Administrația de Stat a Drumurilor – activitățile efectuate în luna aprilie 2025 pe drumurile din Moldova.

44

Din dorința de a asigura o informare transparentă a cetățenilor privind utilizarea fondurilor publice și progresul lucrărilor în sectorul rutier, Administrația de Stat a Drumurilor prezintă sinteza activităților și a debursărilor efectuate în luna aprilie 2025.

În perioada de referință, ASD a valorificat circa 235,01 milioane lei pentru implementarea proiectelor de reabilitare, întreținere și modernizare a infrastructurii rutiere naționale, contribuind astfel la îmbunătățirea siguranței rutiere și a confortului participanților la trafic. Din suma totală valorificată, peste 30 milioane lei au fost destinate lucrărilor de reparații capitale la drumuri și poduri. Dintre proiectele aflate în execuție enumerăm:

– Reparația capitală a drumului R26 Bender – Căușeni – Cimișlia, km 23,821 – km 46,308, împărțit în trei loturi distincte, inclusiv reabilitarea podurilor aflate pe acest traseu;

– Construcția podului peste r. Bâc și a pasajului peste calea ferată, inclusiv drumul de acces către str. Pietrăriei, pe drumul național M1 Frontiera cu România-Leușeni-Chișinău-Dubăsari-frontiera cu Ucraina (Etapa II), km 95,3-96,3;

– Amenajarea rețelei exterioare de canalizare pe drumul național M1 Frontiera cu România-Leușeni-Chișinău-Dubăsari-frontiera cu Ucraina (Etapa II);

– Asigurarea stabilității terasamentelor pe drumul național M5 Frontiera cu Ucraina-Criva-Bălți-Chișinău-Tiraspol-frontiera cu Ucraina, km 182,00-182,40;

– Amenajarea sensului giratoriu pe drumul național R6 Chişinău – Orhei – Bălţi, km 32,00, s. Peresecina;

– Reparația pasajului peste calea ferată și a podului de pe drumul public național R6 Chișinău–Orhei–Bălți, km 132,080 și km 136,450;

– Reparația podului de încrucișare și construcția bretelelor pe traseul M3 Chișinău – Cimișlia – Vulcănești – Giurgiulești – frontiera cu România, km 41,96;

– Reparația drumului G39 R14-Unchitești-Țipordei-R19, km 0,00-9,63; Reparația podului de pe drumul G104.1 R3 – Buțeni – Molești – G104, situat la km 5,14;

– Reparația drumului G108 M5-Florești-Anenii Noi (etapa I), km 9,00-16,08; Reparația drumului G109 Delacău-Bulboaca-R2, km 7,99-9,13 și km 13,4-19,43; Reparația drumului G113 Bender – Copanca – Plop-Știubei – Căușeni, km 28,76 – 35,07.

În prezent sunt 14 șantiere active pentru lucrări de reconstrucție și reparații ale drumurilor și construcțiilor inginerești, conform Anexei 2 a Programului Fondului Rutier pentru anul 2025.

Totodată, pentru lucrări de întreținere a drumurilor publice naționale, au fost valorificate aproximativ 197,19 milioane lei.

Printre lucrările executate se numără:

– întreținerea curentă a îmbrăcămintei asfaltice (plombări, colmatarea fisurilor);

– reparația trotuarelor și consolidarea acostamentelor;

– întreținerea mijloacelor de semnalizare rutieră și a elementelor de siguranță;

– întreținerea plantațiilor rutiere; întreținerea iluminatului stradal și a lucrărilor de artă (poduri, podețe);

– aplicarea marcajului rutier, montarea indicatoarelor, amenajarea sensurilor giratorii și a stațiilor de așteptare etc.

În același context, precizăm că în cadrul programului de întreținere periodică, pe 30 sectoare de drumuri regionale (G) sunt în plină desfășurare lucrări de reparație a îmbrăcămintei rutiere, cu un progres general de execuție ce depășește 53%. Aceste drumuri traversează sau leagă localități din diverse regiuni ale țării, contribuind la îmbunătățirea condițiilor de circulație pentru locuitori. Printre aceste sectoare se enumeră: G111 G110 – Fîrlădenii Noi – Ursoaia – R26, între km 6,20 și 7,30, în localitățile Ursoaia Nouă și Tănătarii Noi; G141 Vulcănești – Colibași – R34, sectorul Colibași – Vulcănești; G2 M5 – Hlina – Coteala – Larga – G1, între km 0,00 și 11,80; G132 R35 – Baimaclia – Taraclia de Salcie – R32, între km 21,32 – 24,73; G99 M1 – Leușeni – Leova – R34, între km 26,70 – 32,80; G72 R6 – Brănești – Criuleni, între km 12,27 și 15,30; R2 Chișinău – Bender – Tiraspol – M5, sectorul Bulboaca – Hîrbovăț, Anenii Noi, între km 45,33 și 50,50, și altele. De asemenea, au demarat lucrările pe drumul G106 M5 – Bălțata – Maximovca – Mereni – Chetrosu – Gangura – G110, km 22,30 – 27,10 și drumul G124 R26 – Ivanovca – Carabetovca – R3, km 15,81 – 16,35 și km 19,00 – 20,23. În vederea sporirii siguranței rutiere, au început lucrările de amenajare a unui sens giratoriu pe drumul național R6 Chișinău – Orhei – Bălți, km 32,000, la intersecția cu drumul G75 R6 – Peresecina – Hîrtopul Mare – Cruglic – G72, km 0,000. De asemenea, a demarat construcția și amenajarea unei intersecții cu sens giratoriu la km 15, 40, între Florești și Anenii Noi,  în cadrul lucrărilor de  reparație a drumului G108 M5 – Florești – Anenii Noi, pe sectorul cuprins între km 9,00 și km 16,08 (Etapa I).

În ceea ce privește lucrările de proiectare, evaluarea drumurilor și podurilor, precum și procurarea terenurilor necesare lucrărilor, au fost valorificate circa 7,67 milioane lei.

„De la șantierele din nord până la drumurile din sud, mii de cetățeni și comunități locale vor beneficia direct de proiectele derulate de Administrația de Stat a Drumurilor, prin drumuri bine întreținute, condiții mai bune de circulație și infrastructură modernă, atât în zonele rurale, cât și pe traseele naționale. Pentru mulți dintre aceștia, un drum reparat înseamnă acces mai rapid la servicii importante precum sănătatea, educația, piața sau locul de muncă. Obiectivul ASD rămâne același: siguranță, confort în trafic și dezvoltarea durabilă a infrastructurii rutiere naționale”, a spus Se3rgiu Bejan, directorul general al Administrației de Stat a Drumurilor din R. Moldova.