Guvernul de la Chisinau a aprobat modificari la Programul privind repartizarea mijloacelor Fondului Rutier pentru intretinerea si reparatia drumurilor publice nationale in anul 2024. Suma de 380 de milioane de lei moldovenesti este destinată pentru a optimiza utilizarea fondurilor si a asigura finalizarea lucrărilor de reparație la timp, transmite agentia de stiri Moldpres.
Banii vor fi utilizati pentru lucrările de întreținere a drumurilor naționale, atât vara, cât și iarna, dar și pentru reparații capitale ale drumurilor și podurilor.
In plus, se vor aloca 150 de milioane de lei moldovenești pentru reparația unor drumuri regionale cu o lungime totală de aproximativ 150 km, care necesită intervenții urgente. Acești bani vor acoperi costurile inițiale pentru licitații și contractarea lucrărilor, urmând ca proiectele să fie finalizate în următorii doi ani.
„Am reuțit în ultimii trei ani să reabilităm 700 km de drumuri. Este un record absolut pentru țara noastră, dar asta nu este suficient. In aceste condiții, propun să aprobăm redistribuirea resurselor existente în Fondul rutier, în care am alocat suplimentar 380 de milioane de lei prin rectificarea bugetară din această vară. Un element important în această redistribuire ține de reabilitarea drumurilor regionale, care sunt foarte importante pentru localitățile noastre rurale, cât și urbane din întreaga țară. Vom aloca acum primii 150 de milioane de lei, dar în plan avem reabilitarea a cel puțin 300 km de drum regional în perioada următoare, adică anii 2024 – 2025. Planul nostru este ca în următorii câțiva ani să adăugăm încă aproximativ 700 de kilometri de drum reabilitat la nivel național”, a declarat ministrul Infrastructurii si Dezvoltarii Regionale din Republica Moldova, Andrei Spînu.
După rectificarea bugetară pentru anul curent, Fondul rutier are planificat un buget total de peste 2,2 miliarde de lei.
In prezent, în gestiunea Administrației de Stat a Drumurilor sunt 5.970 km de drumuri.
De asemenea, continua reabilitarea podului peste raul Bâc si a pasajului peste calea ferata de pe drumul M1.
Pe de altă parte, continuă lucrările de pe șantierele deschise pe drumurile din Moldova. De exemplu, pe santierul de reabilitare a podul peste raul Bâc ți a pasajului peste calea ferată de pe drumul M1, Etapa II, lucrările continuă în forță. In prezent, sunt în execuție: turnarea stratului de egalizare din mortar de ciment la podețul tip cadru; execuția terasamentului la accesul spre strada Pietrăriei (zona industrială Pruncul); consolidarea albiei râului Bâc; cofrarea si armarea riglei la pasajul peste calea ferată, culeea nr. 2; cofrarea nodului monolit al grinzilor; umplerea rampelor de acces (sfert de con) la pod și pasaj cu pământ drenant.
„Acest proiect de infrastructură este unul strategic, care va contribui semnificativ la fluidizarea traficului pe drumul M1, reducerea ambuteiajelor în zonă și creșterea siguranței rutiere. Continuăm cu aceeasi determinare să construim și să îmbunătățim sistemul rutier din țară, pentru a asigura circulația în condiții de siguranță, confort și fluență pentru toți participanții la trafic”, estimeaza Administratia de Stat a Drumurilor (ASD).
Stadiul fizic de execuție în prezent este următorul: podul peste râul Bac – peste 50%; pasajul peste calea ferată – circa 50%; drumul principal M1 – peste 60%; drumurile de acces la nodul rutier – circa 60%; consolidarea albiei râului Bâc – circa 40%.
Valoarea proiectului constituie circa circa 184 milioane de lei (9,2 milioane de euro), bani alocati din mijloacele financiare ale fondului rutier.
„Acest proiect de infrastructură cu importanță strategică va reduce timpul de călătorie pentru traficul care ocolește capitala, precum și pentru șoferii care fac naveta din localitățile apropiate și alte suburbii”, rezumă Administrația de Stat a Drumurilor.