Sindicatul Drumarilor „Elie Radu” revoltat de noile organigrame impuse de CNAIR

274


Sindicatul Drumarilor” Elie Radu”, sindicat reprezentativ in cadrul Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din Romania SA (CNAIR), printr-un comunicat, atrage atentia asupra intentiei factorilor decidenti de a modifica organigramele structurilor teritoriale ale companiei in baza legii 296/2023. Chiar daca in luna decembrie a anului trecut Consiliul de Administratie al companiei nu a aprobat aceste organigrame pe motiv ca nu au fost elaborate cu consultarea sindicatului, acum conducerea CNAIR revine cu intentia de a trece peste vointa sindicatului.

Subliniem faptul ca noile organigrame au fost concepute discriminatoriu menite sa promoveze strict clientela politica.
In urma sesizarii sindicatului in luna decembrie 2023 Consiliul de Administratie a respins aceste organigrame ca fiind neconforme, neunitare si care nu respecta legislatia in vigoare. Acesta a dispus ca impreuna cu sindicatul reprezentativ sa se refaca organigramele care sa indeplineasca toate criteriile enumerate mai sus. Din luna decembrie 2023 la fiecare intrunire a C.A. sindicatul a solicitat sa se tina cont de decizia luata pentru refacerea organigramelor, insa de fiecare data am fost ignorati incalcandu-se in mod flagrant legea dialogului social.
Prin aplicarea acestor organigrame in cadrul CNAIR vor aparea concedieri colective cu impact major asupra activitatii companiei.
Avand in vedere importanta strategica a companiei la securitatea nationala a Romaniei, aplicarea legii 296/2023 in cadrul CNAIR ar duce la o destabilizare totala a acesteia, cu impact asupra sigurantei rutiere a tarii.
De impactul acestei legii asupra companiei a fost mai interesat Sindicatul Drumarilor „Elie Radu”, decat conducerea companiei, care imediat dupa intrarea in vigoare a legii a solicitat o intalnire cu directorul general, solicitare ramasa fara niciun impact. Desi Legea nr.467/2006 obliga angajatorul ca in cazul in care exista o amenintare la adresa locurilor de munca sau au loc modificari importante in organizarea muncii sa initieze informari si consultari cu sindicatul reprezentativ, pana la acest moment nu a avut nicio astfel de intalnire, desi a fost sesizat in mai multe randuri, atat directorul general, cat si Consiliul de Administratie al CNAIR. In aceste conditii, Sindicatul a fost nevoit sa faca propria analiza care sa stea la baza memorandului in vedere exceptarii CNAIR de la aplicarea acestei legi si sa solicite sprijinul direct al Ministerului Transportului si Infrastructurii.
Apreciem ca aceasta lege este imposibil de aplicat in cadrul CNAIR, avand in vedere ca aceasta raspunde de administrarea a peste 16.000 km de drumuri si 1000 km de autostrazi, poduri, iar organizarea sa se extinde pe intreg teritoriul Romaniei. Astfel, la nivelul CNAIR exista organizate structuri teritoriale – Directii regionale de drumuri sii poduri, sectii de drumuri nationale, districte, Centrele de Coordonare si Intretinere – CIC-uri, Agentii de Control si Incasare ACI-uri si Agentii de Incasare-AI-uri, fiecare dintre acestea avand personal de conducere. Raportat la numarul total de angajati, cu numarul de personal de conducere doar la nivelul acestor structuri teritoriale, CNAIR-S.A. nu se poate incadra in procentul total de 8% de functii de conducere din total personal.
Mare parte din atributiile CNAIR sunt gestionate de directiile regionale de drumuri si poduri, care sunt imputernicite sa reprezinte CNAIR-S.A. conform obiectului de activitate din punct de vedere tehnic, juridic, economic si administrativ in raza teritoriala in care actioneaza. Astfel, acestea au structuri de intretinere si implementare proiecte, achizitii, economic, juridic, personal etc. Aceste structuri la nivel teritorial au fost gandite sa existe intr-o maniera supla, fara a fi sufocate cu numar mare de personal, ceea ce conduce la faptul ca acestea, de obicei, nu au in subordine un numar de 10 posturi, iar comasarea acestora doar de dragul taierii de posturi de conducere, ar duce la disfunctionalitati grave.
