Radu ANDREI, o viață de drumar

119

Avem printre noi OAMENI care au contribuit substanțial la transformarea radicală a infrastructurii din România și, de ce nu, chiar din lumea întreagă. Unul dintre cei mai buni specialiști români ai infrastructurii rutiere este prof. univ. dr. ing. Radu ANDREI. Cariera sa are multe aprecieri și aplauze, dovadă fiind cuvintele frumoase care sunt spuse când vine vorba despre el, fie că vorbim despre perioada de la DRDP Iași, de aceea de la CESTRIN București, cât, mai ales, de aceea de la Universitatea Tehnică „Gh. Asachi” Iași, suprapusă cu viața academică.
L-am provocat pe prof. univ. dr. ing. Radu ANDREI la o discuție despre domnia sa, dar răspunsul era cel așteptat, al unui om modest, care nu a făcut niciodată din realizările sale un motiv de a epata, de a arăta colegilor că este o vedetă în domeniu. „Vă mulțumesc mult pentru gândurile bune și apreciez în mod deosebit eforturile dumneavoastră de a populariza ideile și mai ales realizările confraților noștri în acest domeniu vital pentru viața și progresul nostru, al tuturor. Privind cu respect și admirație la ceea ce au făcut și continuă să facă pentru drumuri, Mentorii și colegii mei, așa cum v-am mai spus cândva despre ei, nu mă consider a fi vrednic să ies în fața lor, cu modestele mele încercări”, a fost răspunsul său.
Profesorul Radu ANDREI s-a născut în aceeași comună cu Luceafărul poeziei românești, în comuna Mihai Eminescu, dar în satul Cucorăni, județul Botoșani, în ziua de 13.01.1944. A urmat cursurile primare și gimnaziale în satul natal, iar în perioada 1957 – 1961 învață și obține Diploma de Maturitate la Școala Medie Nr.2 „Mihai Eminescu”, din Botosani. Copilăria sa a fost deosebit de grea, războiul și urmările sale punându-și amprenta pe viața comunităților rurale din România. A plecat de lângă mama rămasă singură, de această dată tocmai la București, unde între anii 1961-1967, urmează cursurile de Inginer de Drumuri și Poduri la Institutul de Construcții, Facultatea de Construcții Feroviare Drumuri și Poduri. A revenit în Moldova și, între 1967 – 1969, a lucrat ca Inginer stagiar la Întreprinderea Construcții în Transporturi Iași, la Proiectul: Drum național DN17 A, Sadova – Rădăuți. Încă de atunci s-a observat că va deveni unul dintre specialiștii de seamă ai infrastructurii rutiere.
Din anul 1969 până în anul 1974 își desfășoară activitatea tehnică și de cercetare la Laboratorul Regional al Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Iași, pe care l-a și condus. Ca urmare a experienței deja dobândite este selectat în grupul specialiștilor români pentru a lucra în străinătate și astfel între 1974 – 1980 continuă activitatea tehnică și de cercetare la Compania CONTRANSIMEX – LIBYA, Proiect Drum Tarhuna- Beni Walid, o investiție comună România – Libia. O misiune deosebit de importantă i se încredințează între anii 1980 – 1985, când devine Expert ONU la Birourile PNUD/ONU Varșovia/Polonia și la Geneva/Elveția, punându-și amprenta pe Proiectul Trans-European North – South Motorway. „Menționez în acest sens, că activitatea mea în calitate de Expert ONU pentru proiectul Trans European North- South Motorway- TEM, desfășurată în cadrul Diviziei Transporturi/ CEE/ ONU Geneva, a fost concretizată prin elaborarea a două volume de recomandări tehnice privind proiectarea și execuția lucrărilor de terasamente pentru proiectul TEM, acceptate de specialiștii celor zece țări participante la proiectul TEM, inclusiv România, și anume Technical Recommendations for the Design and Construction of Earthworks for TEM și Note for Guidance on Technical Recommendations for the Design and Construction of Earthworks for TEM”, ne-a spus prof. univ. dr. ing. Radu ANDREI.
