„Tunelul Momaia”, dealul din județul Argeș, este cea mai complexă lucrare de autostradă care se execută în țara noastră, primul tunel forat de autostradă din România. Tunelul, cu cele două galerii ale sale, nu e săpat cu mari mașini specializate pentru forat, ci printr-o altă metodă.
Secțiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeș (circa 9,8 km lungime) este primul lot din zona „montană”, mai dură a autostrăzii A1 Sibiu – Pitești. Nu trece efectiv prin munți, ci printr-o zonă de dealuri, dar lucrările la autostradă sunt complexe și specifice unei zone montane: numeroase viaducte și poduri, consolidări de versanți, dar și un tunel forat cu galerie dublă, lung de aproape 1,35 km – singurul tunel forat pe o autostradă în România ce se află acum în execuție.
În total, „Tunelul Momaia” va avea o lungime de 1.35 km, el fiind compus din două galerii, două tuneluri botezate „Alina” și „Daniela”.
Din analiza HotNews rezultă că, la zi, stadiul forajelor arată, astfel:
- În tunelul Alina s-au forat până acum 1.023 m (mai rămân 319m din totalul de 1.342 m)
- În tunelul Daniela s-au forat până acum 1.190 m (mai rămân 160m din totalul de 1.350m)
În paralel cu forajele, constructorul a început și lucrările de căptușeală interioară a pereților tunelului. În tunelul Daniela au fost căptușiți cu beton până acum aproape 300 de metri.
Cum este forat
Tunelul pe sub dealul Momaia nu este forat cu mașinării speciale cu cap de freză, de tip TBM (Tunnel Boring Machine), precum în prezent sunt folosite la Magistrala 6 de metrou din București sau pe lucrările de cale ferată Brașov – Sighișoara.
„Momaia” este realizat prin tehnologia NATM (New Austrian tunneling method) care presupune excavarea secvențială a tunelului și ranforsarea pe parcurs a pereților. Asta se face prin pulverizarea de straturi de beton.
Practic, tunelul este săpat în mod tradițional, prin segmente mici, apoi pereții de rocă expusă sunt ranforsați cu plasă de metal și peste ei este așezat beton torcretat pentru a da rezistență. Odată finalizat un astfel de segment, se trece la forarea următorului.
Ulterior, de-a lungul tunelului astfel săpat și stabilizat, se aplică și hidroizolația și căptușeala finală din beton care înglobează și armătura principală.
Apoi se trece la finisaje și la dotarea tunelurilor cu instalații și utilități.
Pe lângă cele două galerii principale ale tunelului, au fost realizate și trei conexiuni între ele, pentru situații de urgențe, două pietonale și una mai mare prin care pot trece și mașinile dintr-un tunel în celălalt.
Autostrada A1 Sibiu – Pitești, pe loturi / Sursa: HotNews.ro