Siguranta participantilor la traficului rutier nu poate fi atinsa decat prin asigurarea unei stari tehnice corespunzatoare a drumului si a elementelor sale constitutive si printr-o capacitate reala, eficienta si neintrerupta de interventie in scopul prevenirii si inlaturarii imediate a tuturor factorilor de pericol previzibili sau imprevizibili.
Complexitatea activitatii CNAIR-S.A. ca administrator al retelei de drumuri, derivand din lege si din normativele tehnice specifice, avand ca deziderat final siguranta participantilor la traficului rutier, are impact si cu privire la raspunderea civila si penala, atat a persoanei juridice, cat si a salariatilor.
Aplicarea acestei legi are impact si cu privire la preluarea in administrare a urmatoarelor sectoare de drumuri care urmeaza a fi date in circulatie, insa din cauza taierii posturilor vacante, nu mai poate fi angajat personal care sa faca acest lucru. In plus, aceasta companie s-a confruntat cu o penurie de personal specializat, avand un deficit de personal de cel putin 700 persoane (cat ar fi trebuit angajat pana la sfarsitul anului si nr. total de personal).
In calitate de administrator al retelei de drumuri, este necesar, in mod obligatoriu, pastrarea parcului auto actual si decontarea cheltuielilor justificate cu privire la combustibil. Obligatiile stabilite prin Legislatie si Normative impun deplasarea si interventia angajatilor CNAIR/DRDP/SDN/CIC/District pe sectoarele de drumuri nationale si autostrazi din administrare cu autovehiculele din dotare. Restrictiile introduse de Legea nr. 296/2023 blocheaza buna desfasurare a sarcinilor si atributiilor de serviciu de catre salariati,
In cadrul CNAIR-SA. s-a negociat si semnat un contract colectiv de munca (CCM), conform Codului Muncii si Legii nr. 367/2022 privind dialogul social, astfel incat au fost stabilite drepturile salariale si celelalte drepturi de care beneficiaza salariatii. Prin semnarea Conventiei OIM nr. 98/1949, Romania s-a obligat sa ia masuri corespunzatoare pentru a incuraja si a promova dezvoltarea si folosirea procedurilor de negociere voluntara a contractelor colective si nicidecum de a inlatura efectele acestor contracte prin emiterea de dispozitii legale contrare. In contextul aplicarii prevederilor Legii nr. 296/2023 cu privire la acordarea tichetelor de masa si acord ea de premii, prime, bonusuri, alte drepturi de natura salariala, se incalca prevederile CCM in vigoare.
Avand in vedere aceste considerente Sindicatul Drumarilor Elie Radu revine cu solicitarea publica adresata ministrului transportului si cere avizarea favorabila a memorandumului de exceptare in totalitate a CNAIR SA de la aplicarea acestei legi si sustinerea spre aprobare de catre Guvernului Romaniei.
In cazul in care nu se vor initia discutii cu Sindicatul Drumarilor Elie Radu si nu se vor face demersuri in vederea exceptarii in totalitate de la aplicarea acestei legi, sindicatul avertizeaza asupra inceperii unor miscari de protest, prin pichetarea ministerului si a prefecturilor, atat in Bucuresti, cat si in tara, urmate apoi de proteste in cadrul CNAIR. Salariatii nu sunt obligati sa presteze munca suplimentara pentru a putea asigura viabilitatea drumurilor in prag de iarna, iar activitatea in cadrul agentiilor de control si incasare de la granita nu trebuie sa se desfasoare cu mancarea pe genunchi, fara pauze de masa etc.
CNAIR, la fel ca alte companii de stat, se confrunta cu lipsa personalului de specialitate. Firmele mari de constructii atrag inginerii cu salarii mult peste ceea ce ofera CNAIR, multinationalele atrag tinerii cu salarii si bonusuri impresionante, in timp ce CNAIR incearca sa tina cu dintii de profesionisti crescuti sau atrasi cu greu in cadrul companiei.
Astfel consideram ca implementarea la CNAIR a masurilor dispuse prin Legea nr.296/2023 ar duce la un regres puternic al companiei, iar rezultatele remarcabile obtinute cu greu in ultimii ani vor disparea acest lucru fiind cauzat si de pierderea profesionistilor din domeniu care se vor indrepta rapid catre mediul privat, cuantumul veniturilor istorice realizate cu greu in ultimii trei ani probabil va reveni la nivelul de jos, controalele efectuate in ACI-uri vor reveni la nivelul celor din perioadele negre ale companiei, iar protejarea si intretinerea infrastructurii rutiere se va putea realiza doar la cota de avarie avand impact major in siguranta participantilor la trafic.