Cel mai vechi pod peste Bahlui din oraș va fi reabilitat. Proiectul tehnic pentru Podul de Piatră a fost finalizat: reabilitarea va costa peste 16 milioane lei. Potrivit Primăriei, podul a fost construit la începutul secolului al XIX-lea și are o lungime de aproape 40 metri.
Cel mai vechi pod peste Bahlui din oraș va fi reabilitat. Proiectul tehnic pentru Podul de Piatră a fost finalizat: reabilitarea va
Podul de Piatră a fost inclus pe lista monumentelor istorice în anul 2015. Conform expertizelor tehnice, podul se află într-o stare avansată de degradare și necesită intervenții urgență. La momentul construirii, podul nu a fost executat pentru nicio clasă de încărcare în condițiile în care, ulterior, până în anii 1970, a fost utilizat pentru traficul curent din Iași, inclusiv pentru tramvai. Destinația actuală este de pod pietonal.
- Care sunt lucrările propuse pentru restaurarea podului
Expertizele au arătat, printre altele, numeroase fisuri și crăpături, căderea unor bucăți de piatră și degradări la nivelul fundației sau infrastructurii. Experții au concluzionat că podul se prezintă într-o „stare total nesatisfăcătoare și necesită intervenții de reabilitarea și consolidare”.
Printre lucrările propuse se numără: reabilitarea căii de pe pod (decapări până la nivelul umpluturii, refacerea pavajului din piatră cubică, refacerea rosturilor, completarea zidăriei dislocate etc.), reparații la nivelul pilelor și culeilor (zidăria de piatră prezintă degradări semnificative) și lucrări la nivelul rampelor de acces (inclusiv cu realizarea unui racord corespunztăr a căii de pe pod cu trotuarele străzilor adiacente). Potrivit proiectului, în procesul de restaurare va fi utilizată piatră naturală. Alte intervenții presupun consolidarea și amenajarea albiei râului în zona podului.
Nu în ultimul rând, podul va beneficia de un sistem de iluminat arhitectural. „Lucrările de consolidare și reparații au ca scop refacerea părții avariate sau deteriorate a construcției. Pe timpul intervențiilor, se va asigura echilibrul static, rezistența și stabilitatea întregii structurii care să preîntâmpine prăbușirea acesteia, atât în ansamblu cât și a unor părți. De asemenea, se vor amenaja și asigura pante de scurgere a apelor pluviale și a celor din albie care pot să varieze pe timpul lucrărilor de intervenție”, se arată în documentația tehnică.
Proiectul a obținut toate avizele necesare și va fi aprobat de către Consiliul Local (CL) în ședința ordinară din 19 decembrie. Devizul general are o valoare totală de 16,8 milioane lei (inclusiv TVA). Lucrările efective de reabilitare sunt estimate la aproape 10 milioane lei, iar termenul de execuție este de 12 luni.
Aprobarea documentației tehnice de către plenul CL nu implică și alocarea resurselor financiare pentru demararea investiției. Pasul următor este ca Primăria să identifice fondurile necesare și să lanseze o licitație de execuție.