Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a scos la licitație realizarea unor studii de fezabilitate SF prin care se are în vedere reabilitarea unor poduri și podețe de pe rețeaua de drumuri naționale din județele Moldovei. Este o informație importantă, însă nesemnificativ demersul, deoarece există foarte multe expertize tehnice prin care experții atrag atenția că podurile trebuie înlocuite cu altele noi, nemaiputând fi reparate. An de an se discută, se promit finanțări pentru sute de poduri, dar anii trec, iar riscul de prăbușire crește alarmant.
Licitația pentru studiile de fezabilitate pentru reabilitarea podurilor se face într-un pachet de investiții regionale, care vizează mai multe obiective similare din Moldova, situate în județele Suceava, Bacău, Botoșani și Neamț. Valoarea totală a contractului pentru toate obiectivele se ridică la 1,3 milioane de lei, fonduri alocate pentru realizarea documentațiilor tehnice. Obiectivele incluse în proiect:
Lotul 1 (Suceava):
- Podeț DN 2, km 408+212
- Podeț DN 2, km 408+572
- Podeț DN 2, km 461+902
- Pod DN 17B, km 49+176
- Pod DN 29A, km 12+856
Lotul 2 (Botoșani, Bacău, Neamț):
- Podeț DN 29C, km 26+815 – județul Botoșani
- Pod DN 11, km 133+950 – județul Bacău
- Pod DN 15, km 258+510 – județul Neamț
- Pod DN 15, km 260+145 – județul Neamț
- Pod DN 15B, km 18+632 – județul Neamț.
După finalizarea studiilor de fezabilitate, CNAIR urmează să lanseze licitația pentru proiectare și execuție, etapă care va stabili durata și costurile finale ale lucrărilor.

Cele mai multe poduri cu degradări sunt în județele Bacău și Suceava.
În urma defectelor construcțiilor constatate de experți în județul Suceava, s-a stabilit că dintre podurile de pe rețeaua de drumuri naționale, aflate în administrarea DRDP Iași, 31 de poduri au o stare nesatisfăcătoare și 12 sunt în stare critică. Cele aflate în stare critică, la care au fost constatate degradări semnificative, sunt patru poduri, cu vârste între 59 și 81 de ani, pe DN 2E – podul peste scurgere la Bălcăuți, construit în anul 1942 (81 de ani); podul peste pârâul Argelușa, la Solca, edificat în anul 1957 (66 de ani); podul peste pârâul Hardic, la Horodnic de Sus, construit în 1964 (59 de ani); podul peste râul Suceava, la Vicovu de Jos, construit în 1954 (69 de ani); trei poduri se află pe DN 29A și au între 57 și 90 de ani – podul peste scurgere la Călugăreni, construit în 1966 (57 de ani); podul peste scurgere la Zvoriștea, construit în 1966 (57 de ani); podul peste râul Siret, de la Zvoriștea, construit în 1933 (90 de ani). Alte două poduri sunt pe DN 17B – peste pârâul Crucea, la Crucea, construit în 1957 (66 de ani); podul peste râul Bistrița, la Rusca, edificat în 1972 (51 de ani); iar trei poduri sunt pe DN 17A – peste pârâul Paușa la Paltinu, construit în 1964 (59 de ani); podul peste pârâul Moldovița, la Vatra Moldoviței, construit în 1968 (acum 55 de ani), reabilitat în 2009, acum 14 ani; podul peste râul Suceava, la Dornești, construit în 1967 (56 de ani).