Între anii 1985 – 1992 desfășoară activități tehnice și de cercetare la Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași, iar în perioada 1992 – 1993 a activat ca cercetător asociat la National Academy of Sciences, Washington D.C., USA, Strategic Highway Research Program-SHRP, unde a derulat interesante activități de cercetare în domeniul drumurilor.
A revenit în România, iar timp de un deceniu, 1993 – 2003, a fost Director Tehnic la Centrul de Studii Tehnice Rutiere și Informatică /CESTRIN din subordinea Administrației Naționale a Drumurilor, un loc de muncă în care a aplicat toată experiența sa internațională în activități de cercetare rutieră.
Între anii 1990-1995 desfășoară activitatea ca doctorand și obține titlul de Doctor în Inginerie Civilă la Universitatea Tehnică ”Gheorghe Asachi” din Iași, cu Titlul tezei de doctorat: „Contribuții la optimizarea parametrilor de compactare și corelarea lor cu tehnicile moderne de construcție a rambleurilor rutiere”.

După obținerea titlului de doctor, în perioada 1998-2002, începe și desfășoară activitatea didactică la Universitatea Tehnică „Gh. Asachi” Iași, Facultatea de Construcții și Instalații Iași, Departamentul Căi de Comunicații și Fundații (CCF) în calitate de Conferențiar universitar asociat. Recunoașterea valorii academice vine odată cu obținerea titlului de Profesor universitar titular la Universitatea Tehnică ”Gheorghe Asachi” din Iași, Facultatea de Construcții și Instalații Iași, Departament Căi de Comunicații și Fundații, unde și-a desfășurat activitatea între anii 2002-2009. De asemenea, în această perioadă începe și activități didactice și de conducere doctorate, înregistrând finalizarea a zece lucrări ale unor specialiști din infrastructură, din România și Republica Moldova.
Din anul 2009 activează ca profesor universitar – cadru asociat, conducător de doctorat la Universitatea Tehnică ”Gheorghe Asachi” din Iași. Pentru întreaga activitate academică, Senatul Universității Tehnice „Gh. Asachi” Iași i-a acordat titlul de profesor emerit, titulatura venind ca recunoaștere a realizărilor deosebite pe care le-a avut de-a lungul carierei universitare, atât în activitatea didactică, cât și în cea de cercetare științifică.
A avut o contribuție excelentă în promovarea rezultatelor pe care le-a obținut, cea mai importantă fiind pregătirea a 8 cărți, publicate în edituri de prestigiu, dintre care 5 sunt lucrări ISI, 15 lucrări BDI, circa 70 lucrări în diferite reviste.
De asemenea, activitatea de cercetare a fost concretizată în 7 brevete OSIM.
În semn de apreciere, profesorul Radu Andrei a primit în 1993 de la Academia de Științe a SUA „Diploma for Dedicated Service and significant Contributions to the International Strategic Highway Research Program –SHRP/ Washington D.C., USA. De asemenea, este afiliat ca membru al asociațiilor profesionale naționale APDP și Internaționale PIARC/AIPCR, COST, ISMARTI, DWAG/ TRB etc.
Ca urmare a experienței și pregătirii sale a fost certificat ca Expert Tehnic în domeniul: Drumuri, Poduri, Aeroporturi – certificat de Ministerul Lucrărilor Publice –MLPAT România Expert Evaluator UEFSCDI  Expert Evaluator UE/ Trans European Transport Network- Executive Agency –TEN-EA, Brussel – Belgia.
Trebuie să evidențiem că cele mai apreciate sunt contribuțiile personale aduse până în prezent prin elaborarea de tehnologii și standarde naționale specifice și prin cele două cărți de referință în domeniul terasamentelor, publicate prin edituri de prestigiu, și anume:
• Ghiduri practice pentru constructia terasamentelor ;
• Terasamente rutiere moderne. Tendinte actuale.
