Drumurile din R. Moldova – drumuri la standarde europene.

67

Administrația de Stat a Drumurilor informează că lucrările de construcție pe traseul Soroca-Arionești-Otaci sunt în plină desfășurare. Acest proiect este finanțat cu sprijinul Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și include două contracte: Reconstrucția drumului R14 – R6 – Codrul Nou – Soroca – Unguri – frontiera cu Ucraina, pe o lungime totală de 31 km.

Reabilitarea drumului R8.1 – R8 – Arionești – R14, sectorul Arionești – Otaci, pe o lungime de 9,4 km.

Lucrările sunt realizate etapizat pe ambele tronsoane, cu 3 sectoare de drum în lucru pe R14 și alte 3 sectoare pe R8.1.

Stadiul actual al lucrărilor pe R14 cuprinde: lucrări de terasamente; amenajarea acostamentelor; construcția podețelor noi și lucrări de monolitizare; amenajarea stratului de balast de 20 cm; amenajarea stratului de piatră spartă (8-63 mm); aplicarea stratului reciclat la rece; amenajarea stratului beton asfaltic cu agregate mari, grosime 7 cm.

Pe sectorul R8.1, în decursul săptămânii trecute, au fost executate următoarele lucrări: frezarea asfaltului existent între km 2+400 și km 2+680; profilarea și compactarea patului drumului, km 6+100 și km 6+280; așternerea stratului drenant din balast, km 6+100 și km 6+280; așternerea stratului de fundație din piatră spartă între km 6+100 și km 6+280; așternerea stratului reciclat la rece, km 6+010 și km 6+280; așternerea stratului de binder, km 6+010 și km 6+280. Peste 23 de localități vor beneficia de un drum reabilitat conform standardelor europene.

Proiectul va include, de asemenea, amenajarea intersecțiilor cu străzile locale, acceselor către gospodării și alte zone adiacente drumului, precum și a trecerilor de pietoni. În plus, vor fi construite stații de autobuz dotate cu iluminat prin baterii fotovoltaice. Drumurile R14 și R8.1 odată reabilitate, vor facilita tranzitul mărfurilor din Ucraina la frontiera Moghilău – Otaci, consolidând astfel legăturile economice și sociale ale regiunilor.

Remarcăm sprijinul și prezența constantă a Maiei Sandu, Președinta Republicii Moldova, pe șantierele de dezvoltare a infrastructurii rutiere.

În primul rând, trebuie remarcate eforturile pentru găsirea finanțărilor externe, președinta reușind să atragă finanțatori puternici, precum Banca Mondială și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, Banca Europeană de Investiții și Uniunea Europeană.

Reamintim că Guvernul Republicii Moldova, Președinta R. Moldova, cu sprijinul Băncii Mondiale, a marcat recent finalizarea cu succes a Proiectului de Îmbunătățire a Drumurilor Locale (LRIP), care a sprijinit reabilitarea a 150 km de drumuri locale prioritare din întreaga țară. Aceste drumuri deservesc 41 de comunități din întreaga țară.

Totodată, după analize și consultări cu specialiștii din domeniu, Maia Sandu a reușit să ia măsuri tehnico-organizatorice eficiente care au impulsionat crearea de condiții civilizate de circulație în Republica Moldova. De asemenea, domnia sa a fost mereu prezentă alături de drumari, constructori, autoritățile locale și locuitorii satelor, împreună găsind soluții de dezvoltare a infrastructurii rutiere.
Deja, utilizatorii drumurilor care călătoresc în sudul Moldovei pot beneficia acum de călătorii mai scurte, mai sigure și mai confortabile, în urma deschiderii unui tronson de drum renovat Ciumai-Vulcănești pe autostrada națională M3 Chișinău-Giurgiulești.

Drumul a fost deschis de președinta Republicii Moldova, Maia Sandu, în cadrul unei ceremonii la care a participat și președintele BERD, Odile Renaud-Basso. 

Secțiunea de 55 km de la Ciumai la Vulcănești este parte integrantă a drumului strategic M3 Chișinău-Giurgiulești, care asigură legătura între coridoarele IV și IX ale rețelei transeuropene și leagă Chișinăul de unicul port din țara fără ieșire la mare.

„Drumul a fost construit în conformitate cu cele mai bune standarde internaționale și include caracteristici importante, cum ar fi mecanisme îmbunătățite de drenaj (pentru a reduce riscul de inundații), marcaje rutiere moderne și caracteristici de siguranță pentru pietoni și șoferi, cum ar fi balustradele. Capacitatea și siguranța sa, atât pentru șoferi, cât și pentru pietoni, au crescut semnificativ”, spunea Sergiu Bejan, directorul general al Administrației de Stat a Drumurilor.

Reabilitarea drumului Ciumai-Vulcănești a fost finanțată integral de BERD. Acesta face parte dintr-un proiect mai amplu de îmbunătățire a drumurilor, finanțat în comun de BERD (75 milioane EUR), Banca Europeană de Investiții (75 milioane EUR) și Uniunea Europeană (31,2 milioane EUR). 

BERD este cel mai mare investitor instituțional din Moldova. Până în prezent, banca a investit peste 2 miliarde de euro în 166 de proiecte, 57% din portofoliul său fiind în infrastructură durabilă – beneficiare fiind locuitorii din toate zonele.  

„Drum cu drum, cu efort constant din partea instituțiilor noastre și cu sprijinul partenerilor europeni, vom avea o infrastructură rutieră sigură, accesibilă și conectată la rețeaua europeană de drumuri peste tot în țara noastră. Astfel de exemple demonstrează că inclusiv datorită apropierii de UE, avem mai multe resurse pentru modernizarea infrastructurii din Moldova. Planul nostru este clar – să dezvoltăm economia și să creștem calitatea vieții în fiecare localitate din Republica Moldova”, 𝐚 𝐝𝐞𝐜𝐥𝐚𝐫𝐚𝐭 𝐏𝐫𝐞𝐬̦𝐞𝐝𝐢𝐧𝐭𝐚 𝐑𝐞𝐩𝐮𝐛𝐥𝐢𝐜𝐢𝐢 𝐌𝐨𝐥𝐝𝐨𝐯𝐚, 𝐌𝐚𝐢𝐚 𝐒𝐚𝐧𝐝𝐮.

Prezentăm aici una din mărturiile rămase peste timp despre implicarea Maiei Sandu, președinta R. Moldova, în dezvoltarea infrastructurii rutiere. Aici, despre drumul Ciumai – Vulcănești, ipostaze video care arată bucuria inaugurării unui șantier cu lucrări mult așteptate, deopotrivă de utilizatori și administratorul drumurilor.

Articolul precedentJudețul Argeș – CJ alocă 3 milioane de euro pentru modernizarea DJ 703B de la Căteasca
Articolul următorCNIR a aprobat lansarea licitației pentru Studiul de Fezabilitate al Drumului de Mare Viteză București-Giurgiu