Conectarea zonelor urbane și sub-urbane în mod prietenos pentru bicicliști este foarte slab dezvoltată în județul Iași, proiectele aflate în implementare fiind foarte puține.
Primăriile de la Podu Iloaiei și Miroslava, din județul Iași, implementează în această perioadă primele proiecte de amenajare a unor piste de deplasare a bicicliștilor. Sunt primele inițiative de dezvoltare a infrastructurii pentru mobilitate verde — un proiect destinat încurajării transportului alternativ precum bicicleta și vehiculele electrice ușoare.

Cel mai avansat proiect, cu indicatori tehnici de amploare, se află în derulare în comuna Miroslava, cea mai mare comunitate rurală din Moldova. Cea mai importantă va fi pista care se amenajează pe partea stângă a Drumului Județean DJ 248A, de la kilometrul 6 + 705,00 până la kilometrul 6 + 864,60, un pasaj superior peste VO DN 28D. Pasajul suprateran pentru traversarea Variantei Ocolitoare DN28D va fi realizat la o distanță de 31,15 metri față de centrul insulei centrale a sensului giratoriu spre satul Valea Ursului. Acesta va avea cinci deschideri, fiecare cu câte o deschidere de 29 metri, și va fi dotat cu sistem de iluminat.

În cadrul proiectului este prevăzută și amenajarea unor parcări pentru biciclete, dar și elemente pentru colectarea și evacuarea corespunzătoare a apei. Acestea vor fi amenajate cu rastele, în funcție de spațiul disponibil, și cu aceeași structură cu cea a pistei proiectate. În funcție de condițiile existente din teren, la faza de Proiect Tehnic de execuție au fost stabilite amplasamentele parcărilor pentru biciclete, pe planurile de situație, de comun acord cu beneficiarul. Finanțarea proiectului este asigurată de Administratia Fondului pentru Mediu.

Prin contractul încheiat de Primăria orașului Podu Iloaiei se prevede amenajarea unei rețele de piste de biciclete pe o distanță de aproximativ 10 km, finanțată prin fonduri PNRR și în valoare de circa 11 milioane de lei.

Rețeaua propusă va include: piste cu lățimi de 2,4 m pe tronsonul paralel cu drumul național DN28, de la intrarea în localitatea Budăi, până în centrul orașului Podu Iloaiei; segmente de 1,2 m pe străzile din interiorul localității și trasee ce vor traversa principalele artere locale din satele componente Scobâlțeni, Cosițeni, Holm— inclusiv Matei Ganea, Nicolae Iorga, Cuza Vodă, Neagoe Basarab și altele — conectând zonele rezidențiale cu centrul orașului și cu drumul național.
În prezent, orașul Podu Iloaiei nu are o rețea de piste de biciclete funcțională, astfel că această inițiativă ar reprezenta o noutate majoră pentru comunitate. Autoritățile locale au argumentat că investiția are ca scop: susținerea mobilității alternative pentru elevi, angajați și locuitori în general, promovarea transportului verde și reducerea dependenței de mașină.
Un rol major îl va avea Creșterea siguranței cicliștilor prin separarea de traficul auto, în special cel de pe drumul național DN 28, mai ales că în zonă funcționează Liceul agricol „Haralamb Vasiliu” Podu Iloaiei.

Dobândirea unei infrastructuri ciclabile eficiente în România rămâne o provocare — multe comunități abia încep să dezvolte rețele moderne, iar calitatea traseelor este adesea sub așteptări comparativ cu standardele europene. Proiectele din orașul Podu Iloaiei și comuna Miroslava fac parte din eforturile locale de a aborda această nevoie, deși rămâne de văzut cum vor arăta și funcționa efectiv aceste rețele.
Bogdan Chirica











