Licitație pentru construirea a încă 12,3 km de autostradă pe raza județului Iași

75

CNAIR a lansat licitația privind construirea primul tronson din autostrada Pașcani – Suceava, sector care presupune amenajarea a 12,3 km de drum rapid pe raza județului Iași. În prima parte a tronsonului, zona Gâstești, va fi construit un viaduct de 1.050 m care va traversa o vale, un drum județean și calea ferată.

Tronsonul Pașcani – Roșcani este unul dintre cele două loturi ale autostrăzii spre Suceava și are o lungime de 33 dintre cei 62 km proiectați. Valoarea totală a contractului aferent primului lot ajunge, conform informațiilor publicate în SEAP, la 4,3 miliarde lei, fără TVA. În cazul sectorului Roșcani – Suceava, licitația de proiectare și execuție va fi lansată zilele acestea, documentația fiind deja transmisă spre verificare și publicare.

  • Primul sector al autostrăzii cuprinde lucrări pe 12,3 km în județul Iași, 6,5 km în Botoșani și 14,2 km în Suceava – în zona suceveană lucrările se vor desfășura 99% pe raza comunei Dolhasca. Localitățile tranzitate de traseul autostrăzii sunt Pașcani, Valea Seacă, Lespezi, Tătăruși (Iași), Tudora (Botoșani), Dolhasca, Liteni (primul tronson), Fântânele, Udești, Verești, Dumbrăveni, Salcea și Suceava (al doilea tronson).
  • În prezent, pe raza județului Iași se lucrează la tronsonul Mircești – Pașcani, parte din A7, sector care are o lungime de 29,1 km și include nodul turbion A7-A8 de la Pașcani. Alți 1,2 km de pe raza județului sunt contractați în cadrul capătului estic al sectorului montan A8 (Leghin – Moțca), inclusiv cu podul peste Moldova. Cu cei 12,3 km de pe autostrada Pașcani – Suceava, la Iași vor fi în lucru 42,6 km de autostradă. În schimb, restanța majoră este autostrada Iașului (93 km) între Ungheni, Iași și Moțca, proiect care se zbate încă în chinurile studiului de fezabilitate.

Construcția lotului Pașcani – Roșcani presupune și lucrări de demolare ale unor construcții, precum: 2 anexe ale unei ferme (Pașcani, Iași)6 anexe de la o stână (Lespezi, Iași), alături de relocări de utilități pe raza comunelor Tătăruși și Lespezi.

nod rutier heci
Acesta este singurul nod rutier din județul Iași aferent autostrăzii spre Suceava, din zona Heci (comuna Lespezi)

Care este traseul primului tronson scos la licitație

Traseul autostrăzii Pașcani – Roșcani se desprinde din nodul rutier Pașcani, amenajat în cadrul proiectului de construire a autostrăzii Bacău – Pașcani, sector din A7 aflat în construcție. După viaductul de 1.050 m, traseul merge în paralel cu DJ 208 și magistrala de cale ferată, iar, până în vestul localității Heci, intersectează trei obiective: un drum comunal, râul Conteasca și DJ 208. La Heci este propus un nod rutier (la intersecția cu drumul județean 208F), care va asigura conectivitatea cu localitățile din apropiere (vezi schița de mai sus).

Potrivit proiectului, traseul continuă continuă cu un viaduct peste râul Trestioara, iese de pe teritoriul județului Iași și intră pe județul Suceava, în zona intersecției cu un drum comunal (DC130A), iar, în mai puțin de un kilometru, este prevăzut un pasaj peste un drum județean (DJ 208S) și calea ferată, un pasaj cu o lungime de 900 metri.

traseu pascani roscani
Traseul Pașcani – Roșcani, cu trei noduri rutiere și o lungime totală de 33 km

„Traseul continuă pe Valea Siretului și merge aproximativ paralel cu calea ferată. Traversează râul Soimuzul Mare, după care ocolește localitatea Dolhasca prin partea de est și traversează râul Siret printr-un pod (circa 850 m, n.r.). În dreptul localității Dolhasca este propus un nod rutier”, se arată în caietul de sarcini.

Acest nod rutier asigură conectivitatea cu DJ 208I – ulterior, traseul merge paralel cu acest drum județean pe o lungime de circa 8 km, după care iese din județul Suceava și intra pe raza localității Tudora (jud. Botoșani) și, apoi, din nou în Suceava, pe raza localității Liteni (comuna Roșcani). În zona acestei localități, antreprenorul lucrării Pașcani – Roșcani va avea obligația de a realiza sensul giratoriu de la DJ 208C, amenajarea DJ 208C și a altor drumuri care intră în sensul giratoriu, alături de două bretele care vor asigura atât ieșirea, cât și intrarea de pe autostradă, în cazul în care acest lot nu va fi finalizat simultan cu sectorul Roșcani – Suceava.

autostrada pascani suceava
[click pe imagine pentru a o mări] Traseul și nodurile rutiere ale autostrăzii Pașcani – Suceava

Construcția autostrăzii Pașcani – Suceava presupune amenajarea a 72 de poduri, viaducte și pasaje. Cele mai multe dintre acestea (56) vor avea o lungime fiecare de sub 100 metri, în timp ce 16 vor avea o lungime de peste 100 metri. Cea mai mare trecere de acest fel este viaductul de la Pașcani. Sursa: APIX