A fost deschisă Varianta de ocolire Bârlad

72

După mai bine de 30 de ani de când bârlădenii așteaptă o rută ocolitoare pentru redirecționarea traficului greu din oraș, în special locuitorii de pe străzile Epureanu și Vasile Pârvan, în sfârșit, a fost recepționată și inaugurată Varianta Ocolitoare (VO) a Bârladului. Mult așteptata „tăiere de panglică” a avut loc joi, 29 august 2024, la patru ani de la demararea lucrărilor la obiectivul de investiție, în prezența oficialilor din CNAIR, ai constructorului, ai autorităților locale și județene.

Varianta Ocolitoare Bârlad a avut nevoie de nu mai puțin de șapte ani din momentul lansării licitației de proiectare și construire pentru a ajunge la inaugurare. Licitația a fost lansată în 2 august 2017, iar contractul a fost semnat abia peste un an mai târziu, în octombrie 2018. Contractul a fost semnat cu Asocierea SC Tehnic Asist SRL – X-Way Infrastructure SRL (fosta Concept Infrastrade Logistic SRL, fosta SC Tass Infra Logistic SRL) pentru suma de 132 de milioane de lei. Ulterior, compania botoșăneană SC Tehnic Asist SRL a intrat în insolvență, fiind înlocuită în contract cu Concelex, din anul 2022. Termenele contractuale prevedeau 8 luni pentru realizarea proiectului tehnic(inclusiv avizarea) și 22 de luni pentru execuția lucrărilor.

Astfel, termenul de finalizare a fost oficial prelungit, ulterior, până în februarie 2024.
Acum, gata, recepția lucrărilor a avut loc, iar circulația se derulează conform așteptărilor. Cu această ocazie, bârlădenii au scăpat de coșmarul traficului greu prin municipiu, proiectul fiind unul benefic pentru întreaga Moldovă, având în vedere că Varianta Bârlad asigură tranzitul auto dinspre Nordul Moldovei și Chișinău spre Tecuci, Galați, București și, inclusiv, spre Litoral. Au fost executate 3 intersecții cu drumurile naționale (giratorii – DN 24, DN 24D, DN24A, încă unul fiind existent la intersecția cu DN 11A).
Contractul „Proiectare și Execuție Varianta de Ocolire a Municipiului Bârlad” a prevăzut finalizarea unei variante ocolitoare, cu statut de drum național cu o lungime de 11,281 km.
Partea carosabilă a fost realizată din 2 benzi – 2×3,50 m carosabil, 2x 1,50 m acostament (cu 0,75m bandă de încadrare).
Dotări: 2 parcări de scurtă durată (km 3+160, km 10+060).
Varianta de ocolire a municipiului Bârlad se desprinde din drumul național DN 24, la intersecția cu DN llA, ocolește orașul pe la est și revine în DN24 la intersecția cu DN 24A.
Proiectul a fost întocmit în conformitate cu standardele și normativele românești și europene. Noua variantă ocolitoare are construite următoarele lucrări de artă:

  • Pasaj peste CF București – Iași la km 0+405, 252, 80m – 2 deschideri(40,40+40,45+40,375);
  • Pod peste râul Bârlad la km1+630, de 112,24m cu o deschidere de 30,35+40,50+ 30,35;
  • Pod peste râul Trestiana la km 2+870, cu o lungime de 27,50m;
  • Pasaj peste drum local la km 5+667 de 17.30m;
  • Pasaj peste CF București – Iași la km 6+705 cu o lungime de 131m, cu o deschidere de 40,25+40,50 + 40,25;
  • Pod peste râul Bârlad la km 7+690, cu o lungime de 112,20m, cu o deschidere de 30,35 + 40,50 + 30,35;
  • Pod peste pârâul Simila la km 9+067, cu o lungime de 48.50m. Durata de viață este de 120 ani.
    De asemenea, au fost construite un număr de 25 de podețe.Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este 1d5dac1d-24ae-4231-afd1-71100bca942d-1024x500.jpeg
    Pasajele peste CF asigură un gabarit minim pe orizontală și verticală conform normelor în vigoare și de comun acord cu organele de avizare ale Căii ferate. Înălțimea de liberă trecere pentru drumuri locale este de 5.00m. Din punct de vedere al importanței, toate podurile și pasajele pe varianta de ocolire se încadrează în categoria “B” – Lucrări de importanță deosebită. Toate structurile se dimensionează pentru convoaiele de calcul LM1 și LM2, conform SR EN 1991- 2:2005.Secțiunea transversală a podurilor și pasajelor are următoarea alcătuire: parte carosabilă – 2×3.50m; efect optic de bordură – 2×0.40m; zonă parapete siguranță H4b – 2×0.60 m; spațiu de serviciu pentru întreținere – 2×0.90 m; trotuar – 2×0.90 m; zonă parapete pietonal – 2×0.30 m, iar lățimea totală a podurilor este de 11.40m.
    „29 august va rămâne o zi istorică pentru Bârlad. Este ziua când dăm în exploatare Varianta de ocolire a Bârladului. Este cea mai mare investiţie de după 1989, investiţie care vine la pachet cu nişte beneficii atât pentru municipiul Bârlad, cât şi pentru cei care tranzitează din partea de nord a Moldovei, din Republica Moldova şi din partea de sud a ţării. Vom scăpa de traficul greu, vom avea posibilitatea să reglementăm traficul în interiorul Bârladului. Vor fi economii imense la bugetul local, pentru că traficul greu ne-a distrus timp de 34 de ani infrastructura. Va fi şi o creştere a calităţii aerului. Este timpul să evidenţiem o solidaritate şi o unitate a clasei politice, pentru că un asemenea obiectiv nu poate fi rodul unui om, al unui actor politic sau al unui decident tehnic-administrativ”, a declarat primarul municipiului Bârlad, Dumitru Boroş.
    Cu inaugurarea șoselei de centură, Bârladul speră să atragă mai multe investiții și să îmbunătățească calitatea vieții cetățenilor săi. Reducerea traficului greu din centrul orașului este un pas mare spre revitalizarea urbană și un viitor mai verde. „Este un moment de cotitură pentru orașul nostru.Șoseaua de centură nu este doar o realizare tehnică, ci un simbol al capacității noastre de a ne depăși limitele pentru binele comunității. Mulțumim tuturor celor care au crezut și au susținut acest proiect”, a încheiat Dumitru Boroș, primarul municipiului Bârlad.
    Investiția este finanțată prin Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM) 2014-2020, iar valoarea totală a contractului de finanțare este de 189.667.269,13 lei, după ce a fost suplimentată la finele lui decembrie 2020 cu mai mult de 3 milioane de lei. Din total, 85% reprezintă contribuția Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională (136.514.287,24 lei), iar 15% este cofinanțarea beneficiarului (24.090.756,56 lei). Antreprenor este Asocierea SC Tehnic Asist SRL – SC X-Way Infrastructure SRL – SC Concelex SRL.