Poduri gemene pentru traversarea Prutului, la Ungheni

72

Construirea Podului peste râul Prut, de la Ungheni, parte din Autostrada Unirii A8 Tg. Mureş – Iaşi – Ungheni, se apropie de debut. Lucrările vor avea asigurată finanțarea prin atragerea fondurilor europene din Programul Operațional de Transport 2021-2027. Antreprenorul (NESS PROIECT EUROPE SRL) are la dispoziție 151,68 milioane de lei (fără TVA) și 24 de luni (6 luni proiectare și 18 luni execuție) pentru construcția acestui obiectiv.


După un secol și jumătate, Unghenii Moldovei vor avea parte de o nouă lucrare de artă care va deservi, de această dată, traficul rutier peste râul Prut. Aici este în funcțiune podul feroviar construit în perioada 1876-1877, după proiectul arhitectului francez Gustave Eiffel, creatorul Turnului Eiffel din Paris. Podul a fost deschis pe 9/21 aprilie 1877, cu doar trei zile înainte ca Rusia să declare război contra Turciei. La început, pe acesta au trecut sute de vagoane cu mii de tone de armament și trupele rusești spre frontul de luptă cu armata Imperiului Otoman. De această dată, noul pod are tot o menire strategică, respectiv de a asigura dezvoltarea Moldovei istorice și deschiderea ei spre traseele investiționale ale Europei. Proiectul a fost asumat printr-un acord semnat între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind aspectele tehnice, financiare, juridice și organizatorice referitoare la construirea, exploatarea, întreținerea și repararea podului rutier de frontieră între cele două state peste râul Prut.
Finanțarea pentru proiectul tehnic al obiectivului, construcția podului propriu-zis și construcția infrastructurii conexe pe teritoriul său va fi asigurată de Guvernul României. Republica Moldova ar urma să asigure finanțarea pentru construcția infrastructurii rutiere conexe, la această dată fiind executată intersecția de tip giratoriu de la desprinderea de drumul de centură al orașului Ungheni, proiect executat cu fonduri europene. Costul total al lucrărilor este de aproximativ 40 de milioane de euro, din care Republica Moldova ar urma să aloce circa 7 milioane de euro, inclusiv pentru lucrările la punctul de control trecere frontieră.
Ani mulți de eforturi formidabile, de încercări, de reveniri, de lupte cu structuri ale statului, cu reprezentanți dispuși mai de grabă să blocheze proiectul. Zile cu termene de așteptare apăsătoare și emoții… Toate lucrurile trainice, rămase peste timp, au fost zidite cu răbdare și meticulozitate. Și de această dată s-au respectat regulile, iar acum suntem în pragul unui nou demers – demararea lucrărilor de construcție a noii lucrări de artă.

Poduri în paralel, câte unul pe sens
Interconectarea viitoarei autostrăzi A8, Târgu-Mureş – Iaşi – Ungheni, cel de-al treilea tronson al Autostrăzii Unirii A8 Tg. Mureş – Iaşi – Ungheni cu infrastructura de transport rutier de pe teritoriul Republicii Moldova, în special cu drumul M14 Criva – Briceni – Chişinău – Tiraspol, se va realiza printr-un pod peste Prut la Ungheni. Noua lucrare de artă urmează a fi compusă din două poduri, cu suprastructura pe fiecare pod alcătuită dintr-o casetă metalică cu înălţime variabilă, prevăzută la partea superioară cu platelaj din beton armat şi beton precomprimat, având deschiderile teoretice de 70.00 m + 100.00 m + 70.00 m. Lungimea tablierului este 242.60 m (inclusiv capetele tablierului peste zonele de rezemare), iar lungimea podului va fi de 261.20 m. In interiorul casetei sunt prevăzute diafragme cu goluri bordate pentru a asigura accesul la intervenții a personalului de întreţinere. Tablierul va fi confecţionat uzinal în tronsoane ce vor fi asamblate pe şantier.
Infrastructura podului va fi alcătuită din două culee şi două pile fundate indirect pe câte 26 piloţi foraţi de diametru mare (1.50 m) şi lungimea de 35.00 m. Piloţii sunt solidarizaţi la partea superioară cu radiere din beton armat cu înălţimea de 3.00 m. Elevaţiile pilelor sunt lamelare şi sunt prevăzute în plan cu forma hidrodinamică în amonte şi aval. Alcătuirea secţională este de tip casetat cu trei pereţi despărţitori cu grosimea de 0.85 m, golurile rezultate fiind umplute cu beton simplu. Culeele sunt fundate indirect pe câte 18 piloţi foraţi cu diametrul 1.50 m şi lungimea de 35.00 m. Piloţii sunt solidarizaţi la partea superioară cu radiere din beton armat cu înălţimea de 2.00 m. Elevaţiile culeelor vor fi realizate din pereţi verticali, completaţi cu grindă-banchetă, zid de gardă şi ranforţi din beton armat între fundaţii şi banchetă. Lateral, în culee, sunt prevăzute ziduri întoarse din beton armat, de formă trapezoidală, cu grosime variabilă (0,50 m la capete şi 1,00 m în secţiunea verticală de încastrare din faţă spre umplutură a culeei. Executarea infrastructurilor se va face la adăpostul incintelor de palplanşe etanșe. Aparatele de reazem utilizate vor fi de tip modern cu izolatori antiseismici.
Calea pe fiecare pod va asigura o parte carosabilă de 8.00 m şi un trotuar cu lăţimea de 2.05 m separat de partea carosabilă printr-un parapet de siguranţă metalic ce va corespunde nivelului de protecţie foarte ridicată H4b. Calea pe pod va avea următoarea alcătuire: mixtură asfaltică stabilizată MAS16 – 4 cm; beton asfaltic pentru poduri BAP16 – 4 cm; şapă de protecţie a hidroizolaţiei BA8 – 2 cm; hidroizolaţie – 1 cm. Dispozitivele de acoperire a rosturilor vor fi de tip etanş şi vor fi montaţi în dreptul rostului de pe fiecare culee.
Legătura cu autostrada va fi realizată printr-un drum de legătură care va avea o platformă de 26 m și o lățime a părții carosabile de 15 m (4 x 3,75).
Punct de control la trecerea frontierei
Deoarece râul Prut este în acest moment granița dintre state, trecerea se va face doar după controlul de frontieră, asigurat de către autoritățile care funcționează în punctele vamale. Pentru acestea sunt prevăzute, pentru fiecare stat, zone de parcare şi cântar pentru autovehiculele de transport marfă, parcări pentru autoturisme, clădire administrativă. Intrarea în ţară şi ieşirea din ţară se va face pe câte şapte benzi pentru fiecare sens de circulaţie, pe o lungime de circa 530 m.
Siguranţa circulaţiei
Trotuarul podului va fi separat de partea carosabilă printr-un parapet de siguranţă metalic ce va corespunde nivelului de protecţie foarte ridicată H4b. De asemenea, a fost stabilită instalarea unui gard de siguranţă pe toată lungimea drumului de legătură şi a podului. Totodată, vor fi asigurate dispozitive antiorbire, precum și marcaje orizontale, verticale şi indicatoare rutiere necesare pentru siguranţa circulaţiei pe drumul de legătură, precum şi pe platformele aferente punctului de frontieră.
Statul român dorește ca până în 2030 râul Prut să fie traversat de 11 poduri rutiere.