Primii cinci kilometri de autostradă de pe teritoriul Republicii Moldova vor fi construiți în parteneriat cu România, anunță secretarul de stat al Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de la București, Irinel Ionel Scrioșteanu. Acesta a confirmat, la emisiunea „Zi de zi” de la Radio Moldova , că lucrările de construcție a noului pod de la Ungheni, numite și „Podul de flori”, se desfășoară conform planului, și deschiderea acestuia în anul 2026 este un obiectiv realizabil.

„Recent, a fost semnat un document între România și Republica Moldova, prin care ne angajăm ca primii cinci kilometri de autostradă din Republica Moldova să-i construim împreună”, a declarat Scrioșteanu.
Potrivit secretarului de stat, a fost deja formată o echipă comună care lucrează la o primă etapă de proiectare, urmând ca, în maximum două luni, să fie demarată „ licitația pentru execuția lucrărilor” .
Acești cinci kilometri vor reprezenta prima porțiune de drum de mare viteză construită vreodată în Republica Moldova, parte din viitoarea conexiune cu Autostrada Târgu Mureș-Iași-Ungheni. Proiectul va lega infrastructura rutieră a Republicii Moldova de rețeaua de autostrăzi a Uniunii Europene.
Irinel Ionel Scrioșteanu a mai spus că segmentul de aproape cinci kilometri va deveni „ nucleul primei autostrăzi moldovenești” .
„Este vorba de un prim tronson de autostradă pe care îl vom construi împreună. Va porni direct de la podul de la Ungheni și va intra aproximativ cinci kilometri pe teritoriul Republicii Moldova”, a precizat Scrioșteanu.
Lucrările la podul de la Ungheni sunt în grafic
Irinel Scrioșteanu a adăugat, la postul public de radio, că lucrările la noul pod de nivel de autostradă, începutul în primăvara acestui an, au loc simultan pe ambele maluri ale Prutului.
„Picioarele podului cresc, au ajuns la partea de suprastructură. A fost realizat radierul pentru pila de pe malul românesc și pentru elevațiile culei” , a explicat secretarul de stat.
Tot el a precizat că este în desfășurare „producția tablierului metalic la Satu Mare”, care va fi montat în primăvară.
De asemenea, punctul vamal aferent podului urmează să fie construit în întregime pe teritoriul României. Scrioșteanu a mai precizat că lucrările la acest obiectiv vor începe în următoarele, iar amplasarea sa va permite organizarea unui control coordonat și gestionarea mai eficientă a traficului.
Reprezentantul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de la București a adăugat că deschiderea podului în anul 2026 este un obiectiv fezabil.
„Lucrările sunt în grafic. În toamna anului viitor, vom putea deschide circulația pe acest pod, într-o primă fază, nu la nivelul de autostradă, dar cu drumul de legătură funcțional pe ambele maluri”, a menționat Irinel Scrioșteanu.
Alte patru poduri peste Prut, în pregătire
Scrioșteanu a confirmat, la Radio Moldova, că Bucureștiul și Chișinăul lucrează și la dezvoltarea altor patru poduri rutiere: Stânca-Costești, Răducăneni-Bărboieni, Bumbăta-Leova și Fălciu-Cantemir, toate aflate în etapa de proiectare și stabilire a punctelor de conexiune.
„Bineînțeles că nu ne oprim la primul pod la nivel de autostradă. Primele patru le-am contractat deja la nivel de proiectare. Am avut câteva întâlniri cu omologii din Republica Moldova și am stabilit locațiile exacte” , a spus el.
Irinel Ionel Scrioșteanu și-a exprimat speranța ca, până în 2030, toate raioanele de frontieră ale Republicii Moldova să fie conectate rutier cu România.











