Laboratoare pentru drumuri

84

România are în acest moment cele mai multe șantiere de dezvoltare a infrastructurii rutiere, toate regiunile geografice având în derulare investiții majore. Principalul derulator al proiectelor este Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care urmărește și asigură finalizarea investițiilor conform normativelor tehnice și a contractelor.

Calitatea lucrărilor efectuate și a materialelor folosite au fost două teme aflate în atenția specialiștilor din cadrul CNAIR, reuniți în perioada 21-22.02.2024, la sediul DRDP Iași. Au fost prezenți șefii laboratoarelor rutiere de la CESTRIN și de la DRDP 1-8, precum și șefii Serviciilor de Calitate de la DRDP 1-8. Acțiunea a fost organizată de CNAIR SA, prin Direcția Calitate (director Sorin DICU) și Serviciul Coordonare Laboratoare Rutiere (șef serviciu, Marian PETICILA).

Foarte importantă a fost întâlnirea de lucru de la Iași, subiectele de interes în agenda discuțiilor au fost:

– Concluzii privind activitatea de control la obiectivele de lucrări derulate în anul 2023;

– Controlul materialelor de construcții în conformitate cu prvederile HG 668/2017;

– Integrarea echipamentelor de laborator achiziționate în perioada 2022-2023 de către CNAIR SA Central în activitatea curentă de control la obiectivele de lucrări derulate pe raza regionalei;

– Implicarea personalului pe linie de asigurarea calității în echipele de supervizare ale DRDP 1-8;

– Propuneri privind îmbunătățirea activității.

     Din analiza efectuată a rezultat consistenta evoluție a dotărilor laboratoarelor regionale, ceea ce le permite acestora să abordeze solicitări dintre cele mai complicate. Acestea fiind pe măsura efortului financiar, a pregătirii profesionale și a seriozității colectivelor laboratoarelor.

In cadrul discuțiilor au fost scoase în evidență temele de cercetare realizate în cadrul laboratoarelor de încercări rutiere pentru prepararea de mixturi asfaltice speciale cu caracteristici fizico-mecanice superioare, acțiune care a pus în evidență necesitatea punerii în operă, la lucrări de investiții de interes național, de straturi rutiere asfaltice confecționate cu aditivi special concepuți pentru a îmbunătăți performanțele de comportare în exploatare și extinderea duratei de viață a acestora, reducând astfel cheltuielile de întreținere curentă și îmbunătățind condițiile de circulație ale traficului rutier prin lipsa blocajelor pentru efectuarea de diferite tipuri de intervenții.

De asemenea, au fost puse în evidență necesitatea de continuare a dotării laboratoarelor de încercări rutiere cu echipamente de uz general sau specific, care conduc la automatizarea etapelor tehnologice de testare și control, ceea ce ajută la diminuarea considerabilă a poluării cu noxe a mediului ambient de lucru.

In ziua a doua, au fost derulate activități practice, de îmbinare a cunoștințelor cu tehnologia. Astfel, în cadrul unei sesiuni de training în cadrul LDP Iași a fost realizată o demonstrație pentru operarea unui echipament unic în România, Cooper – Vialit Cohesion Pendulum, utilizat la evaluarea coeziunii lianţilor bituminoşi cu metoda pendulului.

Urmare a discuțiilor purtate în cadrul întâlnirii de lucru organizată de Direcția Calitate a CNAIR SA la DRDP Iași, au fost făcute câteva propuneri de o importanță deosebită, care pot fi impuse cu caracter de linii directoare ale CNAIR SA pentru perioada următoare, având în vedere îndeplinirea obiectivelor specifice domeniului de asigurare a Calității în Construcții și dezvoltarea durabilă a rețelei de drumuri și autostrăzi din România.

Astfel, având în vedere că la nivel internațional au fost demonstrate atât științific, cât și în exploatare pe termen lung, beneficiile utilizării aditivilor pentru creșterea caracteristicilor fizico-mecanice ale mixturilor asfaltice, în cadrul laboratoarelor rutiere au fost studiați/cercetați astfel de aditivi care au condus la obținerea de mixturi asfaltice speciale cu performante superioare.

Studiile întreprinse în cadrul DRDP Iași, cu privire la utilitatea aditivilor POLYCYKLE PB25, POLYCYKLE PF60 și AGENT MODIFICANT ROAD+ PREMIXAT și transpunerea în exploatare a astfel de mixturi asfaltice performante, au nevoie de întreprinderea unor cercetări complexe, care să conducă la obținerea de date privind comportarea în exploatare. În consecință,  se consideră că este momentul oportun pentru inițierea unei colaborări a CNAIR SA cu mediul academic universitar de specialitate CFDP din România și Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi din Iași – Facultatea de Construcții și Instalații în vederea realizării unor cercetări științifice în domeniul tehnic rutier cu ajutorul INSTALAȚIEI DE ÎNCERCĂRI ACCELERATE A STRUCTURILOR RUTIERE, singura existentă în Europa de sud-est la momentul actual. Această instalație de încercări accelerate este inclusă la nivel internațional în documentele COST 347/40 sub denumirea de LIRA Iași.

