Directorul CNAIR, Cristian Pistol, a anunţat ieri startul primelor lucrări la unul din cele mai complicate segmente rămase neconstruite din autostrada A1 din România, segment cuprins între Boiţa din judeţul Sibiu şi Cornetu din Vâlcea, care va traversa defileul Oltului. Relieful impune acestui segment lucrări deosebit de complexe, el cuprinzând 7 tuneluri, 27 de viaducte şi 22 poduri.
Asta face ca acest segment să fie şi unul din cele mai scumpe din istoria României, bugetul alocat pentru construcţia acestui lot, cu o lungime de 31,33 km, să fie de 4,25 miliarde de lei fără TVA, deci echivalentul a aproximativ 850 milioane euro, cu peste 27 milioane euro per kilometru.
Segmentul de autostradă va fi construit de asocierea de companii turceşti Mapa Insaat Ve Ticaret AS şi Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret AS, în urma unui contract semnat în februarie 2022. Termenul iniţial de finalizare a lucrărilor era setat pentru anul 2027, însă deja se estimează întârzieri până în 2028, din cauza întârzierilor la startul lucrărilor, generate de avize şi alte proceduri birocratice.
Constructorii turci au experienţă de construcţii de autostrăzi în relief dificil, iar asta ar putea servi drept un mare avantaj în păstrarea unui ritm bun de construcţie, fără alte întârzieri. Segmentul e într-adevăr unul dintre cele mai complicate care au fost construite vreodată în România, alături de segmentul alăturat Cornetu – Tigveni, şi ar reprezenta un salt major în reţeaua de autostrăzi.
Odată cu inaugurarea acestor două segmente în 2027-2028, autostrada A1 ar devenit completă pe toată lungimea sa. Iar lotul 2 de autostradă, care cuprinde şi aceste două segmente şi are o lungime totală de 122 km, legând Piteştiul de Sibiu, ar însemna că deplasarea dintre cele două oraşe ar dura circa 1 oră cu maşina, în loc de până la 3 ore, cât durează în prezent.
Directorul CNAIR a menţionat că una din cele mai dificile lucrări de pe segmentul dintre Boiţa şi Cornetu va fi un viaduct de 650 metri lungime de la kilometrul 13+181.