Administrația Națională a Drumurilor informează că, astăzi, a fost redeschisă circulația pe podul peste râul Bâc, situat pe șoseaua Balcani, precum și pe pasajul rutier peste calea ferată, drumul M1 și drumul de acces către strada Pietrăriei, iar șoferii pot circula în siguranță.
Evenimentul s-a desfășurat în prezența Viceprim-ministrului, Vladimir Bolea, a directorului general al Administrației Naționale a Drumurilor, Sergiu Bejan, a directorului executiv, Ștefan Popa, precum și a reprezentanților antreprenorilor.
„Acest proiect important, va îmbunătăți semnificativ fluiditatea traficului și va spori nivelul de siguranță rutieră pe una dintre cele mai importante artere ale țării, asigurând un trafic sigur și confortabil pentru cetățeni. Mulțumesc tuturor celor care au contribuit la realizarea acestui obiectiv. Continuăm să muncim împreună pentru dezvoltarea unei rețele rutiere moderne, în conformitate cu standardele europene”, a declarat Sergiu Bejan.

Vladimir Bolea, Ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale a declarat că „segmentul reabilitat face parte din drumul M1, care leagă vama Leușeni și frontiera cu România de Chișinău, și continuă spre Dubăsari și frontiera cu Ucraina. În același timp, este parte a coridorului de transport Est–Vest, cu impact direct asupra conectivității regionale, comerțului transfrontalier și mobilității cetățenilor.”
Menționăm că lucrările de reabilitare au fost realizate în cadrul proiectului „Lucrări de reabilitare a drumului M1 Frontiera cu România – Leușeni – Chișinău – Dubăsari – Frontiera cu Ucraina, km 93,65 – 94,45, inclusiv reabilitarea podului peste râul Bâc și a pasajului rutier peste calea ferată, Etapa a II-a”, un proiect amplu și complex de infrastructură rutieră, care are drept scop îmbunătățirea condițiilor de circulație, sporirea siguranței rutiere și reducerea timpilor de deplasare pe această arteră națională.
Implementarea acestui proiect a presupus un volum tehnic complex de lucrări, precum:
– construcția a 5 podețe și amenajarea stației de epurare a apelor pluviale.
– construcția a circa 2 km de drum (inclusiv drum de acces zona Pruncul cu o lungime de 920 m (denivelat), str. Pietrăriei, bretele de acces str. Calea Ieșilor, acces s. Ghidighici), înălțimea terasamentelor pe alocuri ajunge la 7 m, iar înălțimea sistemului rutier este de aproximativ 77-97 cm;
– construcția a 2 poduri (un pod de încrucișare cu lungimea de circa 80 m, lățimea circa 14 m, care denivelat asigură traversarea r. Bâc, și a drumului de acces spre str. Pietrăriei;
– construcția a unui pasaj ce traversează calea ferată cu o lungime de cca 60 m și lățimea de circa 14 m, prevăzut cu două benzi de circulație de 3,75 m fiecare la ambele poduri și trotuar pe partea stângă la ambele poduri;
– instalarea unui sistem modern de iluminat electric exterior, cu montarea a 52 de piloni, corpuri de iluminat, pozarea a cca 2 km de cablu pentru acesta;
– regularizarea albiei râului Bâc pe o lungime de cca 500 m, consolidarea acesteia;
– construcția unui zid de sprijin din gabioane, cu o lungime de 150m;
– instalarea unui sistem modern de iluminat electric exterior, cu montarea a 52 de piloni, corpuri de iluminat, pozarea a cca 2 km de cablu pentru acesta; regularizarea albiei râului Bâc pe o lungime de cca 500 m, consolidarea acesteia; construcția unui zid de sprijin din gabioane, cu o lungime de 150m; construcția a 5 podețe; amenajarea stației de epurare a apelor pluviale.
Valoarea actuală a proiectului constituie circa 184,79 milioane lei, dintre care 38,37 milioane lei pentru construcția podului peste râul Bâc, 29,99 milioane lei pentru construcția pasajului peste calea ferată, iar 95,45 milioane lei pentru lucrările de construcție a drumurilor și acceselor, inclusiv drumul de acces spre zona industrială Pruncul (acces nr. 1, 2 și 3), strămutarea albiei râului Bâc și lucrările de racordare cu strada Pietrăriei. Important de menționat că lucrările sunt finalizate în proporție de 99%, fiind realizate toate măsurile necesare pentru deschiderea circulației rutiere în condiții de siguranță pe pod, pasaj, drumul M1 și drumurile de acces către strada Pietrăriei.
Până la recepția finală, vor fi efectuate lucrări minore rămase, printre care: aplicarea celui de-al doilea strat de vopsea pe parapetele pietonale, consolidarea conului de acces la pasaj, finalizarea unei porțiuni de zid din gabioane și a trotuarului pe drumul de acces spre strada Pietrăriei, amenajarea zonei mediane pe drumul M1 în zona SAC „VENTO” și consolidarea unei porțiuni de 30 m a albiei râului Bâc.
Administrația Națională a Drumurilor „mulțumește antreprenorilor, proiectanților, echipelor de supraveghere, drumarilor și tuturor celor implicați pentru eforturile depuse în realizarea acestui obiectiv de importanță națională, precum și participanților la trafic pentru răbdare și înțelegere pe durata lucrărilor”.
