Autostrada A7 – cel mai mare proiect de infrastructură rutieră finanțat din PNRR, aprobat de Comisia Europeană!

25

După trei luni de negocieri intense, Comisia Europeană a aprobat varianta revizuită a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) al României. Decizia marchează un moment cheie pentru relansarea investițiilor strategice și pentru consolidarea capacității administrative a statului, într-un context european tot mai competitiv în atragerea fondurilor de redresare post-pandemie. Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, a declarat că procesul de renegociere a fost „o reconstrucție strategică”, menită să transforme un plan inițial supradimensionat și necorelat cu realitățile de implementare într-un program coerent, realist și sustenabil.„Am transformat un plan aferent unui portofoliu de proiecte mult supracontractate, întârziate și cu probleme în achiziții publice, într-o versiune revizuită, fezabilă și orientată către rezultate, care poate fi implementată până la 31 august 2026”, a afirmat ministrul.

România a pornit cu un PNRR estimat la 47,4 miliarde de euro, pentru o alocare reală de doar 28,5 miliarde. Noua versiune reduce această discrepanță, stabilind o valoare finală de 21,41 miliarde de euro, din care 13,57 miliarde de euro în granturi (sumă integrală) și 7,84 miliarde de euro în împrumuturi.

Unul dintre cele mai importante rezultate ale renegocierii îl reprezintă mutarea finanțării pentru Autostrada A7 pe componenta de granturi, în valoare totală de 2,17 miliarde de euro. Acest succes permite României să avanseze rapid cu lucrările la una dintre cele mai importante axe de mobilitate nord-sud, care leagă Ploieștiul de Siret și asigură conexiunea regiunii Moldovei la coridoarele europene de transport.

Pentru a facilita o implementare clară și predictibilă, România a redus numărul total de jaloane de la 518 la 390, eliminând peste 128 de jaloane redundante sau dificil de monitorizat.

Bogdan Chirica