După accidentele grave produse în urma căderilor de stânci și arbori din Cheile Bicazului, ultimul accident fiind în 2022, CNAIR prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași a contractat o expertiză, care a fost finalizată (după aproape 3 ani) și a cărei concluzie este una singură și deja știută: pericol pe drumul național DN 12C, sectorul din Cheile Bicazului!
Zilele trecute a avut loc o ședință a Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Neamț, ocazie cu care a fost analizată Expertiza realizată de SC Valuro Proiect SRL din care a rezultat existența unui pericol real cauzat de căderile de pietre și arbori și a trecut deja prin comisia de avizare.
Specialiștii au împărțit sectorul de drum în opt zone de risc, oferind pentru fiecare soluții tehnice specifice, adaptate configurației terenului. Probele prelevate și cartografierea versantului cu drone au evidențiat necesitatea unor lucrări ample de consolidare.
Pentru Zona 1 (km 27+838.50 – 28+950), se recomandă montarea unui sistem de plase ancorate de înaltă rezistență pe suprafața versantului pentru prevenirea căderii fragmentelor stâncoase și a unui sistem de bariere de retenție flexibile, de înaltă rezistență, la partea superioară a versantului sau pe suprafața vertical a acestuia. A doua variantă pentru prevenirea accidentelor include și torcretarea suprafeței versanților cu betoane (nu este agreată, pentru că ar avea un impact negativ asupra specificului zonei).
Soluția recomandată pentru Zona 2 (km 28+040 – 28+078) presupune plase de protecție ancorate de înaltă rezistență pe suprafața versantului pentru eliminarea riscurilor de prăbușire, pe o lungime de circa 40 m. Suprafața totală se stabilește ulterior, în viitoarele faze de proiectare sau după realizarea lucrărilor de derocare și curățare. A doua variantă ar include și efectuarea unei torcretări cu beton, după placarea versantului cu plase (variantă neagreată în această fază a demersurilor).
În Zona 3 (km 28+510 – 28+575), unde drumul național se îngustează și circulația rutieră se desfășoară pe o singură bandă, iar de pe suprafața versanților se desprind fragmente stâncoase, Din Expertiza Tehnică reies două variante. Prima, demolarea versantului instabil de pe partea stângă și montarea unui sistem de plase ancorate de înaltă rezistență pe versantul de pe partea dreaptă, plus bariere de retenție flexibile contra căderii de roci. Prefectul Adrian Bourceanu apreciază că ar fi o intervenție dificilă și riscantă. A doua variantă include realizarea unei structuri de sprijin de tip polată (tunel), pe o lungime de circa 65 m. Pentru această zonă, încă nu s-a stabilit măsura de intervenție.
Pentru Zona 4 (km 28+940 – 29+230), varianta recomandată include plase de siguranță, bariere de retenție pentru protejarea platformei drumului și realizarea unei structuri de sprijin masiv cu fundație directă pentru a preveni eventuale desprinderi și alunecări de arbori și/sau fragmente stâncoase pe suprafața părții carosabile.
Pentru Zona 5 (km 29+268 – 29+685) se recomandă plase de siguranță ancorate pe masivul stâncos, bariere de retenție pe taluz, pentru prevenirea desprinderii blocurilor de rocă și o structură de sprijin (circa 25 m) la marginea platformei drumului.
În Zona 6 (km 30+075 – 30+550), soluția recomandată de experți cuprinde și instalarea unui sistem de plase de înaltă rezistență, sub forma unei copertine transversale drumului national (lucrare de noutate absolută în România). Varianta a doua de intervenție presupune o structură masivă din beton.
Pentru Zona 7 (km 30+550 – 31+175) și Zona 8 (km 31+175 – 31+842), expertiza tehnică recomandă instalarea unor plase de înaltă rezistență sub forma unor copertine transversale, iar la nivelele intermediare ale versanților- bariere flexibile contra căderilor de roci. Alternativa ar fi tot structuri de sprijin din beton armat de tip Polată.
Urmează realizarea unui studiu DALI, cu termen de finalizare estimat la 2-3 luni, potrivit reprezentanților CNAIR. După această etapă, va urma faza de proiectare propriu-zisă, iar lucrările efective ar putea începe în 2026.
La această primă ședință de lucru organizată de Instituția Prefectului pe baza expertizei tehnice pentru Cheile Bicazului au participat: Mugurel Răileanu – DRDP Iași, Lucian Micu – administrator public al județului Neamț, gen. brg. Ciprian Mitrea – inspector șef ISU Neamț, Luca Remus – Secția de Drumuri Naționale Piatra-Neamț, Gheorghe Oniga – primarul comunei Bicaz Chei, ing. Radu Ionel – Administrația Parcului Național Cheile Bicazului-Hășmaș, Dănuț Ursărescu – IPJ Neamț, col. Radu-Vasile Olariu – inspector șef IJJ Neamț, Monica Isopescu – Agenția pentru Protecția Mediului Neamț, Ovidiu Gârbea – Direcția Silvică Neamț, Cornel Florea – Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate – Serviciul Teritorial Neamț, Vlad Vieru – Garda Forestieră Suceava, Ștefan Zaharia – directorul Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară Neamț, Marin Mușat – Inspectoratul în Construcții ș.a.