Situația Autostrăzii Unirii este în centrul atenției publice, nerăbdătoare să circule pe această arteră de circulație. Specialiștii din CNAIR și CNIR, dar și societatea civilă, sunt implicați și acționează pentru finalizarea cât mai rapidă a tuturor loturilor de la Târgu Mureș până la Ungheni. Și chiar până la Chișinău. Inginerul Cătălin Urtoi este unul dintre specialiștii care poartă o responsabilitate enormă și de la care se așteaptă vești bune și fapte pe măsură.
Așa cum a făcut-o în nenumărate ocazii, iată că și azi a făcută o succintă, dar corectă informare, despre stadiul la zi al proiectului Autostrăzii Unirii – A8. O mențiune necesară: în decembrie 2021, întregul proiect al Autostrăzii Unirii-A8 era incert, la stadiul de o simplă linie trasă pe hartă!
1. Tg.Mureș – Miercurea Nirajului
– contract de proiectare și execuție semnat cu Nurol, momentan fiind în derulare proiectarea tehnică și obținerea autorizației de construire.
– după această etapă urmează execuția.
– proiectul se află în derulare la CNAIR și este finanțat din PNRR
2. Miercurea Nirajului-Sărățeni
– licitatie de proiectare și execuție în derulare la CNAIR.
– după finalizarea acestei etape proiectul va fi preluat de către CNIR pentru derularea contractului de Proiectare și Execuție.
– finanțarea va fi asigurată din PT 2021-2027.
3. Sectiunea montana de la Sărățeni la Pipirig (4 loturi)
– Consiliului de Administratie CNIR a aprobat „necesitatea și oportunitatea demarării procedurilor de achiziție publică” pentru cele patru loturi montane, respectiv:
Sărățeni-Joseni
Joseni-Ditrău
Ditrău-Grințieș
Grințieș-Pipirig
– au fost transmise către Agenția Națională de Achiziții Publice – ANAP pentru validare, documentațiiile de Proiectare și Execuție pentru loturile Sărățeni-Joseni și Ditrău-Grințieș.
Urmează să fie transmise către ANAP în câteva zile și ultimele două loturi din secțiunea montană, Ditrău-Grințieș și Grințieș-Pipirig.
– după finalizarea acestei proceduri, urmează lansarea pe SEAP a licitațiilor de Proiectare și Execuție pentru toate cele patru loturi din secțiunea montană.
– finanțarea va fi asigurată din PT 2021-2027
4. Pipirig-Leghin
– licitație de proiectare și execuție în derulare la CNAIR.
– după finalizarea acestei etape, proiectul va fi preluat de către CNIR pentru derularea contractului de Proiectare și Execuție
– finanțarea va fi asigurată din PT 2021-2027
5. Leghin-Moţca
– contract de proiectare și execuție semnat cu UMB.
– etapa de proiectare a fost finalizată și avizată
– urmează emiterea autorizației de construire și ordinul de începere a lucrărilor de execuție
– proiect finanțat din PNRR
6. Tronsonul Moțca – Leţcani
– pe 8 Octombrie 2024 au fost aprobați indicatorii tehnico-economici în urma finalizării SF-ului
– urmează Hotărârea de Guvern și publicarea acesteia în Monitorul Oficial
– după HG, conform Ordinului de Ministru nr.872/27.03.2024, acest proiect va fi preluat de la CNAIR de către CNIR în maxim 30 zile
– după preluare, CNIR va demara etapa de licitație pentru Proiectare și Execuție
– finanțarea va fi asigurată din PT 2021-2027.
Așadar, informații care sunt argumente că sunt șanse de realizare a Autostrăzii Unirii în termenii stabiliți.