Dulce-amar: stadiul fizic pe toate loturile Autostrăzii „Unirii”, de la Târgu Mureș până la Ungheni Prut!

28

Informații interesante privind situația la zi a stadiului fizic și valoarea totală a investiției, pentru toate loturile de la Târgu Mureș până la Ungheni Prut, au fost transmise de către ing. Cătălin Urtoi, membru al CA din CNIR. Iată ce ne spune acesta:

1. Lotul Tg.Mureș-Miercurea Nirajului (24,4 km)

Acest lot este în derulare la CNAIR

Constructor: Nurol – Turcia

În 15.05.2025 a început execuția.

Conform contract termenul de execuție este de 24 luni de la data Ordinului de Începere Lucrări, adică Mai 2027.

În aceste condiții acest lot nu se va încadra în termenul din PNRR, decât dacă Comisia Europeană va accepta prelungirea cu 18 luni a acestui program.

Dacă nu, atunci va trece pe o finanțare din PT 2021-2027 și bugetul de stat.

Valoare: 2,46 miliarde lei

2. Miercurea Nirajului-Sarateni (23 km)

Acest lot este în derulare la CNAIR.

Contractul de proiectare și execuție a fost semnat cu firma Ozaltin- Turcia.

Ordinul de Începere Lucrări (Proiectarea) a fost dat începând cu data de 15 Septembrie 2025.

Din acel moment încep să curgă cele 6 luni pentru proiectare, după care urmează o etapă procedurala de avizare a proiectării, emiterea autorizației de construire și apoi un nou Ordin de Începere a Lucrărilor pentru execuție (24 luni).

Asta înseamnă că acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2026, iar finalizarea în 2028.

Finanțarea este asigurată în acest moment prin PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar vor fi necesare și alte surse de finanțare.

Valoare: 2,98 miliarde lei

3. Sărățeni-Joseni (32,4 km)

Acest lot este în derulare la CNIR.

Urmează semnarea contractului de către UMB.

14 luni de proiectare și 40 luni Execuție.

Asta înseamnă că teoretic acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2027.

Finanțarea este asigurată în acest moment prin PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar vor fi necesare și alte surse de finanțare.

Valoare: 6,1 miliarde lei

4. Lotul Joseni-Ditrau (14,4 km)

Acest lot este în derulare la CNIR.

Este în etapa de evaluare a celor 5 oferte depuse.

Au fost prevăzute 10 luni de proiectare și 24 luni execuție.

Sunt șanse teoretice ca acest lot să fie cu utilaje pe el în 2027, cu finalizare în 2029.

Finanțarea este asigurată în acest moment prin PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar vor fi necesare și alte surse de finanțare.

Valoare: 1,02 miliarde lei

5. Lotul Ditrău-Grințieș (37,9 km)

Acest lot este în derulare la CNIR

Contract semnat cu UMB.

14 luni proiectare și 40 luni execuție.

A fost emis Ordinul de Începere Lucrări (proiectare) cu data de 30 Iunie 2025.

Teoretic acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2027 și ar putea fi finalizat până în 2031-2032

Finanțarea este în acest moment din PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar vor fi necesare și alte surse de finanțare.

Valoare: 6,14 miliarde lei

6. Grințieș-Pipirig (31,5 km)

Acest lot este în derulare la CNIR.

Este în etapa de evaluare oferte.

Au fost depuse două oferte, iar pe 15.07.2025 trebuia anunțat câștigătorul.

Proiectare 14 luni și execuție 40 luni.

Teoretic și acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2027 și ar putea fi finalizat în perioada 2031-2032.

În acest moment are finanțarea asigurată prin PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar mai mult ca sigur vor fi necesare și alte surse de finanțare.

Valoare: 6,95 miliarde lei

7. Pipirig-Vanatori Neamț (19,3 km)

Acest lot se află în derulare la CNAIR.

Contractul a fost semnat cu UMB în 29.04.2025, dar NU a primit Ordin de Începere a Lucrărilor pentru proiectare.

Proiectarea 12 luni, iar execuția 36 luni.

Teoretic acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2027, iar finalizarea lucrărilor în 2030.

În acest moment are finanțare asigurată prin PT 2021-2027 și bugetul de stat, dar cu siguranță vor fi necesare și alte surse de finanțare.

