistrate au fost zece. În același timp, tot mai mulți șoferi din Suceava s-au plâns că au simțit cum mașinile derapează nefiresc în sensul giratoriu, la plecarea de pe loc ori când frânează mai puternic. O explicație a fost că asfaltul este mai puțin aderent în perioada în care se combină carosabilul ud cu depunerile de sare și praf.
Prima constatare a polițiștilor de la Biroul Rutier Suceava a fost că viteza de rulare prin Suceava a crescut simțitor după ce întreaga arteră principală a orașului a fost asfaltată. Această creștere a vitezelor a fost observată, în general, pe toate sectoarele de drum proaspăt asfaltate. Fără gropi și alte obstacole, șoferii sunt tentați să calce mai tare pedala de accelerație. Cauza principală a accidentelor stabilită de polițiștii rutieri a fost viteza neadaptată a conducătorilor auto la condițiile de drum. În urma plângerilor șoferilor, s-a pus, însă, și problema dacă aderența asfaltului nu este și ea un factor favorizant al acestor accidente.
Aderența asfaltului, testată de primărie
Viceprimarul municipiului Suceava, Lucian HARȘOVSCHI, a menționat că a încheiat un contract cu o firmă din Piatra Neamț care a efectuat măsurători în ceea ce privește aderența asfaltului pe o porțiune de 675 de metri de stradă în zona Grupului Școlar. ”Problema legată de alunecările la axul principal care a fost asfaltat anul trecut în mod special pe zona de coborâre la Grupul Școlar este o problemă care preocupă Primăria municipiului Suceava. Tocmai de aceea, Primăria Suceava a încheiat un contract cu firma Alfa Testing SRL din Piatra Neamț, pentru suma de 12.000 de lei, pentru a face măsurarea aderenței suprafeței pe o lungime de 675 de metri liniari pe sensul de coborâre la Grupul Școlar”, a afirmat viceprimarul Sucevei. Probele prin carote au fost ridicate de firma contractantă a serviciului de expertiză, urmate de rezultatele testelor de rugozitate efectuate pe porțiunea de pe Calea Unirii. Rezultatele indică o aderență cu indice de 70, “satisfăcătoare” a asfaltului. În normative este stabilit că pentru un drum de categoria a doua, trebuie să fie cu un indice de minimum 70, “calitate satisfăcătoare” a aderenței asfaltului. Așadar, asfaltul de pe porțiunea proaspăt asfaltată se încadrează în limitele normelor legale stabilite pentru siguranța circulației pe drumurile publice.
Rezultatele testelor, contestate de asfaltatori
Rezultatul i-a nemulțumit totuși pe drumari, care au spus că au folosit materiale de cea mai bună calitate și asfaltul rezultat este foarte bun. Așa se face că asfaltatorul a contestat rezultatul testului de rugozitate efectuat, pe motiv de nerespectare a procedurii de recoltare a probelor, motivând că acestea trebuiau luate în prezența lor, cu o notificare prealabilă. Noi carote au fost extrase, la solicitarea firmei care s-a ocupat de asfaltare. Reprezentanții acesteia au susținut că vor prezenta aceste rezultate și vor aduce precizări detaliate despre calitatea asfaltului și despre gradul de aderență în funcție de temperatură și umiditate.
Noile teste arată un asfalt conform normelor
Dumitru POPESCU, directorul SUCT Suceava, executantul lucrării, a declarat că au folosit materiale de cea mai bună calitate și asfaltul rezultat este foarte bun. „Referitor la rapoartele de încercare pentru mixtura asfaltică MAS 16, trebuie să spunem că au fost efectuate după 8 luni de la așternerea covorului asfaltic, după uzura produsă de sutele de mii de autovehicule care au circulat pe acolo. Conform Ordinului 1296/2017(Tabelul 1), Calea Unirii se încadrează în categoria drumurilor de clasă tehnică III (drumuri naționale europene, drumuri naționale principale și drumuri județene). Conform Normativului AND 605, aderența suprafeței drumului din clasa tehnică III trebuie să fie mai mare sau egală cu 75. Din totalul de 42 de puncte în care s-au efectuat încercări, în 23 de puncte s-au obținut valori cuprinse între 75 și 80, iar în 19 puncte s-au obținut valori mai mari de 80, caracteristice drumurilor de clasă tehnică II. Și încă o precizare importantă: pe Calea Unirii din Suceava au fost efectuate reparații străzi și nu un proiect de execuție a unei investiții, care presupune alte cerințe”, ne-a mai declarat în exclusivitate Dumitru POPESCU.
Primăria a luat măsuri pe zona de asfalt alunecos
Primăria municipiului Suceava a luat măsura montării de benzi rezonatoare pe porțiunea unde au avut loc accidente, precum și de indicatoare de respectare a vitezei legale de circulație în zona dintre Centru, Grupul Școlar și intersecția cu drumul spre Siret, unde este și curbă. Aceste măsuri par că au avut efect, deocamdată nefiind înregistrate alte accidente. Primăria vrea să monteze și parapete de protecție în zona respectivă, tot pentru siguranța circulației.
„Aceste benzi au rolul de atenționare a șoferilor și în cele din urmă să-i determine să reducă viteza. Am montat trei asemenea benzi rezonatoare. Vrem să ne asigurăm că totul este în ordine la axul principal și cetățenii pot să circule în condiții de siguranță. Totodată vom monta și un parapet pentru a separa partea carosabilă de partea pietonală, pentru a avea o protecție mai mare a celor care merg pe jos. Și indiferent de ceea ce impunem noi, Primăria municipiului Suceava, este foarte important ca cei care sunt participanți în traficul rutier să respecte legislația rutieră. Și să respecte viteza de 40 km la oră, reglementată conform Codului Rutier. Dacă se respectă, cu siguranță nu vor mai fi probleme.” a mai spus viceprimarul Lucian Harșovschi.