Alte 31 de poduri din administrarea DRDP Iași au o stare nesatisfăcătoare. Este vorba despre un pod de pe DN 2, peste pârâul Nedeasca, la Oniceni, construit în 1971 (52 de ani); patru poduri pe DN 15C – peste pârâul Saca, la Boroaia, din 1971 (52 de ani); podul peste pârâul Râșca, la Boroaia, din 1974 (49 de ani); podul peste Râșca, de la Praxia, tot din 1974; podul peste Moldova, de la Praxia, construit în 1960 (63 de ani); patru poduri pe DN 2E – peste pârâul Blândeț, la Cacica, din 1963 (58 de ani); cel de peste pârâul Chiciura, de la Solca, din 1938 (85 de ani); podul peste pârâul Voitinel, de la Voitinel, construit în 1962 (41 de ani); podul de peste Remezeu, la Vicovu de Jos, construit tot în 1962.
Pe DN 29A sunt două poduri în stare nesatisfăcătoare – cel de peste scurgere, la Călugăreni, din 1966 (57 de ani) și cel de peste scurgere de la Zvoriștea, din același an. Alte două poduri în aceeași stare sunt pe DN 2K, peste pârâul Clitului, la Arbore, construit în 1970 (53 de ani), și podul de la Iaslovăț, peste pârâul Iaslovăț, construit în 1965 (58 de ani). Șase poduri degradate sunt pe DN 17B: peste pârâul Pietroasa, la Cotârgași, construit în 1974 (49 de ani); peste pârâul Cotârgași, construit în același an; podul de peste pârâul Puzdra, la Holda, tot din 1974; podul peste pârâul Ungheni, la Satu Mare, construit în 1957 (66 de ani); podul peste pârâul Chiril, la Chiril, din 1960 (63 de ani); podul peste pârâul Neagra, la Vatra Dornei, din 1971 (52 de ani).
Pe DN 17 podul peste râul Humor, de la Gura Humorului, construit acum 69 de ani (în 1954) și reabilitat în urmă cu 14 ani, în 2009, este de asemenea în stare nesatisfăcătoare.
Pe DN 17A sunt nu mai puțin de 11 poduri în stare nesatisfăcătoare: peste pârâul Sadova, la Sadova, un pod din 1970 (53 de ani); două poduri peste scurgere la Paltinu, ambele din 1955 (68 de ani); podul peste pârâul Paușa, la Paltinu, din 1956 (67 de ani); podul peste pârâul Boul Mic, la Paltinu, din 1965 (58 de ani); podul peste pârâul Boului, la Paltinu, tot din 1965; podul peste Ciumârna, la Vatra Moldoviței, din 1967 (56 de ani); podul peste Ursoaia, la Ciumârna, construit în 1959 (64 de ani); trei poduri la Sucevița, toate construite în 1960 (63 de ani) – unul peste pârâul Rusca și două peste râul Sucevița.
Dintre podurile aflate în administrarea DRDP Iași, în stare foarte bună sunt 14 poduri, în stare bună – 45 de poduri și 75 de poduri sunt în stare satisfăcătoare. După păodurile de pe DN 2H, de la Milișăuți și Putna, și DN 15C, de la Praxia, urmează a fi finalizate lucrările și la podul de pe DN 17B, la Râșca, astfel că și acesta va intra în rândul podurilor foarte bune.
În ceea ce privește podurile din administrarea Direcției Județene de Drumuri și Poduri Suceava, în stare foarte bună sunt 10 poduri; în stare bună – 63 de poduri; în stare mediocră – 54 poduri și în stare rea – 28 de poduri.
Cel mai bătrân pod din administrarea Drumurilor Județene este cel de la Cornu Luncii, peste râul Moldova, care a fost construit în anul 1910, deci are 113 ani. Următorul ca vârstă este podul de la Văleni, peste pârâul Suha Mare, din 1912, deci are 111 ani. Cele mai multe probleme au fost identificate la următoarele poduri: peste pârâul Suha Mare, la Mălini, din 1969 (54 de ani); peste Suha Mare, de la Văleni, tot din 1969; podul peste pârâul Botoșana, la Comănești; podul peste pârâul Racova, la Botoșana, din 1970 (53 de ani); podurile peste Ursoaia, Gemenea și Ostra, la Stulpicani, construite în 1965, 1966 și 1967; două poduri la Ostra, peste pârâul Ostra, din 1965-1966; podul peste pârâul Brezei la Breaza; podul peste pârâul Benia la Benia; peste râul Suceava la Verești; podul peste râul Siret, la Vercicani; peste râul Suceava la Roșcani; peste pârâul Neagra la Panaci; două poduri peste pârâul Neagra la Șaru Dornei. La o parte dintre poduri nu se mai știe anul în care au fost construite.
Pentru podurile în stare critică și rea au fost dispuse expertize tehnice, restricții de tonaj și viteză; instalarea unor limitări de gabarit pentru a permite circulația numai pentru un șir de vehicule, precum și monitorizare permanentă. Dar lipsa controlului de pe rețeaua de drumuri naționale și județene permite urilizatorilor să folosească autovehicule cu tonaj depășit și, de cele mai multe ori, ignorarea restricțiilor impuse de experții tehnici. Un exemplu: pe drumul național DN 11, Onești – Tg. Secuiesc, sunt mai multe poduri cu restricții de maxim 30 de tone. Aceste restricții nu sunt respectate și veți vedea pe acest sector de drum autocamioane care încalcă zilnic restricțiile de tonaj.

În județul Botoșani, cele mai multe poduri degradate au fost reabilitate în cadrul lucrărilor executate de CNAIR și Consiliul Județean Botoșani. Urmează a fi construit un pod nou pe DN 29A, la Zvoriștea, în prezent fiind în lucru proiectarea podului. În schimb, se bate pasul pe loc la podul de la Talpa, de pe râul Siret, consiliile județene de la Suceava și Botoșani nereușind să facă pași spre construirea noului pod, după decenii de stagnare. Prin licitația anunțată acum, CNAIR va reface, în județul Botoșani, un pod amplasat pe drumul național DN 29C, care leagă municipiul Botoșani de Siret, după ce o expertiză tehnică a arătat că structura actuală se află într-o stare avansată de degradare. Podul vizat este situat pe raza localității Lunca, comuna Vârfu Câmpului, la kilometrul 26+815,.

Situația este critică la multe poduri și din județele Neamț și Bacău, în prezent fiind în lucru, de foarte mult mult timp, podurile de la Pângărați, Girov, Tupilați, Roznov și doar unul din zona Oituz.

Teoretic, pentru menținerea stării de viabilitate, administratorii podurilor au obligația să asigure urmărirea comportării în timp, să intervină în cazul apariției degradărilor sau dezvoltării acestora prin efectuarea de lucrări de reparații, refacerea sau înlocuirea de elemente sau părți ale construcției ce afectează rezistența, stabilitatea și siguranța podurilor. În ce măsură aceste lucruri sunt și puse în practică se vede în starea podurilor menționate.
Iustina Panchea