Valoare: 2,69 miliarde lei.

8. Vânători Neamț- Moțca (30 km)

Acest lot este în derulare la CNAIR.

Ordinul de Începere Lucrări de execuție a fost dat în 03.02.2025 cu termen de 24 luni.

Este cel de-al doilea lot care are finanțare prin PNRR, dar nu va putea fi finalizat mai devreme de Februarie 2027.

În aceste condiții, dacă nu se va prelungi programul PNRR cu 18 luni, atunci și acest lot va trebui finanțat din PT 2021-2027, bugetul de stat și alte surse de finanțare.

Valoare: 1,56 miliarde lei

Urmează cinci loturi din tronsonul Moțca-Lețcani-Ungheni, de pe raza județului Iași, pentru care fac precizarea că în acest moment sunt în derulare negocieri cu cei de la Comisia Europeană pentru un nou program de finanțare, un program pe mobilitate militară, iar până la sfârșitul anului am putea avea o veste bună.

Iată cum se prezintă în acest moment fiecare lot de pe raza județului Iași:

9. Moțca-Tg.Frumos (27 km)

Acest lot este în derulare la CNIR.

În licitație de proiectare și execuție.

Au fost depuse 6 oferte, data limită pentru declarare câștigător- 29.09.2025

10 luni proiectare și 36 luni execuție.

În 2027 ar putea avea utilaje pe el, iar în 2030 să fie finalizat.

Valoare: 6,08 miliarde lei

10. Tg.Frumos-Lețcani (28,6 km)

Acest lot este în derulare la CNIR

Au fost depuse 6 oferte, iar data limită pentru declarare câștigător este 24.09.2025

10 luni proiectare și 36 luni Execuție.

Teoretic ar putea avea utilaje pe el în 2027, cu finalizare în 2030-2031.

Valoare: 5,52 miliarde lei

11. Letcani-DN 24 Iași (17,7 km)

Acest lot este în derulare la CNIR

Este în licitație de Proiectare și Execuție, cu data limită depunere oferte- 25.08.2025

10 luni proiectare și 36 luni Execuție.

Teoretic ar putea avea utilaje pe el în 2027, cu finalizare în 2030-2031

Valoare: 5,29 miliarde lei

12. DN24 Iași- Golăești (12,7 km)

Acest lot este în derulare la CNIR

Este în licitație de Proiectare și Execuție, iar data limită pentru depunerea ofertelor este 01.09.2025.

10 luni proiectare și 36 luni Execuție.

Teoretic ar putea avea utilaje pe el în 2027, cu finalizare în 2030-2031

Valoare: 4,12 miliarde lei

13. Golăești-Pod Ungheni (2,77 km)

Acest lot este în derulare la CNIR

Este în licitație de Proiectare și Execuție cu data limită pentru depunerea ofertelor- 28.07.2025.

6 luni proiectare și 12 luni Execuție.

Teoretic acest lot ar putea avea utilaje pe el în 2027 cu finalizare în 2028.

Valoare: 0,268 miliarde lei

CONCLUZIA POSTĂRII

„Suma totală a investiției de la Tg.Mureș la Ungheni este de aproximativ 10,2 miliarde euro. Dacă finanțarea celor două loturi prin PNRR pică, atunci vor rămâne doar două surse teoretice de finanțare, respectiv noul program pe mobilitate militară pentru loturile de la Moțca la Ungheni care in acest moment este la stadiul de negociere și va trebui să acopere suma de 4,26 miliarde euro și PT 2021-2027 care ar trebui să acopere diferența de 5,94 miliarde euro, program care în acest moment are o încărcare oficială la nivel național de 300% ceea ce va face imposibil ca acest proiect să fie finanțat prin acest program. De aceea va fi necesar un efort din partea guvernului României de a găsi alte surse de finanțare care să acopere această sumă eșalonat în perioada 2025-2032”, mai spune ing. Cătălin Urtoi.

Așadar, o situație clară a noii infrastructuri, mult așteptată de moldovenii de pe ambele maluri ale Prutului, care dă fiori celor care sunt implicați în acest demers, fie ei specialiști, autorități sau viitorii utilizatori care așteaptă finalizarea autostrăzii.