Modernizarea DN 14B – drum TransRegio Blaj-Teiuș-A10.

77

Au fost aprobați indicatorii tehnico-economici și devizul general ai obiectivului de investiții “Modernizare DN14B și poduri peste CF M200 la Teiuș si CF M300 la Crăciunel (drum TransRegio Blaj – Teiuș – A10)”.

Obiectivul de investiții este derulat în parteneriat de către CNAIR și asocierea CJ Alba și primăriile Blaj, Teiuș, Mihalț și Crăciunelu de Jos. Noul drum TransRegio Blaj – Teiuș – A10 conține sectoare de drum existent ale DN 14 B care sunt propuse spre modernizare și patru sectoare de drum nou și are o lungime de 20.921 m. Sectoarele de drum existent ce vor fi modernizate includ corecția unor curbe cu translatarea axului stânga dreapta față de existent, pentru asigurarea unei geometrii corespunzătoare normelor tehnice și lărgirea platformei drumului la 10 m. Noul drum va asigura acces direct la rețeaua TEN-T prin nodul rutier de la Teiuș al autostrăzii A10 Sebeș-Turda.

DN14B este un drum național secundar care asigură conectivitatea între drumuri aparținând rețelei rutiere primare. Acesta conectează DN1/E81- în orașul Teiuș cu autostrada A10 Sebeș -Turda Lot2 prin nodul rutier Teiuș și DN14 drumul național principal la Copșa Mică. Se intersectează cu DJ 107H, DJ107B, DJ142L, DC11A, DC34 și alte drumuri locale.

DN14B este un drum național secundar de clasă tehnică IV, cu o lungime totală de 58km, ce traversează o zonă specifică zonei de deal și este administrat de CNAIR SA prin DRDP Cluj. DN14B este un drum cu o bandă de circulație pe sens, cu o parte carosabilă de 6 metri și o platformă a drumului de 8 metri.

Conform recensământului din 2022, drumul era tranzitat zilnic de 4304 de vehicule (intensitate medie).

Obiectivul de investiție se desfășoară pe raza județului Alba, traversând teritoriul a șase unități administrativ teritoriale: Galda de Jos, Orașul Teiuș, Sântimbru, Mihalț, Crăciunelu de Jos, Blaj, în intravilanul și extravilanul acestora.

Pentru stabilirea traseului obiectivului de investiție s-a realizat un studiu privind alternativele posibile de traseu, fiind studiate trei variante.

Traseul aprobat se desprinde din DN1/E81, km 396+500 situat la limita UAT Teiuș cu UAT Galda de Jos, prin intermediul unui sens giratoriu proiectat. Apoi continuă pe un sector de drum nou, pornind de la km 0+000, traversând o zonă de teren agricol plat, paralel cu un canal ANIF. Ajunge în spatele zonei industriale a orașului Teiuș, unde este prevăzută o conexiune cu parcul industrial Teiuș, la km 0+750, traversează parcul industrial și se conectează cu traseul existent al DN14B în zona km 1+320, la marginea zonei urbane construite a orașului Teiuș.În continuare, traseul drumului Transregio se pliază pe axul existent al DN14B, întâlnind la km 1+400 sensul giratoriu existent ce aparține nodului rutier Teiuș al autostrăzii Sebeș-Turda, Lot 2.

De aici traseul se menține pe axul existent al DN14B, subtraversează la km 2+000 autostrada A10 prin pasajul existent al autostrăzii.

Începând cu poziția km 2+240 drumul Transregio se dezvoltă pe un pasaj superior proiectat de lungime L= 668.40m. Pasajul traversează denivelat linia CF M200 Teiuș, linia CF M300 Crăciunelu – racord spre stația Coșlariu ce aparține coridorului IV Pan european și drumul județean DJ107H. Pasajul nu se suprapune cu traseul DN14B, acesta fiind translatat spre deapta cu 35m fața de drumul DN14B existent.

De la km 3+090 – km 4+000 drumul se suprapune pe teritoriul administrativ al UAT Sântimbru și urmareste traseul existent al DN14B.

La km 3+820 traversează denivelat linia CF M300 printr-un pasaj superior existent, realizat în cadrul proiectului de modernizare cale ferată. Imediat după ieșirea de pe pasajul existent, se va realiza o corecție a curbei existente prin mărirea razei de la 90 m la 230 m.

Noul drum TransRegio Blaj – Teiuș – A10 conține sectoare de drum existent ale DN 14 B care sunt propuse spre modernizare și patru sectoare de drum nou și are o lungime de 20.921 m. Sectoarele de drum existent ce vor fi modernizate includ corecția unor curbe cu translatarea axului stânga dreapta față de existent, pentru asigurarea unei geometrii corespunzătoare normelor tehnice și lărgirea platformei drumului la 10 m. entru proiectul de ”modernizare DN 14 B + poduri (peste CF M200-Teiuș și CF M300 Crăciunel) + creșterea siguranței”a fost încheiat protocol de colaborare, în 2022, între Consiliul Județean Alba, patru administrații locale (Blaj, Teiuș, Mihalț și Crăciunelu de Jos) și CNAIR.