Cătălin Urtoi, președintele Consiliului de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere – situația la zi a Autostrăzii A8 „Unirii”

38

„Pe primul lot al Autostrăzii Unirii care va intra în șantier, Tg. Neamț-Moțca, lucrările ar urma să înceapă în februarie, iar la podul peste Prut, în martie. La începutul noului an ar trebui să intre în licitație și primele două loturi din sectorul ieșean al A8. Cele trei loturi ieșene ale Autostrăzii Unirii sunt în pragul intrării în licitație”. Anunțul a fost făcut de Cătălin Urtoi, președintele Consiliului de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere. CNIR gestionează mai mult de jumătate din traseul viitoarei autostrăzi, prin preluarea de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a 7 din cele 11 loturi în care a fost împărțită A8.

Trei loturi, „la încălzire”

De altfel, documentația primului segment ieșean, cel de la Moțca la Tg. Frumos, a fost transmisă deja Agenției Naționale pentru Achiziții Publice. ANAP este instituția care face ultima verificare a documentației tehnice înaintea publicării anunțului de licitație. Pe segmentul respectiv, cu o lungime de 27 km și a cărui realizare a fost estimată la 1,2 miliarde de euro, sunt proiectate 36 de poduri și pasaje cu o lungime totală de 8,5 kilometri, 4 tuneluri cu o lungime totală de 1,7 kilometri și 3 noduri rutiere (la Moțca DN 2, Pașcani DJ 208, și Tg. Frumos DN 28B).

Al doilea lot pregătit pentru licitație este cel de la Tg. Frumos la Lețcani, cu o lungime de 28,6 km și un cost estimat de 1,1 miliarde de euro. Procedura pentru acesta din urmă va include o cerință pentru finalizarea cu prioritate a unui segment de 10 km în zona Podu Iloaiei, pentru eliminarea cunoscutelor ambuteiaje de pe DN 28.

Cât privește al treilea lot, Lețcani-Ungheni, 33,4 km, dar mai scump cât primele două (2,68 miliarde euro), acesta a rămas la urmă până la primirea documentației de la CNAIR. Pachetul este așteptat la CNIR cel mai târziu în prima parte a anului viitor. Cât privește capătul de la Prut al acestui lot, podul transfrontalier, Cătălin Urtoi a amintit că săptămâna aceasta a fost adoptată hotărârea de guvern pentru plata exproprierilor. Lucrările la pod ar putea să înceapă în martie.

Cum merg lucrurile pe traseul A8, de la Vest, la Est

Cătălin Urtoi a trecut în revistă stadiul celorlalte loturi ale autostrăzii. Astfel, celălalt capăt finanțat prin PNRR, Tg. Mureș-Miercurea Nirajului (24,4 km), a trecut de prima parte a contractului (proiectarea) și va intra în execuție la primăvară, cu termen de finalizare 24 de luni. O firmă din Turcia, Nurol, și-a adjudecat contractul pentru aproximativ 500 milioane de euro.

În continuarea lui, lotul Miercurea Nirajului-Sărățeni/Sovata (23 km) se află în faza de evaluare a celor două oferte depuse tot de constructori turci. Valoarea estimată a contractului este 670 milioane de euro, iar durata lui va fi de 6 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru construirea propriu-zisă.

Dacă aceste două loturi sunt gestionate momentan de CNAIR, următoarele patru sunt deja în responsabilitatea noii companii, CNIR. Cel de la Sărățeni la Joseni (32,4 km și cost estimat de 1,22 miliarde de euro fără TVA) a atras o singură ofertă – din partea firmei băcăuane UMB. Contractul va fi încheiat pe durata a 54 de luni, dintre care 14 pentru proiectare și 40 pentru execuție. „Faptul că s-a depus o singură ofertă e un avantaj”, este de părere Cătălin Urtoi, „pentru că se vor evita acele contestații”.

Loturile ușoare și cele complexe alternează

Joseni-Ditrău este cel mai scurt segment din zona montană (14,4 km), a fost estimat la 240 milioane de euro fără TVA. În acest moment, licitația este în faza evaluării celor cinci oferte înscrise pentru contractul ce va fi încheiat pentru o perioadă de 34 de luni (10 pentru proiectre și 24 pentru construirea lui).

Lotul de la Ditrău la Grințieș (37,9 km, 1,2 miliarde de euro) a atras și el o singură ofertă, tot din partea UMB. La fel ca și celălalt lot montan complex, odată încheiat contractul, acesta se va derula pe o durată de 54 de luni.

De remarcat că loturile pe care UMB concurează singură au termen de finalizare anul 2030, în vreme ce loturile vecine ar urma să se finalizeze în 2028.

Lotul Grințieș-Pipirig, ultimul dintre cele patru segmente montane gestionate de CNIR (31,5 km, 1,38 miliarde de euro), este în faza depunerii ofertelor, termen care va expira pe 15 ianuarie. Contractul pentru acest lot va avea de asemenea 14 luni pentru proiectare și 40 de luni pentru finalizarea șantierului.

Lotul Pipirig-Leghin (19,3 km, 760 de milioane de euro) a atras trei oferte, care se află în evaluare. Aici sunt prevăzute în contract 12 luni pentru proiectare și 36 de luni pentru execuție.

În fine, capătul sectorului montan Leghin-Moțca este cel mai avansat lot, cu ordin de începere a lucrărilor 1 februarie 2025, a precizat Cătălin Urtoi. UMB și-a adjudecat contractul pentru cei 30 km ai săi, pentru 320 de milioane de euro. Sursa: Ziarul de Iași