Situația reală, la zi, a proiectului autostrăzii Unirii-A8.

51

„Autostrada UNIRII-A8 este un proiect care va fi finalizat în 2030!”, sustine in continuare activistul proautostrada și membru al Consiliului de Administrație al CNIR – Catalin Urtoi. El a prezentat informații la zi ale proiectului Tg. Mureș – Tg. Neamț – Letcani – Ungheni, proiect cu o lungime de 309,08 km.

„Iată situația la zi:

  1. Loturi care au contracte, proiectarea se apropie de final, iar lucrările de execuție vor fi demarate in luna Septembrie 2024 – 54,31 km
  2. Loturi scoase la licitație de Proiectare +Execuție – 42,7 km
  3. Loturi cu SF-ul finalizat si HG pe indicatorii tehnico-economici aprobați care urmează să fie scoase la licitația de Proiectare +Execuție – 118,8 km
  4. Loturi care au ajuns în faza finală cu SF-ul și urmează HG pe indicatorii tehnico-economici și lansarea licitațiilor de Proiectare + Execuție – 93,27 km
  5. Podul de la Ungheni are constructor desemnat și urmează semnarea contractului pentru Proiectare + Execuție, după etapa eventualelor contestații.

Toate acestea s-au întâmplat în perioada 2022-2024, sub conducerea ministrului transporturilor, Sorin Grindeanu”.
Detaliile fiecarui tronson de autostradă:

  1. Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km).

Faza de proiectare a acestui obiectiv a demarat în data de 31 mai 2024, antreprenorul NUROL INSAAT VE TICARET A.S, având la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru finalizarea execuției. Dacă totul decurge normal, execuția ar putea începe în Ianuarie 2025!

Acest contract, în valoare de 2,46 miliarde de lei (fără TVA), presupune inclusiv construcția drumului de legătură dintre A8 și A3 în lungime de 2,4 km. Finanțarea este asigurată prin PNRR (credit bancar cu dobândă redusă) 50% și 50% bugetul de stat (credite bancare).

  1. Miercurea Nirajului – Leghin, 159,20km

Această secțiune montană este împărțită în șase loturi:

  • Lot 1b, Miercurea Nirajului – Sarateni, 23,40km. Este în licitație de Proiectare + Execuție lansată în Aprilie 2024. Valoarea acestui lot este de aproximativ 3,9 miliarde lei fără TVA, finanțat prin PT 2021-2027 în procent de 40% și 60% bugetul de stat. Durata contractului 30 luni (6 luni proiectarea și 24 luni execuția).
  • Lot 1c, Sărățeni – Joseni, 32,40km are HG pe indicatorii tehnico-economici și urmează lansarea licitației de Proiectare + Execuție în trimestrul trei, de către noua companie CNIR.
  • Lot 1d, Joseni – Ditrău, 14,40km are HG pe indicatorii tehnico-economici și urmează lansarea licitației de Proiectare + Execuție în trimestrul trei, de către noua companie CNIR.
  • Lot 2a, Ditrău – Grințieș, 37,90km are HG pe indicatorii tehnico-economici și urmează lansarea licitației de Proiectare + Execuție în trimestrul trei, de către noua companie CNIR.
  • Lot 2b, Grințieș – Pipirig, 34,10km are HG pe indicatorii tehnico-economici și urmează lansarea licitației de Proiectare + Execuție în trimestrul trei, de către noua companie CNIR.

Observație! Aceste patru loturi montane de la Sărățeni la Pipirig au o valoare totală de aproximativ 23,8 miliarde lei fără TVA conform indicatorilor tehnico-economici și vor fi finanțate din PT 2021-2027 în procent de 40% și 60% de la bugetul de stat. Termenul de realizare pentru cele patru loturi este de maxim 48 luni (12 luni proiectarea și 36 luni execuția)

  • Lot 2c, Pipirig – Leghin (Vânători-Neamț),19,30km. În licitație de Proiectare + Execuție, lansată în Mai 2024. Valoarea acestui lot este de aproximativ 3,8 miliarde lei fără TVA, finanțat prin PT 2021-2027 în procent de 40% și 60% bugetul de stat. Durata contractului este de 30 luni (6 luni proiectarea și 24 luni execuția)
  1. Leghin (Vânători-Neamț) – Moțca , 29,91km

Antreprenor este asocierea SA&PE CONSTRUCT SRL – SPEDITION UMB SRL – TEHNOSTRADE SRL. Valoarea proiectului este 1,56 miliarde lei (fără TVA). Termen de proiectare 6 luni și termen de execuție 24 luni. Are finanțare asigurată prin PNRR (credit bancar cu dobândă redusă) 50% și 50% bugetul de stat (credite bancare).

Contractul a fost semnat în Septembrie 2023, iar CNAIR a emis ordinul pentru începerea proiectarii la 1 Februarie 2024. UMB a finalizat și depus la CNAIR Proiectul Tehnic de Execuție pentru acest lot, iar lucrările de execuție ar urma să înceapă în Septembrie 2024!

  1. Tronsonul Moțca -Lețcani -Ungheni, 93,27 km

Valoarea aproximativă 23,8 miliarde lei fără TVA .

În August va fi emis Acordul de Mediu, după care Studiul de Fezabilitate va fi complet! În perioada Septembrie – Noiembrie 2024 urmează CTE CNAIR, CTE MT și Interministeriala pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici și emiterea HG pe indicatori cu indicarea surselor de finanțare.

În cazul acestui tronson, urmează o decizie pe care o va lua CNAIR și Consitrans de închidere a contractului în faza de SF, iar Proiectarea va face obiectul unui nou contract de Proiectare + Execuție, contract ce va fi derulat de către noua companie CNIR, după finalizarea licitației cu toate etapele aferente. În urma acestei decizii, licitația de Proiectare + Execuție ar putea fi demarată de către CNIR spre finalul lui 2024 sau primul trimestru din 2025. Execuția acestui tronson va fi finalizată în 36 luni (proiectare+execuție) pentru toate loturile, ce urmează a fi stabilite în urma unei analize în cadrul CNIR.

  1. Podul peste Prut de la Ungheni, 261,20 m. Întreg obiectivul care va fi realizat are o lungime de 1km (inclusiv drumul de legătură și punctul de trecere a frontierei). Ness Proiect Europe SRL, din jud. Prahova, este constructorul desemnat de CNAIR pentru construirea podului de la Ungheni. Valoarea contractului se ridică la peste 156,26 milioane lei, fără TVA.
    CNAIR a emis raportul de procedură, iar contractul poate fi semnat după finalizarea perioadei de contestații și soluționarea acestora. Termenul este de 6 luni pentru proiectare și 18 luni execuția. Finanțarea este asigurată prin programul CEF – Connecting Europe Facility.

Aceasta este situația reală, la zi a proiectului autostrăzii Unirii-A8.

Personal voi continua să mă implic și să monitorizez acest proiect atât de necesar, indiferent de reacțiile pro sau contra ale celor care mă urmăresc”, incheie Catalin Urtoi.