Autoritățile din România și Republica Moldova au marcat împreună, astăzi, 26 aprilie, lansarea construcției Podului rutier de la Zagarancea (Ungheni) – Golăești, parte din Autostrada Unirii (A8).

Lansarea lucrărilor a făcut obiectul unor evenimente de amploare, care au cuprins mai multe manifestări, științifice și culturale, organizate și desfășurate pe ambele maluri ale Prutului.

Podul face parte din autostrada A8 Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş și va fi primul pod construit între România și Republica Moldova în ultimele șase decenii.

Pe lângă locuitori din zonă, artiști, politicieni și oficialități din conducerea României și a Republicii Moldova, la evenimentul de pe malurile Prutului au fost prezenți proiectanții, consultanții și specialiștii care au adus proiectul la stadiul de execuție, precum și conducerile administrațiilor drumurilor din România și Republica Moldova, viitorii administratori ai viitoarei lucrări de artă.

„Astăzi a început construcţia primului pod rutier din ultimii 35 de ani care va asigura legătura peste Prut între cele două state românești. Cu o lungime de 261,20 m, acest pod este parte integrantă a autostrăzii Unirii (A8), care va traversa Carpații dinspre Moldova (Târgu Neamț) spre Transilvania (Târgu-Mureș). Câştigătorul contractului (Ness Proiect Europe SRL) are la dispoziție 18 luni pentru finalizarea lucrărilor, care includ un punct de trecere a frontierei, dotat cu parcări pentru autoturisme și autovehicule mari. Contractul, în valoare de 151,68 milioane lei (fără TVA), este finanțat prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF)”, a spus Cristian Pistol, directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România.

De aseemenea, prezent la acest eveniment istoric, Sergiu Bejan, Director General al Administrației de Stat a Drumurilor ne-a spus în exclusivitate că „Începerea lucrărilor la acest pod peste Prut reprezintă mult mai mult decât un proiect de infrastructură – este un simbol al dezvoltării și al apropierii Republicii Moldova de Uniunea Europeană. Ne bucurăm că echipa ASD este prezentă la aceste eveniment, deschidem fizic și simbolic drumul către o Moldovă mai bine conectată. Este un proiect de referință, care va avea un impact major asupra mobilității, economiei și calității vieții cetățenilor.”

La începutul acestei luni, România a emis autorizația necesară construirii primului pod rutier la nivel de autostradă peste Prut, Podul de Flori peste Prut de la Ungheni, Golăiești – Zagarancea, după circa 60 de ani de la ultimul pod construit.

Contractul a fost semnat cu firma Ness Proiect Europe în 2024, iar în ultimele 6 luni s-a desfășurat etapa de proiectare. Execuția are ca termen 18 luni, noul pod urmând a fi dat în circulație în toamna anului 2026, conform graficului de lucrări, iar valoarea lucrărilor se ridică la peste 150 milioane lei. Fondurile sunt asigurate din surse nerambursabile prin intermediul unui Mecanism financiar destinat interconectării Europei.

Noua lucrare de artă urmează a fi compusă din două poduri, cu suprastructura pe fiecare pod alcătuită dintr-o casetă metalică cu înălţime variabilă, prevăzută la partea superioară cu platelaj din beton armat şi beton precomprimat, având deschiderile teoretice de 70.00 m + 100.00 m + 70.00 m. Lungimea tablierului este 242.60 m (inclusiv capetele tablierului peste zonele de rezemare), iar lungimea podului este 261.20 m. In interiorul casetei sunt prevăzute diafragme cu goluri bordate pentru a asigura accesul la intervenții a personalului de întreţinere. Tablierul va fi confecţionat uzinal în tronsoane ce vor fi asamblate pe şantier.

Infrastructura podului va fi alcătuită din două culee şi două pile fundate indirect pe câte 26 piloţi foraţi de diametru mare (1.50 m) şi lungimea de 35.00 m. Piloţii sunt solidarizaţi la partea superioară cu radiere din beton armat cu înălţimea de 3.00 m. Elevaţiile pilelor sunt lamelare şi sunt prevăzute în plan cu forma hidrodinamică în amonte şi aval. Alcătuirea secţională este de tip casetat cu trei pereţi despărţitori cu grosimea de 0.85 m, golurile rezultate fiind umplute cu beton simplu. Culeele sunt fundate indirect pe câte 18 piloţi foraţi cu diametrul 1.50 m şi lungimea de 35.00 m. Piloţii sunt solidarizaţi la partea superioară cu radiere din beton armat cu înălţimea de 2.00 m. Elevaţiile culeelor vor fi realizate din pereţi verticali, completaţi cu grindă-banchetă, zid de gardă şi ranforţi din beton armat între fundaţii şi banchetă. Lateral, în culee, sunt prevăzute ziduri întoarse din beton armat, de formă trapezoidală, cu grosime variabilă (0,50 m la capete şi 1,00 m în secţiunea verticală de încastrare din faţă spre umplutură a culeei. Executarea infrastructurilor se va face la adăpostul incintelor de palplanşe etanșe. Aparatele de reazem utilizate vor fi de tip modern cu izolatori antiseismici.

Calea pe fiecare pod va asigura o parte carosabilă de 8.00 m şi un trotuar cu lăţimea de 2.05 m separat de partea carosabilă printr-un parapet de siguranţă metalic ce va corespunde nivelului de protecţie foarte ridicată H4b.

Calea pe pod va avea următoarea alcătuire: mixtură asfaltică stabilizată MAS16 – 4 cm; beton asfaltic pentru poduri BAP16 – 4 cm; şapă de protecţie a hidroizolaţiei BA8 – 2 cm; hidroizolaţie – 1 cm. Dispozitivele de acoperire a rosturilor vor fi de tip etanş şi vor fi montaţi în dreptul rostului de pe fiecare culee.

Legătura cu autostrada va fi realizată printr-un drum de legătură care va avea o platformă de 26 m și o lățime a părții carosabile de 15 m (4 x 3,75). Va fi construit pe teritoriul României un punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spatii închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și TIR-urilor.
„Podul de Flori” face parte din proiectul strategic al Autostrăzii Unirii A8, care va lega Târgu Mureș – Iași – Ungheni de frontiera cu Republica Moldova.
Viitorul Pod peste Prut de la Ungheni va interconecta infrastructurile rutiere între ambele maluri ale Prutului, reunind Moldova istorică într-un tot întreg:
Autostrada Unirii / A8 / Ungheni – Iași – Târgu Mureș
Viitoarea Autostrada Iași / Ungheni – Chișinău – Odesa
Drumul național R1 Ungheni – Chișinău
Drumul național R16 Ungheni – Fălești – Bălți
G91 Ungheni – Bărboieni – M1.