Din anul 2003, o prodigioasă activitate are prof. univ. dr. ing. Radu ANDREI în cadrul Asociației Permanente Internaționale a Congreselor de Drumuri –AIPCR, astfel:

  • 2003 – 2007: Permanent Association of Road Congresses – PIARC – Representative of Romania and member of the Technical Committee TC 4,5; Earthworks, drainage and sub grades;
  • 2007-2011: Romanian Représentative and Membre of the PIARC Technical Committee TC3 : Management of risk in transport infrastructure;
  • 2012 – 2016: Romanian Representative and Member of the PIARC Technical Committee D4.2 Road pavements;
  • 2016 – prezent: membru corespondent al Comitetului Tehnic AIPCR, TC4-Earthworks din cadrul Temei Strategice 4- Resilient Infrastructure.
    „De la început, intenția mea a fost aceea de a colabora și pune la dispoziția Comitetului TC4, cunoștintele și experiența acumulate pe parcursul carierei profesionale, evidențiate în CurriculumVitae, și aflate în directă corelație cu obiectivele Temei Strategice TS4. De asemenea, după acest mandat mă voi retrage și îmi doresc sprijinirea tinerilor specialiști români pentru implicarea pe măsura valorii excelente pe care o au și, astfel, pentru a obține rezultate foarte bune în cadrul PIARC”, ne-a spus profesorul Radu ANDREI.
    Vorbeam mai devreme despre modestia întruchipată în eroul nostru din acest profil. Citind mai departe ce ne-a spus profesorul ANDREI, veți avea răspunsul pe care l-am obținut și eu.
    „Deși m-am pensionat și, cu voia lui Dumnezeu, încă mai colaborez, în măsura posibilităților fizice și intelectuale, cu colegii de breaslă din țară și din străinătate, am rămas și prefer să rămân în continuare, băiatul acela desculț de la țară, fără tată, care a plecat în lume cu dorul veșnic al satului natal, cu lacrimile mamei curgând peste copilăria sa și a fraților rămași orfani după război, și cu gândul modest de a-și găsi un drum curat și simplu în viață, fără pretenții sau visuri deosebite. Acel băiat, care încă nu a uitat de lutul străbun pe care-l mai poartă-n picioare, și în care mă regăsesc cu adevărat, mă acuză uneori de faptul că l-am neglijat poate prea mult timp, ba chiar că uneori l-am uitat cu totul, amăgit fiind de graba și iureșul acestei lumi, de vanitatea proprie și chiar de teama zilei de mâine”, ne-a spus profesorul Radu ANDREI.
    Și dacă veți citi mai departe, îl veți înțelege cu siguranță pe eroul nostru: a avut de la cine învăța și astfel a reușit în viața profesională. Dar, mai ales, nu uită niciodată legăturile cu baștina și cu cei pe care i-a avut mentori.
    „Soarta a vrut ca eu să am șansa să întâlnesc, să învăț și să lucrez în acest domeniu complex al drumurilor cu oameni deosebiți, mulți dintre ei deja plecați dintre noi și care, acum, se opresc poate pentru o clipă din drumurile lor spre meleaguri stelare, ca să privească spre noi, cei rămași aici, și să vadă cum s-au irosit sau cum au rodit semințele semănate cu dragoste și grijă de ei pentru generațiile actuale și cele viitoare. Lor și multor altor Mentori, încă în viață (Prof. Zarojanu, Prof. Romanescu, Prof. Răileau, Prof.Vlad, Prof. Țăranu) le datorez și împreună, le datorăm cu toții, multe din realizările noastre de azi. Nume de profesori precum Profiri, Craus, Nicoară, Silion, Stănculescu, Dorobanțu, sau de Generali ai drumurilor, cum au fost Blumenfield, Boicu sau Bucșă, vor rămâne pentru totdeauna în memoria drumarilor și cred că doar aceștia merită, într-adevăr, să fie popularizați. Așadar, cum aș putea să-l fac pe acest băiat să mă ierte pentru uitarea, ignoranța și vanitățile mele? Cum aș putea să-l trădez și să-l neglijez în continuare, ieșind acum în față cu interviuri publice, când El, neschimbat, dar întristat de realitățile crunte pe care le trăim cu toții astăzi, încă mă mai așteaptă ca să finalizăm împreună acest nesfârșit, dar purificator interviu cu mine însumi?”, ne-a mai declarat cu aceeași modestie prof. univ. dr. ing. Radu ANDREI.