A plecat dintre noi un nume de care se leagă toate șantierele importante ale Moldovei: drumarul inginer Ștefan Ilie

360

O veste tristă au primit foștii colegi din DRDP Iași și APDP Moldova „Neculai Tăutu”: a încetat din viață unul dintre cei mai buni profesioniști drumari – inginerul Ștefan Ilie.

Născut în octombrie 1950 la Mediaș, în județul Sibiu, Ștefan Ilie a făcut școala gimnazială la Bârlad, apoi s-a mutat la Iași, unde a urmat cursurile Facultății de Construcții și Instalații, specializarea Căi Ferate, Drumuri și Poduri. Mai întâi ca subinginer și, apoi, a obținut și licența de inginer CFDP.
Primul loc de muncă, după absolvirea facultății, l-a obținut în 1972 la Pucioasa, ca șef de șantier, la o lucrare administrată de Drumurile Județene Dâmbovița.
A venit apoi momentul 1974, când, în urma unui concurs, a fost angajat pe funcția de diriginte de șantier la DRDP Iași, la nodul rutier – hidrotehnic Stânca – Costești, județul Botoșani. Practic, în acea perioadă au fost construite drumurile de pe malul Prutului – DN 24C, DN 29 și DN 29D- concomitent cu formarea lacului de acumulare din zonă.
„DN 24C pot spune că este drumul meu de suflet, fiind unul dintre primele și cele mai importante proiecte încredințate. A fost un drum construit de la zero, începând de la trasarea axei drumului, până la așternerea covorului asfaltic. A fost un drum construit cu emoții, având în vedere că este amplasat chiar pe malul Prutului, într-o zonă inundabilă și cu debite care cresc vertiginos în perioadele ploioase. Am schimbat amplasamentul drumului, deoarece a făcut loc albiei actualului Lac de Acumulare Stânca Costești. Am stat cu emoții, dar până la urmă am reușit, dovadă că toate obiectivele au dăinuit în timp”, ne povestea ing. Ștefan Ilie.

Practic, de numele acestuia se leagă mai toate obiectivele importante de pe raza regionalei ieșene, asigurând diriginție de șantier atât la poduri, cât și la majoritatea drumurilor modernizate sau reabilitate. Aici, în afară de drumurile din zona bazinului Prutului, inginerul Ilie Ștefan și-a adus contribuția la reabilitarea DN 2(E 85) și amplele lucrări de modernizare de pe DN 2D, o importantă legătură rutieră între Moldova și Ardeal.

„Am fost diriginte de șantier până în 1990. Aveam trei diriginți de șantier pe toată Moldova. Toate podurile erau la clasa I de încercare, le-am adus la clasa E, mărind capacitatea de transport vehicule. Avem apoi toate consolidările de pe DN 15, DN 15D, toate realizate în perioada mea, în proporție de aproximativ 50 la sută, lucrări care mai rezistă și în ziua de astăzi”, menționa ing. Ștefan Ilie. Practic, toate lucrările din vremea aceea erau executate în regie proprie, cu oamenii și utilajele DRDP Iași. Erau șantierul, loturile de drumuri, cu ajutorul cărora s-a realizat tot ceea ce vedem astăzi pe majoritatea drumurilor din Moldova. „Dacă e să ne referim la zona de munte, la DN 15, ca și acum, se lucra cu micropiloți forați, cu coloane de beton, evident, cu tehnologiile de atunci. A fost o muncă extrem de dificilă, a fost mutat drumul de pe vale pe versant, lăsând loc Lacului de acumulare Bicaz”, mai spunea ing. Ilie.
Despre DN 2D, ne spunea că a fost un alt proiect de suflet, coordonat ca director adjunct al DRDP Iași, putând fi considerat un „drum-școală”, având în vedere complexitatea lucrărilor executate aici. „Veneau acolo studenți din toată țara în practică, întrucât aveau ce vedea. Dar a fost ca o școală și pentru noi, profesioniștii în drumuri, pentru că aveam acolo toată gama de lucrări de drumuri și poduri întâlnite pe raza Regionalei, iar constructorul a fost UMB, actuala unitate de elită a autostrăzilor din România”, mai povestea ing. Ștefan Ilie.

O altă etapă importantă în carierea inginerului Ștefan a fost coordonarea lucrărilor pe mari șantiere din țară, experiența și profesionalismul ajungând să-i fie recunoscute de către reprezentanții fostei Direcții Generale a Drumurilor de la București. „Am fost trimis din partea Companiei să coordonez lucrările la Canalul Dunăre – Marea Neagră, la Cumpăna. Am fost șef de lot la Cernavodă, iar printre alte lucrări la care mi-am adus și eu contribuția se numără Bulevardul Magheru, din Capitală, sau Magistrala 2 a Metroului București. La Canal aveam 190 de oameni în subordine, unde îți trebuia o disciplină de fier, mai ales că era și o perioadă grea, în care nu se găsea mai nimic prin magazine. Lucram cu autocamioane din acelea mari, cu pneurile de două ori mai mari decât un stat de om. Erau muncitori din toată țara aduși acolo, prin rotație. Dar, cu sacrificiile de rigoare, am reușit să mă achit de sarcini, iar această lucrare este una impresionantă și în ziua de astăzi”, sublinia ing. Ilie Ștefan.
Imediat după Revoluție, în 1990, ing. Ilie Ștefan a fost promovat șef al Compartimentului Investiții din DRDP Iași, de către regretatul director regional Neculai Tăutu. Ulterior, a ajuns șef Serviciu și, mai apoi, șef Birou Investiții. Abia după aceasta, în urma unui concurs desfășurat la București, în 1998, a devenit director adjunct, funcție care, în timp, a suferit numeroase transformări, devenind, în final director adjunct – Investiții. De altfel, majoritatea timpului cât a activat aici a fost dedicat investițiilor, de pe drumurile naționale din Moldova, majoritatea având amprenta sa.
Pensionat în primele zile ale lui 2016, ing. Ilie Ștefan își amintea cu nostalgie de cele peste patru decenii petrecute în cadrul Regionalei ieșene de drumuri, inclusiv de perioada în care a deținut funcția de director adjunct (septembrie 1998 – ianuarie 2016).
Încă de la înființare, inginerul Ștefan Ilie s-a înscris și a fost membru al Asociației Profesionale Drumuri și Poduri Moldova „Neculai Tăutu”, organizație la care a contribuit cu experiența sa profesională. Nu a fost vreun coleg care să apeleze la el și să nu fie sprijinit, mereu fiind disponibil pentru a soluționa situațiile apărute în activitatea colegilor sau subordonaților săi. Zi sau noapte, la inundații sau viscolele care l-au pus la încercare – au fost piedici și momente critice în activitatea sa – de fiecare dată a fost în prima linie, fiind un exemplu pentru toți drumarii.

Ne luăm rămas bun de la inginerul Ștefan Ilie, dar nu-l vom uita niciodată. Trecând pe lângă locurile și lucrările la care și-a pus amprenta de drumar, îl vom pomeni și-i vom aduce prinos de recunoștință.