În acest an, CNAIR va inaugura 79 de kilometri de Variante de ocolire

70

În 2024 vor fi deschise circulației Variantele de ocolire Timișoara Sud, Târgu Jiu, Sfântu Gheorghe, Bârlad și Craiova Sud

Centura Timișoara Sud

CNAIR va inaugura în 2024  patru centuri cu o lungime totală de 79 de kilometri, potrivit Economedia. Cele mai avansate, potrivit rapoartelor de progres sunt Centurile Târgu Jiu, Bârlad, Timișoara Sud, Sfântu Gheorghe și Craiova Sud cu stadii fizice de execuție între 60 și 82 %. Cu șanse doar teoretice ar putea fi terminate lucrările și pe Centura de 5,5 km. de la Zalău, șantier aproape blocat la aprox. 50 % unde lucrează o asociere de firme din China și România. Sunt proiecte contractate efectiv ca variante de ocolire nu segmente din autostrăzi sau drumuri expres care pod funcționa ca centuri pentru localitățile de pe traseu. În continuare orașe mari, municipii reședință de județ precum Iași sau Târgu Mureș nu au deloc sau au doar parțial centuri ocolitoare.

Inaugurările din vara 2024 : Bârlad, Sfântu Gheorghe, Târgu Jiu și Timișoara (total 69 km.) 

Prima centură care va fi deschisă în 2024, cel mai târziu în această vară este Centura Târgu Jiu. Varianta din Gorj are o lungime de 20 km. și se apropie de 90 % execuție. Constructor este Collini Lavori (Italia), iar contractul are o valoare de 244 milioane lei. Cel mai avansat segment este cel cuprins între DN 67 D Târgu-Jiu-Tismana-Baia de Aramă și DN 66 Rovinari-Târgu Jiu unde se fac testele statice și dinamice la poduri ,,Pe sectorul vestic al Variantei Ocolitoare a Municipiului Târgu Jiu, Antreprenorul a început efectuarea testelor obligatorii înainte de deschiderea circulației rutiere pe poduri noi construite.” anunța CNAIR, prin DRDP Craiova pe 23 martie. Sectorul vestic 5-6 km. urmează să fie deschis în aprilie sau mai, iar la vară secțiunea de est până în nord, la ieșirea din Târgu Jiu spre Defileul Jiului. În zona de sud -est se va conecta cu drumul de mare viteză Autostradă și Drum Expres Craiova-Filiași-Târgu Jiu.

Centura Bârlad, contract semnat în 2018, inaugurare în iunie 2024

Centura Bârlad cu o lungime de 11 kilometri este la 82 % execuție și va fi inaugurată în iunie. Contractul a fost semnat în 2018 și s-a blocat în 2022 la doar 30 % execuție după ce constructorul principal, Tehnic Assist nu a mai reușit să susțină lucrările. Contractul a fost salvat prin intrarea pe șantier a constructorului Concelex. Centura Bârlad pe traseul DN 24 Tișița – Vama Albița (cel mai important punct de trecere a frontierei cu Republica Moldova) are o lungime de 11 kilometri, iar termenul limită de finalizare era 2022.

Centura Timișoara Sud

,,aproape 75 %” este stadiul fizic de execuție pentru Centura Timișoara Sud (26 km.), conform DRDP Timișoara. După rezilierea primului contract, cu Tirrena Scavi (decembrie 2022) UMB a preluat contractul la aproape 60 % și are termen de finalizare iulie 2024. Mobilizarea UMB este foarte bună cu peste 500 de drumari, dar încă mai sunt lucrări importante la structuri. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a anunțat că tronsoanele care pot fi deschise vor fi date în circulație fără a mai aștepta finalizarea întregului proiect. UMB ar trebui să înceapă după minivacanța de 1 Mai-Paște lucrările și la lotul lipsă din A 1 Lugoj-Deva. Centura Timișoara Sud are o bandă/sens și s eva continua cu Centura Timișoara Vest cu 2 benzi/sens.

Centura Sfântu Gheorghe (12 km.) 

Centura municipiului Sfântu Gheorghe are o lungime de 12 km., constructorul din Brașov GottStrasse a depășit 60 % execuție, iar termenul de finalizare este iunie 2024. Cel mai probabil, inaugurarea va fi la la toamnă. Luna trecută, profitând de vremea bună constructorul a început asfaltările. Centura municipiului Sfântu Gheorghe va fi construită la profil de drum clasic, cu o singură bandă pe sens, va avea 4 intersecţii cu sensuri giratorii şi trei pasaje supraterane, din care cel mai lung, peste Olt şi peste Calea ferată Braşov – Deda, de 526 metri. De asemenea, vor fi amplasate 2 spatii de servicii tip S1 (în fiecare dintre ele vor fi amenajate 25 locuri de parcare pentru autoturisme, 16 locuri de parcare pentru TIR și un corp cu toalete publice) precum și un centru de întreținere (la intersecția dintre DN13E și VOSFG) la km 7.

Centura Craiova Sud, o altă variantă cu o singură bandă/sens

După doi ani cu lucrări, Rizzani (Italia) de-abia a ajuns la 60 %, iar inaugurarea este posibilă la sfârșitul anului doar cu o mobilizare mult mai bună. La începutul lunii, CNAIR a transmis că Rizzani (Italia) a cerut o nouă extensie pentru finalizarea lucrărilor pe șantierul Centurii Craiova Sud, șosea cu o lungime de doar 10 kilometri. Contractul de 133 milioane lei include și o subtraversare a liniei de tren M 100 București-Craiova-Timișoara. Conform numeroaselor promisiuni ale secretarului de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu, Rizzani ar fi trebuit deja să înceapă lucrările efective pe Centura București Sud, lotul de 15 km. A 1-DN 5 (modernizare)t

Centura Zalău, primul contract al chinezilor în România

Anul acesta vor fi deschise centurile de la Beiuș, Sânmartin și Aleșd, pe care le construiește CJ Bihor în cadrul parteneriatului cu CNAIR. Totodată, Frasinul ar putea termina lucrările la Centura Comarnic (obiectiv transferat de la CNAIR la CJ Prahova). Sursa: Economedia