De altfel, încercarea accelerată a unor structuri rutiere experimentale reprezintă o etapă intermediară între studiile de laborator și activitatea de monitorizare sectoarelor de drum în cale curentă și oferă rezultate mult mai rapid în ceea ce privește comportarea acestora pe termen mediu și lung la solicitarea complexă a traficului rutier și a condițiilor hidroclimatice.

În cadrul stației de la Iași, solicitarea structurilor rutiere la trafic simulat este realizată cu ajutorul unei grinzi de rulare echipată la ambele capete cu roţi jumelate şi având lungimea (între axele acestora) de 15 m, iar sarcina transmisă corespunde osiei standard (115 kN). Prin lestare se poate asigura o greutate totală de 13 tf (sarcina corespunzând standardelor din unele țări europene precum Franța, Italia) (fig. 1). Dotarea actuală a stației permite evaluarea și reglarea, în cursul experimentărilor, a următorilor parametri:

  • Deformaţii din uzură și deformaţii remanente;
  • Deflexiuni elastice;
  • Caracteristici de deformabilitate;
  • Nivelul apei subterane;
  • Temperatura mediului ambiant;
  • Umiditatea pământului.

Fig. 1. Prezentare a stației de încercări accelerate generația a treia (U. Th. Iași)

Încercarea accelerată a structurilor rutiere experimentale în stații pilot de tipul Stației Universității Tehnice Iași asigură reducerea duratei de analiză experimentală și eliminarea atât a caracterului aleatoriu al compoziției traficului (sarcina fiind transmisă prin semiosii de 57,5 kN), cât și a folosirii coeficientților de echivalare vehicule fizice (osii standard OS115 kN).

Astfel, se oferă specialiștilor din domeniul tehnic rutier posibilitatea de a trage concluzii rapide și cu un nivel de încredere ridicat asupra activității de dezvoltare a unor structuri rutiere moderne și durabile.

Având în vedere că laboratoarele DRDP 1-8 dețin decenii de experiență și personal dedicat profesional activităților de analize și încercări de laborator, dar și dificultățile majore în angajarea de personal specializat în cadrul laboratoarelor rutiere din cadrul DRDP 1-8, dar și CESTRIN, chiar și în domeniul privat/universitar din România, se consideră că este necesar ca CNAIR SA, în calitate de principal investitor și administrator al rețelei de autostrăzi, drumuri expres și drumuri de interes național, să elaboreze o strategie prin stimulare financiară și atragere a studenților CFDP/CCIA de a participa pe perioadele de timp liber în cadrul laboratoarelor rutiere DRDP 1-8. De asemenea, pentru a încuraja participanții, se consideră că această strategie nu trebuie să condiționeze studentul în nici un fel după terminarea studiilor, iar scopul principal fiind acela de a-i forma și pregăti profesional, mulți dintre aceștia continuând colaborarea cu CNAIR SA, fie din poziție de angajat, fie din poziție de prestator de servicii pentru care CNAIR SA este beneficiar.

Referitor la formarea Echipelor de asigurare a serviciilor de consultanță cu salariați din cadrul subunităților CNAIR SA și DRDP-uri, se consideră că se acordă o importanță cu mult subevaluată pentru activitatea de analize și încercări de laborator, prin includerea doar a unei poziții de tehnician laborant cu un spor de doar 20%, persoană care realizează operații de recoltare probe și rezultate in-situ, dar calitatea și validitatea rezultatelor eliberate prin intermediul rapoartelor de încercări de laborator sunt conferite de către inginerii responsabili de activități tehnice de specialitate documentate, aprobate, auditate, autorizate și inspectate.

Doar cu titlu comparativ, în cadrul echipelor de asigurare a serviciilor de consultanță exista pozișia de Tehnician cadastru cu un spot de 20% și poziția de inginer cadastru cu un spot de 35%.

Astfel, se consideră că includerea în cadrul echipelor de asigurare a serviciilor de consultanță și a unei poziții de inginer laborator este cel puțin corectă pentru importanța activității de analize și încercări de laborator ce se realizează în cadrul lucrărilor rutiere de investiții pentru asigurarea calității construcțiilor.